MEDIAFAX SA a transmis Procurorului General, în data de 2 aprilie 2018, sesizarea în legătură cu posibile infracțiuni comise prin semnarea și punerea în aplicare a Protocolului SRI- Parchetul ÎCCJ, cu următoarele suspiciuni: uzurparea funcției, abuz în serviciu, compromiterea intereselor justiției, delapidare, deturnare de fonduri.
Ulterior, Mediafax Group a depus luni, 27 august, plângere penală pe numele celor care au redactat și semnat protocolul PG-SRI nr.00750/003064, din 2009, fiind nominalizate șase posibile infracțiuni, printre care abuz în serviciu și delapidare. Semnatarii protocolului sunt Tiberiu Nițu, Florian Coldea, Laura Codruța Kovesi și George Maior.
Adrese cu privire la protocoalele secrete și abuzurile care s-au putut înfăptui în baza lor, au fost transmise de compania MEDIAFAX către Avocatul Poporului, Comisia abuzuri, Comisia juridică, Comisia pentru drepturile omului, președinții Camerelor Deputaților și Senatului, ICCJ, Ministerul Justitiei, Presedintia României, Comisia SRI.
Prima sesizare a procurorilor, din luna aprilie se află momentan la Parchetul Militar, iar cea de-a doua este la Parchetul General, fără vreo soluționare. Cât privește celelalte instituții ale statului și comisii parlamentare, acestea au răspuns că analizează sesizarea sau au deja verificări similare și au cuprins în acelea și plângerea MEDIAFAX (exemplu: Comisia de Control SRI anunțase că există un raport comun legat de existența protocoalelor).
Niciuna nu a luat vreo măsură concretă.
Motivarea transmisă de Curtea Constituțională a României din această săptămână vine însă să confirme ceea ce MEDIAFAX a sesizat.
CCR a admis, în 16 ianuarie, sesizarea Camerei Deputaților referitoare la existența unui conflict între Parlament și Ministerul Public care prevede, printre altele, că efectele protocoalelor continuă să se producă, chiar și după denunțarea lor. În urmă cu două zile magistrații au făcut publică și motivarea în care se arată că Ministerul Public a avut o conduită neconstituțională prin cedarea către SRI a unor competențe în desfășurarea urmăririi penale: „ceea ce se impută în cauza de față Ministerului Public este o conduită instituțională, care a dus la încheierea a două „protocoale de colaborare” succesive, cu încălcarea atribuțiilor sale constituționale. Se apreciază, astfel, că o asemenea conduită a încălcat, pe de o parte, atribuțiile constituționale ale Parlamentului, iar, pe de altă parte, a generat o practică judiciară contrară art.124 din Constituție”.
În sesizările MEDIAFAX s-a cerut verificarea faptului că Ministerul Public a permis ofițerilor SRI din cadrul Institutului pentru Tehnologii Avansate sa efectueze acte de urmarire penală in dosarul 332/P/2014.
Motivarea CCR arată, totodată, că Ministerul Public a încălcat atribuțiile constituționale ale Parlamentului. În sesizarea MEDIAFAXX se preciza: Prin Protocol a fost încălcat principiul separației puterilor în stat, atunci când are loc delegarea unei atribuții ce apartine în totalitate legiuitorului.
Motivarea CCR anunță că prin semnarea și punerea în aplicare a protocoalelor, s-a stabilit în sarcina SRI competențe în alte domenii decât cele prevăzute de lege. Sesizarea MEDIAFAX: Conform Legii 14/1992 SRI nu poate efectua acte de urmărire penală, dar și că SRI a căpătat atribuții de organ de urmărire penală conform art 17 din protocol.
O altă problemă ridicată de MEDIAFAX și care se regăsește în motivarea CCR este legată de competențele conferite ofițerilor SRI pe care e are doar procurorul.
Apoi, CCR a stabilit că funcționarea protocolului afectează drepturile și libertățile fundamentale, prin diminuarea garanțiilor și încalcă dreptul la un proces echitabil. În plângerea MEDIAFAX se menționează că: Protocolul a produs o vătămare a drepturilor Mediafax Group SA și a încălcat dreptul la un proces echitabil.
De asemenea CCR a transmis că între SRI și Ministerul Public s-au stabilit raporturi contra legii. În sesizarea MEDIAFAX s-a menționat că, prin aplicarea Protocolului, procurorii au transmis SRI informări în legatură cu anchetele penale, fapt interzis și sancționat de art 304 cp”Divulgare a informatiilor secrete de serviciu sau nepublice”.
MEDIAFAX așteaptă în continuare o reacție din partea instituțiilor de anchetă, măcar acum după motivarea Curții Constituționale.