Scafandrii militari din Constanța au început să aducă la suprafață părți ale hidroavionului descoperit la începutul acestui an pe fundul lacului Siutghiol, aparat scufundat, cel mai probabil, în al doilea război mondial, urmând ca aparatul să fie reconstruit pentru a fi introdus în circuitul muzeal.
Purtătorul de cuvânt al Forțelor Navale, lt.col. Corneliu Pavel, spune că autoritățile știau de existența acestui avion și în cursul verii au făcut mai multe investigații în zonă pentru a stabili dacă poate fi scos la suprafață, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Lucrările pregătitoare scoaterii la suprafață au început la sfârșitul lunii septembrie, prin decolmatarea mâlului și a obiectelor care acoperă epava și prin cercetarea subacvatică în scopul depistării unor elemente de muniție, explozibili și a rămășițelor umane. Având în vedere vizibilitatea foarte redusă a apei lacului, aproximativ 20 – 30 de centimetri, activitatea se desfășoară anevoios.
„Din informațiile pe care le avem până acum, hidroavionul ar fi rupt în trei – patru părți mari. Până acum, scafandrii au reușit să aducă ceva la suprafață, dar nimic semnificativ”, a spus Corneliu Pavel.
El a adăugat că, deocamdată, nu se știe exact despre ce fel de aparat este vorba și dacă s-a scufundat în apele lacului în perioada celui de-al doilea război mondial, așa cum se presupune.
„Acum sunt doar presupuneri. «Probabil» că este căzut acolo în timpul celui de-al doilea război mondial; «probabil» că este românesc. O să fie formată o echipă de specialiști în problema asta, care va stabili exact ce fel de avion este, ce proveniență are, când a fost construit și când s-a scufundat și așa mai departe. Deocamdată, nu putem să facem decât presupuneri”, a spus reprezentantul Forțelor Navale.
Acesta a mai precizat că acțiunea de ranfluare a hidroavionului face parte din programul de instruire al scafandrilor militari și nu presupune costuri suplimentare.
„Toată activitatea asta a scafandrilor face parte din programul lor normal de instruire. Scafandrii acționează și în zone lagunare, a lacurilor de acumulare, la baraje și la tot felul de lucrări, iar în planul lor de instruire există și un astfel de capitol – zona lagunară. Activitatea aceasta nu implică și costuri suplimentare, dar este o premieră pentru ei”, a mai afirmat Corneliu Pavel.
Cel mai probabil, după terminarea operațiunii de ranfluare, hidroavionul va fi reconstituit de către specialiști și introdus în circuitul muzeal național.
Hidroavionul a fost descoperit la începutul acestui an de o echipă independentă de scafandri și se presupune că a aparținut Escadrilei 101 Hidroaviație din cel de-al doilea război mondial. Astfel, ar putea fi vorba despre un aparat Savoia Marchetti S55, ori Heinkel HE 114, avione aflate în perioada respectivă în dotarea Armatei Române.