Școlile PRIVATE, alternativa la învățământul de stat. Prețuri de la zeci la sute de euro pe lună
Aproape 200 de copii, cu vârste între 2 și 14 ani, învață la școala privată Montessori din Timișoara, cu predare în limba germană, în care este promovat un sistem educațional alternativ, taxa de școlarizare fiind de 400 de euro pe lună.
Unitatea de învățământ privată Montessori din Timișoara a fost înființată în primăvara anului 2007, când a fost deschisă prima grădiniță în care era promovată pedagogia Montessori, un sistem educațional alternativ. În grădinița privată învățau copii cu vârste cuprinse între doi și șase ani.
„Urmărind metoda pedagogică inițiată de Maria Montessori, instituția de învățământ Montessori Haus își propune crearea unui mediu pregătit, sigur, unde nevoile intelectuale și morale ale copilului sunt întâmpinate. Pornind de la crezul că fiecare copil este unic și posedă anumite capacități prin intermediul cărora ajută la dezvoltarea și progresul societății, școala Montessori Haus promovează respectarea dreptului copilului, de a i se respecta individualitatea, independența și de a fi ajutat să își exprime voința, acordându-i-se libertate și în același timp responsabilitate pentru hotărârile lui. Se urmărește ca scop fundamental dezvoltarea maximă a potențialului copiilor și implicit pregătirea acestora pentru integrarea în societate”, a declarat, corespondentului Mediafax, directorul de marketing al Asociației Montessori Kinderhaus, Daniel Scornea.
Începând cu luna septembrie 2008, Asociația Montessori Kinderhaus a creat și o grupă pentru copii cu vârste între doi și trei ani, condusă de pedagogi specializați pentru această categorie de vârstă. De asemenea, în același an, a fost înființată și o școală cu predare în limba germană pentru copii de la șase la nouă ani, urmând apoi nivelul de școlarizare 9 – 12 ani în anul 2009 și nivelul gimnazial în 2014.
„În prezent, în cadrul instituției noastre își desfășoară activitatea 196 copii structurați în patru grupe la nivel preșcolar, trei grupe nivel primar și o grupă la nivelul gimnazial de școlarizare. Anul trecut am avut prima absolventă a clasei a 8-a. Datorită rezultatelor deosebite, a fost admisă la Secția Specială de limba germană de la Liceul „Nikolaus Lenau” din Timișoara (n.r. singurul din estul Europei la care au învățat doi laureați de Nobel)”, a explicat Daniel Scornea.
Directorul de marketing al școlii private din Timișoara a afirmat că metoda Montessori se diferențiază de sistemul de învățământ tradițional prin faptul că profesorul predă lecția individual și diferențiat elevilor.
„Dacă privim sistemul de învățământ tradițional și metoda Montessori în scopul de a face o comparație, se remarcă diferențe majore privind valorile fundamentale ale celor două sisteme. În timp ce în sistemul tradițional profesorul este centrul atenției și predă aceeași lecție întregii clase, în metoda Montessori profesorul prezintă individual și diferențiat, ținând cont de individualitatea copilului. Totodată, pedagogul Montessori este un ghid, un facilitator, care încurajează independența, dorința de cunoaștere și explorarea. Clasele sunt formate din grupe de vârste diferite. Astfel, cei mari au șansa de a fi mici profesori pentru colegii lor, sedimentându-și cunoștințele deja dobândite și devenind încrezători în propriile capacități. Nefiind necesară intervenția constantă a pedagogului, copilul își dezvoltă independența și gândirea analitică într-un mediu în care libertatea și disciplina se împletesc în armonie”, a declarat Daniel Scornea.
„Dimineața copiii servesc micul dejun și își îndeplinesc sarcinile pe care și le-au ales singuri pentru administrarea sălii. Apoi urmează cercul de dimineață, o activitate frontală care durează aproximativ 40 de minute, în care pedagogul lansează teme de studiu din curricula națională și nu numai. După cerc, pedagogul începe prezentările materialelor individual sau în grupuri mici, materialele Montessori mijlocind cunoașterea unor unități de învățare. Prima parte a zilei se încheie la amiază, timp al zilei în care copiii ies în curte pentru aproximativ o oră pentru a se relaxa și a sta în aer liber, indiferent de vreme.
După prânz, cei mici merg la somn, iar cei mari lucrează în liniște sau citesc. După-amiaza au timp să-și termine activitățile începute dimineața. Apoi au sport sau activități extracurriculare, cum ar fi mindlab, dansuri, pian, chitară”, a explicat Daniel Scornea.
Valoarea taxei de școlarizare la școala privată din Timișoara este de 400 euro pe lună.
Învățământul privat devine din ce în ce mai căutat și în Bistrița, mai ales după rezultatele obținute la bacalaureat de elevii singurului liceu privat din oraș, care au reușit să își examenul în proporție de sută la sută.
În Bistrița funcționează două școli private, liceul creștin Logos, care asigură educație pentru toate grupele de vârstă, de la grădiniță și până la liceu și o școală primară care asigură un învățământ alternativ pentru 40 de elevi.
O bună parte dintre absolvenții liceului Logos s-a îndreptat spre facultăți cu profil real, una dintre preferințele absolvenților fiind Facultatea de Medicină, urmată de Politehnică.
„Aproape 400 de elevi încep cursurile, școala oferind educație de la grădiniță și până la liceu. Taxele de școlarizare sunt de 175 de lei/ lună de elev, excepție fac copiii de la grădinița cu program prelungit și cei din clasele Step by Step, unde taxa este de 350 de lei. Printre absolvenții de liceul de anul acesta avem și un elev care și-a dorit să meargă la școala de poliție și a reușit să intre fără probleme. Din experiența anilor trecuți, sunt mai multe direcții în care merg absolvenții, avem și studenți la medicină. Cert este că 99% dintre absolvenți merg mai departe, la facultate”, a declarat pentru Mediafax directorul școlii, Remus Oniga.
A doua școală privată care funcționează la Bistrița are doar 40 de elevi și furnizează învățământ alternativ elevilor din ciclul primar. Aici taxa de școlarizare este de 1.200 de lei/lună/elev.