Prima pagină » Știri » Școala românească, la examen. Raport îngrijorător despre calitatea învățământului din România

Școala românească, la examen. Raport îngrijorător despre calitatea învățământului din România

Școala românească, la examen. Raport îngrijorător despre calitatea învățământului din România
Formele fără fond ale educației din România.

Învățământul preuniversitar din România este centralizat și ineficace, iar asigurarea calității în școlile din România se face de mântuială. În plus, nevoile elevilor nu sunt satisfăcute decât într-o mică măsură, arată un ultim studiu despre calitatea educației preuniversitare, realizat de Societatea Academică Română.

Cercetarea arată că, pe lângă faptul că sistemul de asigurare al calității (SAC) este ineficace, el poate fi considerat „formă fără fond”.

Toți respondeții care au participat la studiu au răspuns că raportul anual pe care ARACIP îl cere fiecărei școli pentru evaluarea calitativă este un simplu exercițiu statistic, făcut de reprezentanții școlii.

„Toate cadrele didactice au invocat hârțogăraie inutilă. Profesorii spun că evaluarea este centrată pe hârtie, ca mijloc principal de evaluare, și nu este deloc relevantă”, a spus Cătălin Ivan, sociolog și expert în politici publice.

Principala instituție care asigură și evaluează calitatea din învățământ este Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar, care cere fiecărei școli un raport anual pentru care lucrează profesorii din fiecare școală.

Dascălii care completează formularele cerute de ARACIP susțin că instrumentele cu care lucrează pentru raportul privind calitatea educației nu fac decât să le consume timpul, fără să aibă o finalitate.

„Profesorii care fac parte din comisiile de asigurarea calității în școală nu sun motivați să facă acest lucru. Ei spun că rapoartele pe care le completează privind calitatea nu sunt citite”, a arătat Cătălin Ivan.

Raportul, realizat în șase școli din toată țara, arată că reprezentanții școlilor consideră inutile datele de evaluare colectate de ARACIP. În plus, procedurile și standardele stabilite de ARACIP nu au reușit să întărească calitatea educației oferite de școală elevilor.

Studiul arată că, în evaluarea calității, sunt luate în considerare numai date de la profesori, de multe ori subiective, și nu se ține cont deloc de elevi și de părinți.

Citește și