Prima pagină » Știri » Secretar de stat în Ministerul Culturii: Fosta conducere RADEF a pus pe butuci societatea

Secretar de stat în Ministerul Culturii: Fosta conducere RADEF a pus pe butuci societatea

Secretar de stat în Ministerul Culturii: Fosta conducere RADEF a pus pe butuci societatea
Bogdan Stanoevici, secretar de stat în Ministerul Culturii (MC), a declarat că se lucrează la Legea 303/2008 pentru a rezolva problemele de la RADEF și că speră ca până la sfârșitul anului să fie prezentată Parlamentului, afirmând, totodată, că fosta conducere a regiei a "pus pe butuci" societatea.

Contactat de MEDIAFAX pentru a prezenta punctul de vedere al Ministerului Culturii (MC) în legătură cu situația de la Regia Autonomă a Distribuției și Exploatării Filmelor „RomâniaFilm” (RADEF) – care are datorii de 32 de milioane de lei, la stat și la privat, și, în prezent, nu are nici director general, nici economic, iar angajații nu și-au primit salariile de mai multe luni -, Bogdan Stanoevici a spus că Maria Bikfalvi, președintele Sindicatului Liber RomaniaFilm, împreună cu fostul director RADEF Marius Iurașcu și cu alte persoane din conducerea regiei au „pus pe butuci” această societate de-a lungul anilor, în mod voluntar, „având grijă să jefuiască banii statului”.

„Toate aceste persoane care au jefuit ani de zile și care acum pozează în victime și acuză Consiliul de Administrație și Ministerul Culturii că nu fac nimic uită că RADEF-ul a ajuns în această situație în principal datorită lor”, a spus Stanoevici.

Marți, a avut loc o ședință a Consiliului de Administrație al RADEF, în care membrii CA au discutat despre situația salariaților regiei, dar au făcut și propuneri pentru viitorul director general al instituției.

„Noi am cerut să facă ceva cu noi, pentru că noi nu mai putem fi funcționali începând cu 1 noiembrie. Acestea nu mai sunt condiții de muncă, nu numai pentru noi, ca salariați, deși angajatorul este obligat prin contract să ne asigure condiții de muncă, pentru că venim și stăm în frig, dar vorbim de spectatorul care intră în sală și el vine să se deconecteze la un film, nu vine să-și pună pături pe el sau să plece bolnav dintr-o sală de cinema. Trebuie să facă absolut urgent ceva”, a spus, pentru MEDIAFAX, președintele Sindicatului Liber RomaniaFilm, Maria Bikfalvi.

La rândul său, Bogdan Stanoievici a declarat, pentru MEDIAFAX, despre noua echipă formată pentru a rezolva, într-un fel sau altul, problemele de la RADEF: „Ministerul Culturii a trebuit să intervină cu noua echipă, din care fac și eu parte. Am lucrat la o ordonanță de urgență care a fost dată pentru a putea numi un Consiliu de Administrație, care nu mai exista. (…) Și cei care au fost în acel CA, văzând felul în care se produceau ilegalitățile, absolut pe față, fără niciun fel de jenă, nu au vrut să fie părtașii unui jaf organizat”, a declarat Stanoevici pentru MEDIAFAX.

Acesta a mai spus că, la RADEF, au fost persoane care „își umpleau buzunarele cu bani” și altele care „abia își luau salariile”. „Această situație nu avea cum să continue, trebuia aplicată legea principală, care a fost mărul discordiei până la urmă”, a completat secretarul de stat.

Potrivit acestuia, noul Consiliu de Administrație, care este numit de Ministerul Culturii, „este format din profesioniști, din oameni care nu au nicio apartenență politică și niciun fel de tinichea agățată de coadă, ca să nu poată să fie contestați de nimeni”. Stanoevici a precizat că acest Consiliu de Administrație, conform politicii Ministerului Culturii și a Guvernului, are scopul de a salva cinematografele și nicidecum de a le îngropa.

Totodată, Stanoevici a menționat că noul CA are foarte multe de reparat, printre care rezilierea tuturor contractelor păguboase și recuperarea banilor datorați de terți RADEF.

Pe 6 octombrie, membrii Sindicatului Liber RomâniaFilm au anunțat începerea protestelor publice, acuzând conducerea Ministerului Culturii și pe membrii Consiliului de Administrație (CA) al RADEF RomaniaFilm de „lipsa totală de interes pe care o manifestă în rezolvarea problemelor care persistă la regie”. Într-o scrisoare deschisă remisă MEDIAFAX, se spunea că, în urma numirii în Consiliul de Administrație (CA) a noilor membri, aceștia au fost retribuiți inițial cu suma de 500 de lei, așa cum erau retribuiți și foștii membri ai CA. „După prima ședință de CA, aceștia și-au majorat retribuția lunară la 3.300 de lei, bani pe care-i încasează, lunar, în ciuda faptului că angajații de la RomaniaFilm nu au primit ultimele 5 salarii”, se arată în același document.

