Fostul șef al IGSU, Ion Burlui, susține că structurile de intervenție și-au făcut datoria în cazul accidentului aviatic din Apuseni, dar așa cum „iarna nu-i ca vara”, nici „la muntele nu este ca la câmpie”, precizând că în acest caz s-a încercat interpretarea politică a unei misiuni operative.
Generalul de brigadă Ion Burlui a transmis, joi, o declarație de presă referitoare la „demisia de onoare” din funcția de inspector general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU), în care arată că acțiunea de căutare a victimelor accidentului din Munții Apuseni a fost condusă, de la nivelul zonei de căutare, de grupa operativă a Inspectoratului pentru Situații de Urgență al județului Alba, iar coordonarea acțiunii s-a făcut de către IGSU, prin grupa operativă.
Burlui arată că structurile de intervenție și-au făcut datoria în cazul accidentului aviatic și și-au riscat viața pentru a o salva pe a altora, așa cum fac de fiecare dată.
„Consider că din punct de vedere operațional structurile proprii și-au făcut datoria potrivit competențelor, în condițiile date, dar așa cum «iarna nu-i ca vara», și la munte nu este ca la câmpie. Oamenii care au intervenit în munți sunt aceiași care intervin în toate situațiile, riscându-și viața pentru a o salva pe a altora”, spune Ion Burlui.
Acesta mai arată că este foarte bine că localnicii salvatori au ajuns primii la locul accidentului, însă precizează că erau la ei acasă și cunoșteau traseele.
„Că au ajuns primii la locul accidentului localnicii, este foarte bine. Le mulțumesc în modul cel mai sincer. Dar acasă la tine găsești un lucru chiar dacă este noapte, fiindcă știi traseul și unde l-ai pus. Salvatorii sunt cei care au știut muntele, au mers vara, dar și iarna pe el, fără a vorbi despre distanțele de unde s-au deplasat forțele de intervenție”, a mai arătat Burlui.
Fostul șef al IGSU mai spune că are remușcări pentru victimele accidentului aviatic din Munții Apuseni.
„Dar am aceleași remușcări pentru toate victimele produse pe timpul situațiilor de urgență: și cei șase oameni căzuți în canalul Dunăre- Marea Neagră acum câteva zile, dar și colegul nostru înghițit de malul de pământ la Fetești. Ar fi bine dacă i-am putea salva pe toți”, precizează Burlui.
Fostul șef al IGSU mai spune că în acest caz „s-a încercat interpretarea politică a unei misiuni operative, condusă și desfășurată de structuri de intervenție și de tehnicieni, ceea ce nu este normal”.
„Există ministere, există miniștri, însă aceștia nu iau decizii operative, fiindcă nu au competențe. Aceștia pot purta răspunderea ministerului pentru bugetul alocat, politica de personal la nivel total și alte măsuri de ansamblu. O imixtiune a conducerii unui minister în acțiunile operative ale unei structuri nu ar fi benefică așa cum structura operativă poartă răspunderea și are obligația de a informa conducerea ministerului pentru acțiunile desfășurate”, precizează Burlui.
Acesta afirmă că mediatizarea accidentului, „cu direcționare unilaterală”, fără a se vedea eforturile făcute de serviciile de intervenție, nu este corectă.
„Și copiii fac greșeli în fața părinților, dar aceștia nu-i omoară, fiindcă printre altele nu au drept de viață și de moarte asupra lor. Pompierul este copilul acestui popor. Pe copilul tău nu poți să-l faci «vierme» și «incompetent» de față cu tot satul, în condițiile în care își sacrifică timpul, familia, viața pentru binele tău și îți place să te lauzi și să te asociezi cu el când ia note bune”, mai arată fostul șef al IGSU.
Ion Burlui precizează că operațiunile de intervenție și activitățile de conducere și coordonare a structurilor IGSU sunt bine definite în legislația privind managementul situațiilor de urgență, fiind stabilite atribuții și responsabilități la toate nivelurile ierarhice, iar succesul unei intervenții, indiferent de ce natură, ține de munca în echipă, interinstituțională, de parteneriatul cu societatea civilă.
„Nicio acțiune practică, inclusiv o intervenție în situații de urgență, nu poate fi desfășurată în condiții de perfecțiune totală; nu existăun sistem cu risc «0» în funcționare”, spune Burlui.
„Mulțumesc colegilor mei pentru tot ceea ce au făcut și fac zi de zi în îndeplinirea atribuțiunilor de serviciu. Mulțumesc tuturor pentru ceea ce au făcut pentru pompieri și ceea ce fac cu adevărat pentru acest popor. Curaj și Devotament”, încheie Ion Burlui declarația de presă.
Șeful Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, Ion Burlui, a demisionat miercuri, ca urmare a situației privind intervenția în cazul accidentului aviatic din Munții Apuseni. Burlui declara că a demisionat „din demnitate” și pentru a nu exista suspiciuni asupra colegilor săi care au intervenit în teren, după accidentul aviatic.
Premierul Victor Ponta a semnat decizia de eliberare a lui Ion Burlui de la conducerea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, la propunerea ministrului de Interne, Radu Stroe.
Pilotul Adrian Iovan și studenta Aurelia Ion și-au pierdut viața după ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul căruia se afla un echipaj medical a aterizat forțat, luni după-amiază, într-o zonă muntoasă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la granița județelor Cluj și Alba.
În urma accidentului au fost răniți copilotul Răzvan Petrescu și patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sf. Maria” și Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuș, județul Bihor.
Echipa medicală din avion mergea de la București la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care a suferit un accident vascular cerebral.
Epava avionului și victimele au fost găsite de un pădurar, după o căutare de aproximativ cinci ore, la care au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, polițiști, salvamontiști, angajați ai Parcului Național Munți Apuseni și localnici.
Pilotul Adrian Iovan a fost găsit încarcerat, iar studenta era în stop cardio-respirator, cu hipotermie severă, nemaiputând fi salvată.
Premierul Victor Ponta a anunțat, miercuri, că secretarul de stat din Ministerul de Interne Constantin Chiper (PNL) va fi demis și va cere înlocuirea directorului general și a directorului de operațiuni ROMATSA, dar și a șefului STS, pentru deficiențe inacceptabile în cazul accidentului din Cluj.
El a precizat că solicitarea de schimbare a conducerii ROMATSA (Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian) va fi adresată, conform legii, Consiliului de Administrație, iar cea de înlocuire a șefului Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS), Marcel Opriș, va fi înaintată în Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT).
Premierul a arătat că, la nivelul Ministerului de Interne, ROMATSA și STS, lucrurile au funcționat inacceptabil de încet și fără asumarea autorității și a responsabilității, iar intervenția de luni a fost un eșec.
Acestea sunt și concluziile preliminare ale raportului privind modul în care reprezentanții instituțiilor statului au intervenit după producerea accidentului aviatic, respectiv existența unor deficiențe inacceptabile, care necesită îmbunătățirea sistemului de intervenție.
Directorul general al ROMATSA, Aleodor Frâncu, a demisionat miercuri, el declarând că a luat această decizie „pentru liniștea și stabilitatea instituției”, dar că nu are nimic să-și reproșeze.