Șeful Salvamont Cluj, despre accidentul aviatic: Ne asumăm o parte din vină
Șeful Salvamont Cluj, Gheorghe Frățilă, a declarat că își asumă o parte din vină în cazul accidentului aviatic produs luni într-o zonă muntoasă dintre județele Cluj și Alba.
„Salvamontul s-a putut implica mai bine. Ne asumăm o parte din vină. Nu am reușit mulți ani să ne impunem ca un colaborator de luat în seamă. Am fost anunțați ultimii. Salvamontul nu apare pe indexul de la 112. Noi aflăm ultimii. Nu suntem parte a celulei de criză. În cazul în care se întâmplă ceva, Salvamont Cluj nu este pe listă. Sunt niște carențe. Trebuia să batem la mai multe uși și să le deschidem”, a declarat Gheorghe Frățilă, într-o conferință.
Întrebat ce ar fi putut face mai mult, șeful Salvamont Cluj a afirmat că serviciul pe care îl conduce are echipamentul omologat și special pentru transport. „Oamenii erau transportați în pături. Noi avem atât echipamentul omologat și special pentru transport. Avem oameni pregătiți, paramedici. Avem medici de la UPU Cluj, oameni pregătiți și capabili să intervină”, a spus el, adăugând că acțiunea a fost coordonată, „nu a fost una haotică”.
Acesta nu crede că nu ajungea mai repede chiar dacă nu ar fi „avut piedici”. „Acum facem 3-4 ore de aici și până la locul accidentului. Nu cred că puteam ajunge mai repede decât localnicii din zonă”, a precizat Gheorghe Frățilă.
În continuare, el a afirmat că în zona accidentului au plecat 16 persoane, salvamontiști din zona Fântânele și voluntari, dotați cu „foarte mult echipament adaptat situației”.
„Ne-am adaptat. Am ajuns la centrul de comandă și ne-am pus la dispoziția autorităților. Mai departe am urmat instrucțiunile care ni s-au dat. La un moment dat am aflat că se coborau primele victime spre Horea, jud Alba. Acțiunea s-a terminat la 5 dimineața”, a mai spus șeful de la Salvamont.
Primarul din Beliș, Viorel Crainic, a spus că accesul la zona accidentului este posibil cu mașina doar până la un anumit punct. „Celor care țineau legătura cu doctorul Radu Zamfir li se spunea că persoanele de la bordul aeronavei vedeau ba o pârtie de schi, ba un drum cu serpetine. Descriau drumul de la Ursoaia, ceea ce nu era devărat. Nu știu ce pârtie au văzut cei din avion. Oricâte indicii ar fi dat, era imposibil să dea coordonate geografice exacte deoarece nu cunoșteau zona. Era foarte greu de localizat locul unde erau. Coordonatele georgrafice erau unele greșite. Zona nu era Ursoaia, așa cum s-a spus inițial, ci era limita administrativă dintre Cluj și Alba: Măgura Cătău – Horea”, a mai spus Crainic.
Primarul din Beliș a spus că și localnicii au participat la această operațiune de salvare a celor șapte persoane care se aflau la aeronava care s-a prăbușit în munții Apuseni, în după amiaza zilei de luni.
În urmă cu două zile, în jurul orei 16, o aeronavă pilotată de Adrian Iovan și de copilotul Răzvan Petrescu, s-a prăbușit în Beliș, județul Cluj. La bordul avionului se afla o echipă de medici alcătuită din 4 persoane: dr. Radu Zamfir – Spitalul Fundeni, dr. Valentin Calu – Spitalul Elias, dr. Sorin Ianceau – Spitalul Municipal Beiuș, dr. Cătălin Pivniceru – Spitalul Sf. Maria din București și Aurelia Ion, o studentă de la Institutul Medico-Mililar București.
Toate aceste personane efectuau o cursă București – Oradea pentru a preleva un ficat, ce urma să fie transplantat unei paciente de 62 de ani, din Pitești.
În urma accidentului două persoane și-au pierdut viața: pilotul Adrian Iovan și studenta Aura Ion.