Despre această situație, Stanoevici a precizat că salariile sunt stabilite conform legii și nu pot fi mărite. În plus, secretarul de stat spune că nici membrii CA nu își primesc salariile, având în vedere situația cu care se confruntă RADEF.

„Noi, la Ministerul Culturii, ne luptăm să găsim soluții să se poată debloca anumite conturi, ca acei bani care încă mai vin de la cei ce plătesc încă în mod normal chiriile sau chiar dacă nu le plătesc la zi le amână, le eșalonează”, a spus Stanoevici, precizând că acei bani nu pot fi blocați, ci trebuie folosiți pentru a se plăti salariile. „Ne luptăm cu această situație în care a fost adus RADEF-ul, cu bună știință, de fosta conducere. Lucrurile nu se pot schimba peste noapte. Legea trebuie aplicată, unde-i lege nu-i tocmeală”, a mai afirmat Bogdan Stanoevici.

Totodată, Bogdan Stanoevici a menționat că Legea 303/2008 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 7/2008 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia, precum și pentru modificarea Legii nr. 328/2006 pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 39/2005 privind cinematografia are „punctele ei slabe, dar în Ministerul Culturii se încearcă găsirea unei formule mai judicioase și mai ușor de aplicat”.

„Se lucrează la această lege și la niște amendamente la Legea 303, pentru a putea aplica o lege care e foarte greu să o aplici, în momentul în care o primărie nu vrea sau nu poate – din motive financiare – să ia un cinematograf în administrare. Nu există niciun fel de posibilitate să fie obligat un ales local, nu poate fi obligat Consiliul Local să ia un bun în care trebuie să bage niște bani pe care probabil ei nu îi au”, a spus Stanoevici, precizând că Legea 303 menționează, printre altele, că cinematografele trec din administrarea statului în administrarea consiliilor locale.

Întrebat dacă există un termen până la care ar trebui finalizate amendamentele pentru ca noua lege să poate fi aplicată, Stanoevici a spus că se lucrează la ele, pentru că este un „subiect complex”, în care sunt implicate mai multe departamente – juridic, legislativ – și nu poate spune care ar fi data exactă. „Noi lucrăm în același timp și la noua lege a cinematografiei, pentru că și aici sunt foarte multe lucruri de reparat și de făcut mai bine. Încercăm să le înglobăm pe toate, ca să nu încărcăm Parlamentul cu șapte legi pe același subiect. N-aș putea să vă dau un termen, pentru că nu depinde de mine sau de minister, ci depinde de toate serviciile implicate, vorbim și de justiție, vorbim și de finanțe, care trebuie să-și exprime punctul de vedere. Eu sper ca legea să poată fi prezentată până în sărbătorile de iarnă”, a mai spus secretarul de stat.

În plus, Stanoevici a spus că, în acest moment, la Ministerul Culturii, se lucrează la un proiect „de mare amploare”, „de a crea o rețea națională de cinematografe în care să se poată difuza film românesc și film european”. „Încă nu există așa ceva, decât câteva cinematografe care aparțin unui grup relativ restrâns de cineaști și care, deci, au toate avantajele pe care le implică a avea o sală în care poți să distribui ce vrei tu, când vrei tu și cum vrei tu. Toți cineaștii au nevoie, populația are nevoie de cinematografe de cartier, care nu mai există și noi suntem obligați să aplicăm legea, iar această lege spune foarte clar că cinematografele trebuie predate”, a mai spus Stanoevici.

În ceea ce privește situația cinematografelor din România, Stanoevici a menționat că s-a mai întrerupt alimentarea cu energie electrică la unele, dar s-a rezolvat situația până la urmă, pentru că a intervenit Consiliul de Administrație, care a încercat să le explice celor la care RADEF are datorii că se încearcă refacerea structurii și reeșalonarea datoriilor.

„Nu vrem să băgăm în insolvență o societate, ca după aia să fim acuzați că vrem să o înmormântăm. Nu e cazul. Structura pe care vrem să o creăm demonstrează tocmai preocuparea, la nivel de Guvern și la nivel de Minister, pentru cinematografele din România”, a spus Stanoevici.

