România trece la buletinele biometrice. Ce date vor conține noile cărți de identitate. PROIECT MAI
Reglementările propuse vizează asigurarea premiselor necesare punerii în circulație a unui nou document de identificare – electronic – care să asigure, cetățenilor, garanții suplimentare de securitate, iar instituțiilor de drept public sau privat, certitudinea că persoana care prezintă actul de identitate este titularul datelor de identificare înscrise pe respectivul document, se arată într-un comunicat al Ministerului Afacerilor Interne.
Cartea electronică de identitate va permite titularului autentificarea în sisteme informatice ale MAI, în sisteme informatice ale administrației publice, precum și în alte sisteme informatice, stabilite prin hotărâre a Guvernului, și utilizarea semnăturii electronice extinse bazate pe certificat calificat.
Titularul unui document electronic se va putea autentifica on-line, pentru a beneficia de diverse servicii electronice precum bancare, fiscale, sociale, financiare, educație etc.
Textul propus prevede posibilitatea obținerii unei cărți de identitate simple de către persoanele care, din motive religioase sau de conștiință, refuză în mod expres obținerea unei cărți electronice de identitate. Opțional, cartea de identitate simplă sau cartea electronică de identitate se poate elibera înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea unuia dintre părinți.
Cartea de identitate simplă și cartea electronică de identitate se vor elibera cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 și 14 ani; cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani; cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani.
Ce date vor conține noile cărți de identitate:
În format electronic se înscriu:
a) datele din formatul tipărit (numele și prenumele titularului, sexul, cetățenia, data și locul nașterii titularului, semnătura olografă a titularului, imaginea facială, C.N.P.-ul, adresa de domiciliu), cu excepția semnăturii olografe a titularului;
b) prenumele părinților titularului;
c) un certificat și, după caz, certificate calificate, astfel cum acestea sunt definite de Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică
d) datele biometrice ale titularului, constând în imaginea facială și, după caz, imaginile impresiunilor papilare a două degete.
Prin proiect se propune eliminarea din cip a informațiilor referitoare la calitatea de asigurat în sistemul public al asigurărilor sociale de sănătate. Astfel, „funcționalitatea” de card de sănătate va fi asigurată de certificatul digital emis de MAI, înscris în cip. Cardul național de sănătate își încetează valabilitatea la data la care titularului i s-a eliberat o carte electronică de identitate.
CITEȘTE AICI TEXTUL INTEGRAL AL PROIECTULUI DE LEGE