„Anul acesta vom finaliza probabil cel mai mare număr de investigații din istoria Consiliului Concurenței, vor fi peste 20. Nu sunt nume mari, cum v-ați obisnuit, sunt implicate companii cu cifre de afaceri mai mici, dar acoperă mai multe sectoare de activitate: IT, vopseluri, GPL, lucrări de infrastructură de gaze, cinematografie”, a afirmat Chirițoiu.
O prioritate a autorității de concurență, pentru a doua parte a acestui an, este înființarea Registrului Ajutoarelor de Stat, proiect în valoare de 7,8 milioane lei, finanțat din fonduri europene.
„O condiție impusă de Comisia Europeană pentru ca România să beneficieze de fonduri europene, este ca RegAS să fie funcțional anul viitor. Toate instituțiile din România care acordă ajutoare de stat le vor înregistra într-o bază de date comună, astfel încât în orice moment va exista o imagine clară a modului în care sunt folosite fondurile europene și naționale destinate mediului de afaceri. Folosind acest instrument, vom putea informa Comisia Europeană cu privire la măsurile de sprijin implementate, ce finanțări au fost contractate, corecțiile ulterioare. Fiind un instrument informatic foarte important, proiectul este derulat de Consiliul Concurenței cu sprijinul Serviciului de Telecomunicații Speciale, mai ales în ceea ce privește soluțiile tehnice și mentenanța echipamentelor”, a spus președintele Concurenței.
Pentru eficientizarea activității și simplificarea procedurilor administrative, Consiliul Concurenței a trecut printr-un amplu proces de reorganizare instituțională și a cadrului legislativ, acțiune care va fi finalizată în lunile următoare. Măsurile de reformă instituțională au fost recomandate de Banca Mondială încă din 2011.
Pe plan legislativ, a fost modificată și completată legislația privind concurența neloială și cea în domeniul ajutorului de stat. În ceea ce privește Legea concurenței, aceasta a fost modificată în acest an printr-o ordonanță care urmează să fie aprobată prin lege de Parlament.
„Am introdus în lege un mecanism prin care să simplificăm procedurile de investigație și să reducem durata acestora: firmele care își recunosc greșeala pe parcursul investigației primesc reduceri ale amenzilor. În acest fel, firma câștigă prin faptul că plătește mai puțin, iar noi câștigăm timp și resurse pentru că ne putem derula mai repede procedurile și vom termina mai repede investigațiile. Odată cu dezbaterea legii în Parlament, vom încerca să introducem unele amendamente, pe care le vom discuta cu mediul de afaceri în perioada următoare”, a precizat Bogdan Chirițoiu.
În cadrul procesului restructurare a instituției a fost modificat și regulamentul de organizare internă.
„Banca Mondială a sugerat să ne aliniem la practica internațională și să fie mai clară separarea dintre personalul de execuție, adică inspectorii de concurență care gestionează investigațiile, și Plenul Consiliului Concurenței, respectiv cei care iau deciziile. Ca urmare, un director general va prelua coordonarea executivă a întregului personal, care revenea până acum președintelui, accentuând, în acest fel, faptul că inspectorii de concurență își desfășoară activitatea independent. Eu sper ca până la sfârșitul anului vor fi deja implementate toate operațiunile cerute de Banca Mondială, iar lungul proces de restructurare internă va fi încheiat”, a arătat Chirițoiu.
Președintele Consiliului Concurentei este de părere că această restructurare a fost benefică, întrucât în prezent se derulează mai investigații decât înainte de a începe proiectul prin care Banca Mondială a acordat consultanță instituției.
În perioada următoare, Consiliul Concurenței va depune documentația necesară pentru a obține finanțare europeană în scopul informatizării activității instituției.
„Ceea ce intenționăm să facem este să simplificăm circuitul documentelor în cadrul instituției prin transferarea acestora de pe hârtie în format electronic. Acestă operațiune va dura cel mai probabil, doi ani”, precizează șeful CC.
Tot pentru eficientizarea activității, Consiliul Concurenței a implementat un sistem informatic integrat care facilitează colaborarea cu alte instituții publice – Oficiul Național al Registrului Comerțului, Agenția Naționala de Administrare Fiscală, Ministerul pentru Societatea Informațională – Sistemul electronic de achiziții publice.