În acest sens, a dat ca exemplu Cinematograful Gloria, care a fost predat autorităților locale de la sectorul 3 al Capitalei, odată cu venirea noului Consiliu de Administrație. „Un cinematograf în care se va face exact ce scrie la lege, ba chiar mai mult, ceea ce-mi doresc eu să se întâmple în toate cinematografele care vor fi predate, anume centre multiculturale, în care se dau filme, se fac spectacole de teatru, spectacole pentru copii, expoziții și aceste cinematografe să fie în cartier”, a mai spus Stanoevici.

De asemenea, Bogdan Stanoevici a vorbit despre concursul pentru ocuparea postului de director general al RADEF, după ce Mihail Țintea și-a dat demisia pe 24 septembrie, precizând că, în urma înscrierilor, CA a ales doi candidați, ale căror dosare au corespuns criteriilor cerute: Maxim Meca, fost director al RADEF, și Adrian Mironescu, fost secretar de stat, fost prefect. Aceștia vor da interviuri, iar, dacă vor corespunde criteriilor cerute de CA, se va alege noul director general.

Totodată, Bogdan Stanoevici a spus că nu este adevărat că el ar vrea să distrugă cinematografele, așa cum se vehiculează.

„(Se spune că, n.r.) Stanoevici vrea să distrugă cinematografele, ca și cum un actor – pentru că asta îmi e meseria – ar putea să-și dorească chestia asta. Este total stupid. Dar și dacă aș vrea lucrul asta, nu am cum, pentru că eu nu am niciun fel de putere, nici legală, nici administrativă, nici de alt ordin asupra CA-ul. CA-ul este singurul în măsură să decidă pentru binele societății”, a spus Stanoevici.

Regia Autonomă a Distribuției și Exploatării Filmelor „RomâniaFilm” (RADEF) are datorii de 32 de milioane de lei, la stat și la privat, și, în prezent, nu are nici director general, nici economic, iar angajații nu și-au primit salariile de mai multe luni.

Mihail Țintea a fost înlăturat din funcția de director general al RADEF în mai 2007, fiind considerat, în urma unor controale ale Ministerului Culturii, responsabil de managementul defectuos al regiei și de neexploatarea corespunzătoare a cinematografelor din administrare, ceea ce a dus la scăderea veniturilor instituției. Ulterior, el a depus o acțiune în instanță împotriva Consiliului de Administrație al regiei, cerând reintegrarea în funcție.

Mihail Țintea a solicitat să fie repus în funcția de director general al RADEF RomâniaFilm și să i se plătească drepturile de care ar fi dispus în perioada suspendării contractului său individual de muncă, după soluția definitivă pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție, pe 13 septembrie 2012.

După înlăturarea lui Țintea, în 2007, Ministerul Culturii l-a numit la conducerea regiei pe Maxim Meca, fapt care, la vremea respectivă, a generat numeroase proteste ale sindicaliștilor RADEF.

Meca a fost apoi înlocuit de Marius Iurașcu, care a condus RomâniaFilm din 18 iunie 2009. Pe 5 martie 2012, Iurașcu a fost numit de premierul de la momentul respectiv, Mihai Răzvan Ungureanu, în funcția de secretar de stat în Ministerul Culturii. Atunci, Iurașcu s-a suspendat din funcția de director general al RomâniaFilm pe perioada mandatului său de secretar de stat la Ministerul Culturii. Conducerea interimară a RomâniaFilm a fost preluată de Marcel Negruți, directorul economic al regiei. Pe 4 mai 2012, Iurașcu a demisionat însă din funcția de secretar de stat la Ministerul Culturii, revenind la conducerea RADEF.

Mihail Țintea a preluat din nou funcția de director general al RADEF de la 1 iulie anul acesta.

Regia Autonomă a Distribuției și Exploatării Filmelor „RomâniaFilm” (RADEF) este o regie autonomă în subordinea Ministerului Culturii, nesubvenționată de la bugetul de stat, care a reabilitat, modernizat și digitalizat, în doi ani ai echipei de management conduse de Iurașcu, cinematografele „Republica” din Cluj (care a primit denumirea „Florin Piersic”), „Patria” din Ploiești (care astăzi se numește „Premiera”), a reabilitat sala „Europa” din București (care se află în circuitul Europa Cinema), a digitalizat sala „Patria” din Craiova și a deschis cinci săli de Caffe Cinema 3D, în București, Ploiești, Călărași, Turnu Severin și Craiova. În prezent, și alte săli de cinema din rețeaua RomâniaFilm sunt în curs de modernizare, potrivit RADEF.

Autor

Citește și