Prima pagină » Știri » Șeful CJ Argeș, judecat pentru fraudarea de fonduri europene destinate reconstrucției de poduri

Șeful CJ Argeș, judecat pentru fraudarea de fonduri europene destinate reconstrucției de poduri

Președintele Consiliului Județean Argeș, Constantin Nicolescu, a fost deferit justiției, pentru fraudarea de fonduri europene destinate pentru reconstrucția a două poduri despre care CJ a atestat că fuseseră afectate de inundațiile din primăvara și vara anului 2005, fapt nereal.

Președintele Consiliului Județean Argeș, Constantin Nicolescu, a fost deferit justiției, pentru fraudarea de fonduri europene destinate pentru reconstrucția a două poduri despre care CJ a atestat că fuseseră afectate de inundațiile din primăvara și vara anului 2005, fapt nereal.

Nicolescu va fi judecat, alături de alte zece persoane, pentru o fraudă de 1,2 milioane de euro.

Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție (DNA) – Serviciul Teritorial Pitești au dispus, joi, trimiterea în judecată a inculpaților Constantin Nicolescu, președinte al Consiliului Județean Argeș, pentru folosire sau prezentare de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, care are ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al Comunităților Europene sau din bugetele administrate de acestea ori în numele lor, cu consecințe deosebit de grave, în formă continuată; abuz în serviciu contra intereselor publice în formă calificată, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial, în formă continuată; luare de mită; fals în înscrisuri sub semnătură privată în legătură directă cu infracțiunea de luare de mită; fals intelectual în formă continuată; Grigore Dobre, asociat și administrator la SC ZEUS SA Pitești, pentru complicitate la infracțiunea de abuz în serviciu contra intereselor publice în formă calificată, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial, în formă continuată, dare de mită; fals în înscrisuri sub semnătură privată; fals în înscrisuri sub semnătură privată săvârșit în legătură directă cu infracțiunea de abuz în serviciu contra intereselor publice în formă calificată, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial; Ionel Didea, notar public în cadrul Biroului Notarului Public din Pitești (la data comiterii faptelor), pentru fals intelectual; Codruța Lavinia Mercea, consilier superior, în cadrul Consiliului Județean Argeș – Direcția Tehnică și de Dezvoltare (la data săvârșirii faptelor) pentru abuz în serviciu contra intereselor publice în formă calificată, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial; fals intelectual și uz de fals; Mihail Gabriel Nicoară, consilier superior în cadrul Consiliului Județean Argeș – Direcția Tehnică și de Dezvoltare, pentru abuz în serviciu contra intereselor publice în formă calificată, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial, în formă continuată;fals intelectual și uz de fals; Iuliana Mioara Pintilie, subinginer în cadrul Regiei Autonome Județene de Drumuri Argeș, pentru abuz în serviciu contra intereselor publice în formă calificată, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial, în formă continuată.

Totodată, în același dosar sunt acuzate Sabina Elena Bocioacă, inspector superior în cadrul Consiliului Județean Argeș – Serviciul Financiar, de abuz în serviciu contra intereselor publice în formă calificată, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial; Aurelia Mirela Florescu, consilier juridic în cadrul Consiliului Județean Argeș – Serviciul Achiziții Licitații, de abuz în serviciu contra intereselor publice în formă calificată, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial; Cristina Dobre, consilier superior în cadrul Consiliului Județean Argeș – Serviciul Achiziții Licitații, de abuz în serviciu contra intereselor publice în formă calificată, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial; Olga Stancu, economist în cadrul Consiliului Județean Argeș – Serviciul Unitate de Implementare Proiect Management Integrat al Deșeurilor Solide, de abuz în serviciu contra intereselor publice în formă calificată, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial; Ecaterina Pletoiu, asociat, administrator și director la SC PROIECT INFRA 2005 SRL Pitești, de fals în înscrisuri sub semnătură privată săvârșit în legătură directă cu infracțiunea de abuz în serviciu contra intereselor publice în formă calificată, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial, în formă continuată.

