Ordonanța de urgență adoptată marți de Guvern, care înlocuiește actuala taxă auto, arată că timbrul de mediu se calculează după o nouă formulă care ține cont de emisiile de CO2 ale autovehiculelor. Timbrului de mediu va fi perceput la înmatricularea mașinilor, înlocuind actuala taxă auto.
Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat, la sfârșitul ședinței de Guvern, că timbrul de mediu se va plăti de la 15 martie. Până la această dată, Guvernul va adopta hotărârea pentru normele metodologice de aplicare a legii.
„Ca noutate pe care această ordonanță de urgență o aduce este aceea că, în primul rând, timbrul de mediu este un instrument necesar pentru înnoirea parcului auto din România și concomitent cu reducerea gazelor cu efect de seră, care este și angajamentul României față de Uniunea Europeană. Este prima formulă care vizează în mod real poluarea și se adaptează la realitatea din România. În formula de calcul prezentă nu mai este dominantă capacitatea cilindrică, care este inclusă oricum în impozitul anual pe care îl plătesc către primărie fiecare dintre cei care au autoturisme”, a declarat Rovana Plumb.
Ministrul a mai spus că taxa se calculează în funcție de emisiile de CO2, care sunt luate în calcul în proporție de 100% în noua formulă de calcul, comparativ cu vechea taxă când emisiile de carbon se luau în calcul în proporție de 30%.
„Noul timbru de mediu menține cote similare celor din prezent pentru tehnologia Euro 5 și mărește cotele pentru tehnologiile Euro 4 și Euro 3. Pentru automobilele cu tehnologii mai slabe, non- Euro, Euro 1 și Euro 2, adică acele mașini care se apropie de sfârșitul perioadei de viață, timbrul de mediu va scădea față de nivelul actual, luându-se ca și cuatum de depreciere vechimea mașinii la fiecare dintre autorusimele cuprinse în această normă de poluare”, a mai spus ministrul Mediului.
Rovana Plumb a spus că timbrul de mediu se aplică în felul următor: pentru Euro 5, Euro 4 și Euro 3 formula este cea care ia în calcul în proporție de 100% emisia de CO2, iar pentru autoturismele cuprinse în normele de poluare non Euro, Euro 1 și Euro 2 se aplică actuala formulă de calcul prevăzută prin Legea nr 9/2012.
Mașinile de la stat sunt scutite de timbrul de mediu
„Sunt exceptate de la plata timbrului de mediu autoturismele și autovehiculele aparținând misiunilor diplomatice și oficiilor consulare, autoturismele persoanele cu dizabilități, autovehiculele Forțelor Armate, Forțelor de Securitate, de Poliție, Jandarmerie, Poliție de Frontieră, Ambulanțe, autovehiculele istorice, autovehiculele hibride și electrice, autovehiculele intrate potrivit legii în autoritatea privată a statului acordatre cu titlu gratuit, autovehiculelor destinate competițiilor sportive dobândite prin moștenire la doi ani de la data deschiderii succesiunii”, a spus Rovana Plumb.
Valoarea în lei a timbrului de mediu se determină pe baza cursului de schimb valutar al monedei euro, stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent și publicat în jurnalul oficial al Uniunii Europene.
„Ca noutate, proiectul de ordonanță de urgență acordă un eco-tichet pentru mașinile electrice în valoare de 2.500 de euro”, a spus Rovana Plumb.
„În urma dezbaterii publice, va fi un cuantum diferit la mașinile pe benzină față de cele pe motorină, deoarece emisiile poluante ale mașinilor care folosesc motorină sunt mult mai mari față de cele care folosesc benzină. La norma de poluare Euro 5, valorile taxei sunt egale, deoarece emisiile de pulberi sunt egale atât pentru motorină, cât și pentru benzină”, a spus Rovana Plumb.
Ministrul Mediului a arătat că unei mașini Dacia Logan care funcționează pe benzină, care are normă de poluare Euro 5, o capacitate cilindrică de 1149 și emisii de 137 de grame de CO2 îi revine un trimbru de mediu de 109 euro. Pentru Dacia Logan Diesel avem o capacitate cilindrică mai mare, însă avem emisii mai puține și atunci timbrul de mediu va fi de 52 de euro”, a arătat Plumb.