Rovinieta pentru șoferii de autoturisme crește cu până la 66%
Costul rovinietei plătite de șoferii de autoturisme va crește cu până la 66% și va fi mai mic pe anumite perioade de valabilitate în cazul vehiculelor de transport marfă și persoane, potrivit unui nou proiect DPIIS de modificare a legislației privind tarifele de utilizare a infrastructurii rutiere.
Comparativ cu un proiect de ordonanță elaborat anterior de instituție pe această temă și cu reglementările în vigoare, noua variantă prevede majorarea și scăderea mai multor tarife, eliminarea perioadei de valabilitate de 90 de zile și adăugarea unui nou interval, de 10 zile, pentru autoturisme și pentru vehiculele de transport marfă cu masă totală mai mică sau egală cu 3,5 tone.
Astfel, șoferii de autoturisme vor scoate din buzunar pentru roviniete valabile 7 zile, 30 zile și 12 luni suma de 5, 10 respectiv 32 euro, inclusiv TVA. Comparativ, pentru aceleași perioade de valabilitate, sumele achitate se ridică în prezent la 3, 7 și 28 euro.
Pentru o perioadă de 10 zile, nivelul propus este de 6 euro.
În cazul vehiculelor de transport marfă de până la 3,5 tone, tarifele pentru 7 zile și 12 luni cresc de la 6 la 7 euro, respectiv de la 96 la 100 euro, dar scad în schimb în cazul intervalului de 30 zile, de la 16 euro la 14 euro.
Pentru vehiculele de transport marfă de 3,5 – 7,5 tone sau de transport persoane cu 9-23 locuri pe scaune rovinieta pentru o zi va costa 11 euro, față de 4 euro în prezent. Taxa va scădea de la 52 euro la 50 euro, pentru 30 zile, dar va urca de la 320 euro la 500 euro la 12 luni.
Șoferii vehiculelor de transport marfă de 7,5 – 12 tone sau de transport persoane cu peste 23 locuri pe scaune, rovinieta pe zi crește de la 7 la 11 euro și scade de la 35 euro la 30 euro în cazul achitării pe șapte zile. La 30 zile, taxa scade de la 91 euro la 60 euro, iar la 12 luni aceasta este majorată de la 560 euro la 600 euro.
În cazul vehiculelor de transport marfă de peste 12 tone cu până la trei axe, rovinieta pe zi crește de la 9 la 11 euro, scade la 7 zile (de la 45 euro la 36 euro) și 30 zile (de la 117 euro la 72 euro) și rămâne la valoarea actuală la 12 luni (720 euro).
Pentru vehiculele de transport marfă de peste 12 tone cu minim patru axe, tarifele pentru o zi rămân la 11 euro, la 7 zile scad de la 55 euro la 45 euro, la 30 zile sunt diminuate de la 143 euro la 90 euro iar pentru 12 luni acestea coboară de la 1.210 euro la 900 euro.
„Va fi actualizat nivelul tarifelor de utilizare, intermediare, în cazul vehiculelor de transport marfă cu masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, conform procentelor recomandate de Directiva 2011/76/UE a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de transport marfă pentru utilizarea anumitor infrastructuri (tariful lunar – maximum 10% din tariful anual; tariful săptămânal – maximum 5% din tariful anual; tariful zilnic de 11 euro și maximum 2% din tariful anual) și va fi diminuat nivelul tarifului cu valabilitate de 12 luni, aplicat în cazul vehiculelor cu masă totală maximă autorizată mai mare de 12 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv)”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de ordonanță de urgență elaborat de Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine (DPIIS).
În plus, autorii documentului precizează că va fi majorat nivelul tarifelor aplicate în cazul autovehiculelor și a vehiculelor cu masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone, în cazul acestora nivelul existent înregistrând cele mai mici valori din Uniunea Europeană.
Proiectul de ordonanță extinde, de asemenea, modalitățile de achitare a tarifelor de utilizare a drumurilor, prin intermediul unor mijloace de plată care urmează să fie puse la dispoziție de către distribuitori, și va elimina posibilitatea de exceptare a vehiculelor utilizate exclusiv în transportul public local de persoane pe raza teritorial – administrativă a unei localități.
„Va fi reglementat ca, prin excepție de la prevederile OG nr.2/2001, sumele provenite din amenzile aplicate pentru circulația fără rovinietă valabilă se fac venit integral la bugetul de stat”, se arată în nota de fundamentare.
În plus, vor fi eliminate prevederile privind sancțiunile aplicabile în cazul falsificării rovinietei, întrucât acestea sunt fapte incriminate de Codul Penal.