Potrivit DNA, în cursul lunii martie 2009, Consiliul Județean Argeș, în calitate de autoritate contractantă, a organizat o procedură de achiziție publică prin licitație deschisă ce avea ca obiect reabilitarea a două poduri afectate de inundații. În concret, era vorba de reconstrucția a două poduri amplasate pe drumuri județene, în localitățile Căteasca, respectiv Ciomăgești.

Fondurile respective proveneau din accesarea unui proiect finanțat din fonduri PHARE destinat strict reabilitării obiectivelor de infrastructură rutieră și de mediu afectate de inundațiile din perioada aprilie – mai și iulie – august 2005.

Pentru a accesa banii europeni, funcționari din cadrul CJ Argeș au atestat în cererea de finanțare, în mod nereal, că respectivele poduri fuseseră afectate de inundații, deși unul dintre ele, cel din comuna Căteasca, fusese avariat anterior, așadar nu era eligibil pentru proiectul respectiv.

Cererea de finanțare a fost însoțită de o declarație de parteneriat semnată la data de 25 ianuarie 2007, de inculpatul Nicolescu Constantin, în calitate de președinte al Consiliului Județean Argeș și reprezentant al acestei autorități contractante, cunoscând faptul că în conținutul acestei cereri sunt atestate împrejurări necorespunzătoare adevărului. Caracterul fals al acestui înscris constă în aceea că în conținutul acestuia s-a menționat în mod nereal că podul din comuna Căteasca a suferit avarii importante în urma calamităților naturale din perioada aprilie – august 2005 și ca urmare, a fost închis circulației, deși infrastructura podului era avariată anterior anului 2004, iar la momentul producerii inundațiilor podul era închis circulației. Înscrisul astfel falsificat a fost folosit și prezentat la Ministerul Dezvoltării Lucrărilor Publice și Locuințelor (în prezent Ministerul Dezvoltării Regionale) și la Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud – Muntenia. Ca urmare, a fost ăncheiat contractul de finanțare nerambursabilă în baza căruia au fost efectuate plăți din Programul PHARE în valoare de 984.164,38 euro, echivalentul sumei de 4.408.269,11 lei, fonduri obținute pe nedrept, ce reprezintă pagubă creată Ministerului Dezvoltării Regionale.

În cursul anului 2009, în urma licitației organizate de Consiliul Județean Argeș, contractul de reabilitare a podului Căteasca a fost atribuit, în mod nelegal, societății comerciale ZEUS S.A., în condițiile în care inițial, câștigătoare a licitației fusese declarată o altă societate, înlăturată ulterior, în mod arbitrar, de comisia de evaluare, după reluarea procedurii dispusă de Constantin Nicolescu. Societatea înlăturată se prezentase cu o ofertă financiară mai bună, respectiv cu 4.497.947,48 lei mai mică, sumă ce reprezintă prejudiciu în dauna CJ Argeș.

Lucrările de construcție au fost executate de către SC ZEUS SA și SC DRACONES CONSTRUCT GRUP SRL Pitești, cea din urmă având ca asociat un afin al președintelui Consiliului Județean Argeș, respectiv ginerele acestuia.

Mai mult, furnizor de bunuri pentru construcția lucrării era SC SETRO METAL GROUP SA Câmpulung, firmă controlată de asemenea, de o rudă apropiată a președintelui Consiliului Județean Argeș.

Pe baza unor înscrisuri falsificate, în cadrul unei proceduri de achiziție complet falsificate, în cursul lunii iunie 2010, Consiliul Județean Argeș a atribuit aceleiași firme, SC ZEUS, un contract în valoare de 4.973.065,75 lei, pentru presupuse lucrări suplimentare la același pod care, în realitate nu se mai justificau, fiind executate anterior, în luna martie 2010.

