Prima pagină » Știri » SE SCHIMBĂ CENTRUL CAPITALEI: mai mulți oameni, mai puține mașini. Cum va arăta Bulevardul Magheru după o investiție de 1,7 milioane de lei

SE SCHIMBĂ CENTRUL CAPITALEI: mai mulți oameni, mai puține mașini. Cum va arăta Bulevardul Magheru după o investiție de 1,7 milioane de lei

Primăria Capitalei vrea să schimbe aspectul stradal dintre Piața Universității și Piața Romană, prin reamenajarea trotuarelor și înlocuirea astfaltului cu piatră cubică și astfalt. Arhitecții spun că proiectul ar fi trebuit supus unei dezbateri publice pentru că ține de arhitectura orașului și nu de repararea trotuarelor.

Primăria Capitalei, prin Administrația Străzilor, vrea ca, până la finalul acestui an, să schimbe aspectul stradal dintre Piața Universității și Piața Romană, reamenajând trotuarele și înlocuind astfaltul cu piatră cubică și granit. Arhitecții spun că proiectul ar fi trebuit supus unei dezbateri publice pentru că ține de arhitectura orașului.

Printr-un proiect de refacere a intersecțiilor și a trotuarelor de pe bulevardul principal, centrul Capitalei ar putea fi diferit. Edilii își propun ca până la sfârșitul acestui an să modernizeze trei zone importante dintre Piața Universității și Piața Romană: Piața Universității – Universitatea de Arhitectură, Ion Câmpineanu – Dem Dobrescu și zona din fața Magazinului Eva.

Proiectul este în valoare de 1,7 milioane de lei, iar banii provin de la Primăria Capitalei. Lucrările de refacere a trotuarelor de pe Bulevardul Magheru sunt făcute de firma Tehnologica Radion. Societatea este controlată de Theodor Berna, fost consilier al lui Traian Băsescu pe vremea când acesta era primar al Capitalei. Firma a fost implicată într-o serie de scandaluri referitoare la atribuirea de lucrări, la începutul acestui an fiind în atenția Consiliului Concurenței care o suspecta de aranjarea unor contracte. Mai mult, potrivit ZF și Mediafax, în aprilie 2012, UE a început achetarea unui contract de 110 mil milioane de euro al Primăriei Sectorului 3 cu Tehnologica Radion.

Schimbările au început cu un scandal

Lucrările de modernizare au început în urmă cu o lună și jumătate de zile la Piața Universității, cu un scandal legat de modernizarea fântânii arteziene. În luna iunie, Primăria Capitalei anunța că actuala fântâna va fi demolată și înlocuită cu alta în cadrul unui proiect pentru reamenajarea unui zonei de la Universitate. După proteste ale asociațiilor din București, primăria a revenit în începutul lunii iulie asupra deciziei de a schimba fântâna și a anunțat că în zonă vor fi executate numai lucrări pentru înlocuirea actualului pavaj cu unul de granit. Lucrările de modernizare fac parte dintr-un proiect mai amplu care vizează tot Bucureștiul, prin care se vor reface 27 de mari intersecții.

Pe tot traseul dintre Universitate și Romană vor fi amplasate bănci de lemn, vor fi plantați copaci și vor fi puse jardiniere cu flori. În plus, stâlpii de iluminat vor fi schimbați.

Mașinile nu vor mai putea fi parcate în zonă

Șoferii nu vor mai putea parca pe trotuare, deoarece pe tot traseul vor fi amplasați stâlpi antiparcare.

„Mașinile parcate ilegal pe trotuare vor fi ridicate, iar în viitor aceste zone vor fi protejate cu stâlpisori montați pe marginea trotuarelor care vor împiedica parcarea mașinilor în zone neamenajate”, a spus Carmen Dincă, purtătorul de cuvânt de la Administrația Străzilor.

Autoritățile spun că bucureștenii care vor avea treabă în centru își vor putea parca mașinile în parcările de la Universitate – de la Intercontinental și de la Facultatea de Geografie, și cea de la Bulevardul Elisabeta – care va fi dată în folosință în aceasă toamnă. Nu se va construi o nouă parcare.

