Noua formulă de calcul a taxei de primă înmatriculare transmisă luni de autoritățile române Comisiei Europene prevede niveluri de până la trei ori mai mici pentru unele mașini vechi, dar mai mari la cele noi, data propusă pentru intrarea în vigoare a modificărilor legislative fiind 1 ianuarie 2008.
Una dintre principalele modificări aduse formulei de calcul vizează scăderea cuantumului taxei odată cu vechimea mașinii, au declarat agenției MEDIAFAX surse din piața auto.
Comisia Europeană a solicitat autorităților române, în discuțiile purtate săptămâna trecută la Bruxelles, să modifice taxa auto, pentru a ilustra mai bine, printre altele, deprecierea valorii mașinilor în timp.
În acest sens, au fost introduse noi prevederi pentru mașinile cu vechimi mai mici de un an, cum ar fi o lună, trei luni sau șase luni, în condițiile în care formula actuală nu prevede astfel de diferențieri.
Modificările legislative vizează definirea mai exactă a sferei de aplicare a taxei, inclusiv prin mențiuni exprese a tipurilor de vehicule scutite, simplificarea modalității de calcul, prin eliminarea coeficientului de corelare, extinderea scalei de vârstă a mașinii la 20 de ani, ceea ce implică scăderea cuantumului taxei odată cu vechimea. Vechimea autoturismului se calculează, conform noilor prevederi, de la prima înmatriculare.
Perioada de 20 de ani este considerată durata de viață a autovehiculului, timp în care acesta poluează și deci taxa este exigibilă.
De asemenea, au fost introduse noi proceduri, printre care cea privind restituirea taxei de primă înmatriculare către proprietarii care își înstrăinează mașina într-un alt stat înainte de expirarea termenului de 20 de ani, proporțional cu intervalul rămas. O altă procedură se referă la posibilitatea proprietarilor de a contesta valoarea stabilită a taxei auto.
Intrarea în vigoare a noilor prevederi la 1 ianuarie 2008 este motivată de către autoritățile române prin necesitatea respectării principiului din Codul Fiscal potrivit căruia modificările aduce acestuia trebuie să intre în vigoare la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care au fost adoptate.
Astfel, până la finele acestui an ar urma să fie aplicate actualele niveluri ale taxelor.
În cazul mașinilor cu motor euro 4, cu capacitate cilindrică de 1.400 centimetri cubi și vechime mai mică sau egală cu o lună, valoarea taxei va crește, în cazul în care Comisia Europeană își dă avizul, de la nivelul actual de 161 de euro la aproape 170 de euro. Pentru vechimea de 1-2 ani taxa scade la aproximativ jumătate de la nivelul actual de 284 de euro, iar pentru cea de 4-5 ani se diminuează la circa o treime, de la 299 de euro în prezent.
Pentru celelalte categorii de capacitate cilindrică, încadrate în norma euro 4, sunt propuse modificări similare, cu ușoare creșteri, în majoritatea cazurilor, pentru mașinile noi, și scăderi semnificative pentru cele mai vechi. Cele mai mari valori ale taxelor sunt la mașinile cu motoare de capacitate cilindrică mare. Pentru un motor de 3.001 cmc, cuantumul taxei va scădea de la 4.276 euro în prezent la circa 1.600 de euro.
La categoria euro 3, autoritățile de la București propun dublarea taxelor pentru mașinile noi. Pentru vechimile până la un an, taxele cresc de la 536 de euro la 1.100-1.200 de euro la motoarele de 1.400 cmc și de la 612 euro la circa 1.300 de euro pentru cele de 1.600 cmc. La mașinile vechi, de 7-8 ani, taxele scad însă cu circa o treime, la aproximativ 660 de euro pentru 1.400 cmc și la circa 760 de euro pentru 1.600 cmc.
Și la mașinile care respectă normele euro 2 vor scădea taxele de primă înmatriculare, cu un ritm mai accentuat la cele de 11-12 ani și în cuantum mai mic la mașinile vechi de 7-8 ani. Pentru o mașină de 11-12 ani cu motor de 1.400 cmc, taxa scade de la 2.604 euro la circa 1.780 euro, în timp ce pentru vechimea de 7-8 ani scăderea este de circa 100 de euro, la aproximativ 2.500 de euro. (Mediafax)