România pierde anual doi metri din teritoriu din cauza unui fenomen care poate fi stopat. Cu toate acestea, în ultimii 12 ani, autoritățile nu au făcut nimic
Potrivit unui specialiști din Iași, care realizat studiul pentru Administrația Națională Apele Române și care au studiat malul Prutului în 2016 și în 2017, cea mai afectată de eroziune este porțiunea finală a digului, de la podul rutier aflat la punctul de trecere a frontierei spre Republica Moldova până în zona confluenței râului cu Dunărea.
Inginerii au făcut calcule și au constatat că, în fiecare an, România și județul Galați pierd circa 2 metri liniari de pământ, ceea ce înseamnă că în ultimii 10 ani suprafața pierdută este mai mare de jumătate de hectar.
Viiturile care s-au înmulțit în ultimii ani, dar și manevrele care se fac în portul Giurgiulești din Republica Moldova, au accentuat eroziunea malului drept al Prutului, în județul Galați. De aceea, specialiștii recomandă realizarea de urgență a unor lucrări de consolidare a malului.
„Proiectul de reabilitare a digului pe malul drept a râului Prut în aval de podul rutier Giurgiulești pe o distanță de 380 metri liniari reprezintă o necesitate imediată din cauza accentuării procesului de eroziune a malului drept care duce la pierderea teritoriului național cu 1 – 2 metri anual. Eroziunea malului drept înseamnă inclusiv pierdere de teritoriu național”, se arată în studiul comandat de Administrația Națională Apele Române.
Mai grav, la ultima actualizare a studiului din 2017, specialiștii vorbesc despre faptul că eroziunea pune în pericol podul rutier și podul feroviar dintre România și Republica Moldova, de la punctul de trecere a frontierei Galați-Giurgiulești.
„Eroziunea accentuată a malului pune în pericol podul rutier, podul CF, digul de apărare și duce la pierderea de teritoriu național, fiind necesară realizarea consolidări de mal în vederea stabilizării malului râului Prut”, scrie în studiul realizat anul trecut.
Specialiștii mai spun că reabilitarea ar trebui făcută în special pe o distanță de 380 de metri, chiar lângă podul rutier Galați-Giurgiulești. În ultimii 10 ani au existat mai multe proiecte privind consolidarea digului de la râul Prut dar nici unul nu a fost implementat din cauza lipsei banilor.
Anul acesta, Ministerul Apelor și Pădurilor a inclus pe lista cu priorități proiectul „Reabilitare dig râu Prut în incinta Brateșu de Jos, județul Galați”. Dacă totul merge conform planului, lucrarea va fi finalizată până la sfârșitul anului.