În noua amenajare vor fi mai multe coșuri de gunoi și rastere pentru biciclete, dar și plante și copaci.

Trotuare din piatră cubică de pe Bulevardul Aviatorilor

Trotuarele de asfalt vor fi înlocuite cu piatră cubică și granit. Autoritățile își explică decizia prin faptul că granitul sau piatra naturală sunt mai potrivite pentru vremea caniculară. „Un alt argument este aspectul estetic pe care il ofera aceasta varianta. Constructorul va refolosi pentru modernizarea acestei zone o parte din piatra cubică scoasă de pe Bulevardul Aviatorilor”, arată Carmen Dincă de la Autoritatea Străzilor.

Părerile despre proiect sunt împărțite

Părerile arhitecților despre acest proiect sunt împărțite. În timp ce arhitectul șef al Capitalei susține că reamenajarea va îmbunătăți întreaga zonă, arhitecții de la Ordinul Arhitecților din România spun că trotuarele fac parte din spațiul public și ar fi trebuit organizate dezbateri publice.

Gherghe Pătrașcu, arhitectul șef al Capitalei, declară că proiectul înseamnă o reparație capitală a străzilor. „Vă place cum arată? În primul rând că în afară de fântâna arteziană la care au fost niște reacții și care fântână oricum e urâtă după opinia mea, proiectul înseamnă o reparație capitală a străzii”, a declarat pentru gândul Gheorghe Pătrașcu. El a mai spus că pe anumite porțiuni cablurile vor fi îngropate. „Prin acest proiect se vor îmbunătăți spațiile publice”, a mai spus arhitectul șef.

Gheorghe Pătrașcu este contrazis de către reprezentanții Ordinului Arhitecților din România, care spun că proiectul nu va aduce nimic bun spațiului public.

„Problema acestui proiect este că se referă la spațiul public, dar atinge și traficul și utilizarea”, ne-a declarat arhitectul Șerban Țigănaș. Arhitectul mai spune că în mod normal, un asemenea proiect ar trebui suspus dezbaterii publice, dar în România nu există legislație care să se refere la spațiul public.

„În România aceste lucrări din spațiul public nu sunt considerate ca arhitectură în spațiul public, nu sunt încadrate nici măcar în categoria lucrărilor de autorizare. Ele sunt autorizate ca lucrări de construcție sau infrastructură”, a spus pentru gândul Șerban Țigănaș. El arată că se aștepta ca în acest proiect să existe un concurs de proiecte pentru Universitate.

„Fântâna respectivă este un loc important pentru bucureșteni, ea apaține unui anumit moment, are o anumită încărcătură”, a spus arhitectul. El susține că Bulevardul Magheru este un reper pentru bucureșteni și nu ar trebui redus la o simpla reamenajare a căilor de circulație. „După părerea mea este bine să existe cât mai multe spații de odihnă, dar pe Magheru este un zgomot infernal și oricâte bănci ai pune nu te poți odihni. Cred că ar fi fost corect să se planteze o perdea de vegetație care să diminueze traficul”, a spus arhitectul.

Ce firme vor reface intersecțiile din Capitală

Proiectul de refacere al celor 27 de intersecții din Capitală a ajuns în februarie 2012 în atenția Consiliului Concurenței, după instituția a inspectat cele 11 companii participante la procedura de achiziție publică organizată de Consiliul General al Municipiului București – Administrația Străzilor. Consiliul Concurenței suspecta la acea vreme că cele 11 firme s-au înțeles să nu se concureze pentru atribuirea acordurilor cadru de lucrări pentru întreținerea și administrarea unor străzi din București.

Cele 11 companii care vor reface intersecțiile din București sunt : Tehnologica Radion, Euro Construct Trading 98, Straco Grup, Delta Antrepriza de Construcții și Montaj 93 (Delta A.C.M. 93), Pro Cons XXI, RCV Global Group, Swietelsky Construcții Feroviare, Strabag, Eurovia-Construct Internațional, Global Service Proiect și Drum Concept.

Autor

Citește și