În cursul anului 2009, Nicolescu a primit cu titlu de mită de la Dobre, acționar majoritar și administrator al SC ZEUS, un spațiu comercial situat în municipiul Pitești, în suprafață de peste 300 mp, în valoare de 447.000 lei. Pentru a disimula infracțiunea de corupție, la data de 23 martie 2009, la Biroul Notarului Public Didea Ionel a fost încheiat un contract fictiv de vânzare-cumpărare. Atât în cursul procedurii de licitație publică, dar și în faza de derulare a contractului au fost falsificate mai multe înscrisuri (dispoziții de șantier, referate de necesitate, procese-verbale etc).

Prin activitățile descrise s-a stabilit că a fost creat un prejudiciu în sumă de 984.164,38 euro (echivalentul în lei a sumei de 4.408.269,18 lei), în dauna Ministerului Dezvoltării Regionale (fostul Minister al Dezvoltării Lucrărilor Publice și Locuințelor), reprezentând fonduri europene obținute pe nedrept prin prezentare de documente false și un prejudiciu de 9.471.013,23 lei în dauna autorității contractante – Consiliul Județean Argeș, care se constituie în avantaj patrimonial necuvenit în favoarea SC ZEUS SA Pitești.

DNA precizează că a dispus instituirea sechestrului penal pe bunurile mobile/imobile aparținând inculpaților Nicolescu Constantin, Oprescu Corneliu, Mercea Codruța Lavinia, Nicoară Mihail Gabriel, Pintilie Iuliana Mioara, Bocioacă Sabina Elena, Florescu Aurelia Mirela, Dobre Cristina, Stancu Olga și Dobre Grigore, până la concurența sumelor reprezentând prejudiciul, raportat la infracțiunile de prejudiciu reținute în sarcina fiecăruia dintre inculpați sau la obiectul infracțiunii de corupție dat ori dobândit.

Totodată, s-a dispus instituirea sechestrului penal, pe bunul imobil în valoare totală de 447.000 lei (bun primit cu titlu de mită de către Nicolescu Constantin de la Dobre Grigore, în mod disimulat), susține DNA.

Față de Oprescu Corneliu, primar (la data comiterii faptelor) al comunei Căteasca, județul Argeș, s-a dispus scoaterea de sub urmărire penală pentru infracțiunile de folosire sau prezentare de documente ori declarații false, inexacte sau incomplete, având ca rezultat obținerea pe nedrept de fonduri europene, cu consecințe deosebit de grave și fals intelectual, care îi fuseseră reținute în sarcină, întrucât a reieșit că acestor fapte le lipsește unul dintre elementele constitutive ale infracțiunii sub aspectul laturii subiective, respectiv intenția directă.

Dosarul a fost înaintat spre judecare la Curtea de Apel București, instanță desemnată de Înalta Curte de Casație și Justiție să judece prezenta cauză, în primă instanță.

În acest caz, în 26 ianuarie 2011, procurorii anticorupție l-au reținut pe Constantin Nicolescu pentru 24 de ore. În ziua următoare, Tribunalul Argeș a admis propunerea procurorilor și a dispus arestarea preventivă pentru 29 de zile. Imediat după anunțarea deciziei de arestare, lui Nicolescu i s-a făcut rău la Tribunalul Argeș.

Nicolescu a fost transportat atunci cu ambulanța la Spitalul Județean de Urgență din Pitești, după care a fost transferat la Spitalul Floreasca din București, unde a fost supus unei intervenții chirurgicale pe cord deschis.

În 2 februarie 2011, Curtea de Apel Pitești a dispus înlocuirea măsurii arestării preventive cu cea a obligării de a nu părăsi țara, Nicolescu fiind externat din Spitalul de Urgență Floreasca din București în 18 februarie.

Constantin Nicolescu este lider al PSD Argeș, iar la alegerile din 10 iunie 2012 a câștigat al treilea mandat la șefia Consiliului Județean.

Nicolescu și Dobre au mai fost trimiși în judecată de către Direcția Națională Anticorupție – Serviciul Teritorial Pitești în alt dosar, tot pentru fapte de corupție, asimilate sau în legătură directă cu acestea, prevăzute de Legea 78/2000.

Citește și