Romsilva vrea ca hotelurile și restaurantele de la munte să plătească taxă de mediu de 2% din venit
„Am făcut un proiect prin care încercăm să obținem finanțare pentru ariile naturale protejate. Consultanții noștri care s-au ocupat de proiect au argumentat că dacă o pensiune, de exemplu, este aflată în vecinătatea unui parc natural protejat, ea beneficiază de această poziție privilegiată și atrage mai mulți turiști comparativ cu o unitate de cazare similară, construită la Slobozia”, au declarat agenției MEDIAFAX reprezentanții Romsilva.
Astfel, printr-un proiect de act normativ propus de Romsilva, se introduce, printre altele, „o contribuție de 2% din veniturile realizate de către beneficiarii serviciilor ecosistemelor, respectiv agenții economici care își desfășoară activitatea în unitățile administrativ teritoriale din categoria zonelor cu resurse turistice, zone cu resurse naturale și antropice mari și foarte”.
Reprezentanții Romsilva consideră că toate hotelurile, pensiunile și restaurantele de la munte, dar și agențiile care trimit turiști către acestea, beneficiază de proximitatea unor arii protejate și trebuie să plătească taxă de mediu. Printre stațiunile și zonele care intră în proiect se numără Valea Prahovei, Poiana Brașov, zona Rucăr-Bran-Moeciu, Valea Oltului, Maramureș, Bucovina, Lacul Roșu, dar și stațiunile din Munții Apuseni, Retezat și Parâng.
„Intenția noastră este de a găsi un mijloc de finanțare pentru ariile protejate. Nu am reușit, însă, să găsim un nucleu de reprezentanți din turism cu care să discutăm și să negociem aceste lucruri. Din acest motiv, i-am rugat pe cei de la Ministerul Mediului să facă o adresă către reprezentanții autorităților din turism și să le solicite un răspuns la propunerea noastră. Așteptăm autoritățile din turism și patronatele ca să negociem cu ele pe acest proiect”, au mai spus sursele citate.
Dragoș Răducan, vicepreședintele Federației Patronatelor din Turismul Românesc, spune că a citit proiectul și că din acesta reiese că nu este vizat doar turismul montan, ci unitățile de cazare și restaurantele din toată țara.
„Dar și dacă este vizat sectorul montan, acesta are cele mai mare probleme și cea mai slabă evoluție din turism în ultimii cinci ani. O taxă de mediu de 2%, care se adaugă mai multor taxe, ar însemna ca puținii investitori de la munte care mai rezistă trebuie să închidă și ei. Pentru a menține deschisă o unitate de cazare la munte, dacă s-ar introduce noua taxă, ar însemna că proprietarul va trebui să vină cu bani de acasă”, a adăugat Răducan.
FPTR și Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT) vor prezenta marți în Consiliul Consultativ al Turismului un punct de vedere comun în care resping proiectul.
Introducerea unei contribuții de 2% din venituri pentru agențiile de turism va duce la creșterea costurilor companiilor, până la trecerea pe pierdere a acestora, potrivit ANAT.
Asociația afirmă că marja netă medie (rata medie a profitului net calculată la cifra de afaceri/vânzări a turoperatorului), obținută de primele 100 de agenții de turism touroperatoare din România în anul 2012 (date oficiale, conform Ministerului Finanțelor Publice), a fost de 1,82%, condiții în care aplicarea unei taxe de mediu de 2% din venituri ar duce la închiderea activității acestor operatori economici.
Astfel, potrivit ANAT, consecința ar fi pierderea unui numar de peste 3.000 de locuri de muncă doar la nivelul primilor 100 turoperatori din România și la pierderea unui număr de circa 10.000 de locuri de muncă în cele 2.500 de agenții licențiate la nivel național.
Articol publicat în ediția tipărită a Ziarului Financiar din data de 08.04.2014