Prima pagină » Știri » Scandalul plafonării tarifelor RCA se mută de la Guvern în Comisia Europeană. Ce reclamă asigurătorii

Scandalul plafonării tarifelor RCA se mută de la Guvern în Comisia Europeană. Ce reclamă asigurătorii

Scandalul plafonării tarifelor RCA se mută de la Guvern în Comisia Europeană. Ce reclamă asigurătorii
Scandalul plafonării tarifelor pentru polița de asigurare obligatorie auto (RCA) continuă. După ce Executivul a adoptat, miercuri, Hotărârea de Guvern care prevede plafonarea tarifelor pentru polița RCA, pe o perioadă de șase luni, Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) a anunțat, joi, că a sesizat Comisia Europeană, pe această speță. Concret, UNSAR susține că plafonarea tarifelor RCA încalcă un principiu de bază prevăzut de Constituția României, cel al unei piețe libere, concurențiale, dar și normele europene în vigoare, respectiv Directiva 2009/138/CE și Tratatul de funcționare al Uniunii Europene, "existând premisele ca România să fie sancționată pentru încălcarea legislației comunitare".

UNSAR, care reprezintă 22 de companii de profil, cu o pondere de peste 90% din piața locală de asigurări, a sesizat Comisia Europeană pe tema plafonării tarifelor RCA, acuzând încălcarea normelor europene în vigoare. UNSAR susține că „atât plafonarea unor tarife în absența unui sistem general de control al prețurilor, cât și posibilitatea de a aplica tarife ca element de sprijin sau protecție pentru o anumită industrie sunt interzise”. În contextul în care „România nu are un sistem general de control al prețurilor”, UNSAR afirmă că „este imposibil din punct de vedere legal să aibă un cadru care să se refere strict la piața de asigurări”.

„Mai mult, modul în care au fost emise aceste reglementări conduce la ideea că această măsură a fost luată doar pentru a răspunde la presiunile transportatorilor, invocându-se o situație de criză în piață. Această criză nu a putut fi fundamentată economic, printr-o analiză financiară solidă a pieței de transporturi din România”, arată UNSAR în cadrul unui comunicat de presă.

Potrivit UNSAR, criza invocată se regăsește la nivelul societăților de asigurare și reasigurare care, în ultimele nouă luni, au primit infuzii de capital de la acționarii străini în valoare de 90 de milioane euro, iar afacerile pe această linie au generat pierderi uriașe: 2,8 miliarde lei în nouă ani.

„În urma măsurilor aprobate de Guvern, pierderile societăților de asigurare vor crește și nu se vor limita doar la cele șase luni prevăzute pentru plafonare de Ordonanța de Urgență 54/2016, ci își vor face simțite efectele pe o perioadă mult mai lungă, greu de estimat, dat fiind specificul asigurării RCA: segment de asigurări „cu coadă lungă” (long tail), ceea ce înseamnă, în principiu, că nu funcționează pe sistemul prime colectate versus daune plătite pentru aceeași perioadă de timp. De exemplu, o daună cu vătămari corporale poate genera obligații de plată pentru asigurator pe o perioadă îndelungată, de până la 20-30 de ani”, mai precizează aceeași sursă.

Executivul a adoptat, miercuri, Hotărârea de Guvern privind stabilirea nivelului maxim al primelor de asigurare în cazul RCA, incluzând în anexă și tarifele pentru autovehiculele electrice, omise în proiectul publicat de Ministerul Finanțelor, săptămâna trecută. Totodată, tarifele de primă maxime se vor aplica de către societățile de asigurare pe o perioadă de șase luni de la intrarea în vigoare a Hotărârii Guvernului.

Hotărârea va intra în vigoare în zece zile de la publicarea în Monitorul Oficial.

Săptămâna trecută, Ministerul Finanțelor a publicat proiectul de Hotărâre de Guvern care fixează prețurile maxime pentru polițele asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto (RCA), stabilite de către ASF în urma consultărilor cu asociațiile transportatorilor și cu societățile de asigurări, proiectul fiind avizat de Consiliul Concurenței.

Potrivit proiectului supus dezbaterii publice de Ministerul Finanțelor, la autoturisme prima maximă variază între 547 lei și 3.087 lei, în funcție de capacitatea cilindrică a mașinii și vârsta șoferului, iar la autovehicule pentru transport de marfă prima este între 749 lei și 2.979 lei, la persoane fizice. La persoane juridice, prima maximă la autoturisme este cuprinsă între 885 lei și 1.285 lei, iar la autovehicule de marfă între 943 lei și 7.534 lei.

Astfel, Tariful cel mai mare pentru polițele RCA este de 3.087 de lei pentru mașinile cu capacitatea cilindrică de peste 2.500 de cmc, conduse de șoferi a căror vârstă este sub 25 de ani, în timp ce, la pol opus, prețul cel mai scăzut este de 541 lei pentru mașinile cu capacitea cilindrică cuprinsă între 1.200 și 1.400 cmc, conduse de șoferi a căror vârstă depășește 60 de ani.

VEZI AICI LISTA COMPLETĂ A TARIFELOR

„Actul normativ are în vedere situația deosebită apărută în urma unei disfuncționalități a pieței asigurărilor obligatorii auto din România, precum și a situațiilor financiare dificile ale unor societăți din piață, aspecte care au generat o evoluție ascendentă a primelor medii pe piață”, arăta Ministerul Finanțelor într-un comunicat de presă.

Potrivit documentului MF, proiectul de HG instituie un mecanism de control al pieței asigurărilor obligatorii auto din România, prin stabilirea de către Autoritatea de Supraveghere Financiară a tarifelor de primă maxime pe categorii de vehicule, tarife ce urmează a fi aplicate de către societățile de asigurare RCA.

Reamintim că ASF a aprobat, pe 17 octombrie, raportul de determinare a prețurilor maxime privind polițele de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA).

Noile tarife nu au fost, însă, agreate de reprezentanții service-urilor auto care susțin că în timp ce tarifele au scăzut cu 40% pentru transportatori, au crescut cu 31% pentru persoanele fizice față de luna septembrie. Președintele Asociației Societăților de Service Auto Independente (ASSAI), Cristian Muntean, a declarat, pentru Gândul, că „aceste costuri ar fi trebuit reduse undeva între 25 și 30 de procente pentru toate aceste categorii” în condițiile în care comisionul brokerilor a scăzut peste jumătate, daunele au scăzut oficial cu 3%, iar ASF a dat un ordin prin care firmele de asigurări nu mai sunt obligate să aibă reprezentanță în fiecare reședință de județ a țării, ceea ce se traduce într-o diminuare semnificativă a costurilor de administrare a asigurătorilor.

 

Autor

Citește și