Și-au transformat hobby-ul într-o afacere. Câți bani le aduce
Persoanele cu vârste între 25 și 34 de ani au cel mai mare venit anual, de circa 6.300 lei.
Cele mai profitabile hobby-uri sunt în domeniul construcțiilor, renovărilor și decorațiunilor interioare (5.887 lei), urmate de cele în design (5.834 lei), fotografie (5.778 lei), domeniul culinar (5.509 lei) și îngrijirea copiilor (5.487 lei), potrivit unui studiu Visa Europe.
Pasiunea reprezintă principala motivație pentru aproape 60% dintre românii și polonezii care au pornit o afacere dintr-un hobby, comparativ cu media europeană de 43%. Aproape o treime dintre cei care au participat la sondaj (29%) au avut ca principal momtiv schimbarea activității față de cea de la locul de muncă, iar 26% au spus că doresc să lucreze pentru ei înșiși.
„Patru din zece români care ar putea să-și deschidă o afacere dintr-un hobby sunt îngrijorați de birocrația excesivă legată de administrarea firmei. În alte țări din Europa, oamenilor le este teamă mai mult de posibilitatea de a nu primi comenzi suficiente. Îngrijorările privind gestionarea cheltuielilor sunt comune pentru majoritatea IMM-urilor din România”, a declarat într-un comunicat Cătălin Crețu, director regional Visa Europe pentru România, Croația și Slovenia.
Trei din patru români care au un hobby pot obține venituri suplimentare de pe urma pasiunii lor, iar patru din zece români spun că vor opta pentru o astfel de variantă în viitor.
Peste jumătate dintre cei care doresc să câștige bani din pasiunile lor afirmă că își vor utiliza economiile personale pentru a-și deschide o afacere, aproape un sfert (23%) vor să apeleze la familie și prieteni, iar 15% dintre respondenți intenționează să aplice pentru o subvenție dedicată afacerilor mici, în timp ce numai 11% plănuiesc să recurgă la conceptul de crowdfunding (multifinanțare).
Pe de altă parte, polonezii (49%) și spaniolii (43%) sunt cei mai deschiși la soluțiile externe și alternative de finanțare pentru înființarea afacerilor pe care și le doresc, în timp ce românii se află pe penultimul loc, la egalitate cu suedezii (26%), fiind urmați de turci (24%).
Românii care vor să aibă un business pe baza unui hobby sunt motivați de pasiune (65%), flexibilitatea propriului business (46%), dorința de a fi propriul șef (44%) și de a avea o activitate diferită față cea de la locul de muncă (33%).
Din punct de vedere al promovării, rețelele sociale Facebook și Twitter sunt mai populare decât metodele tradiționale, precum crearea unui website al companiei, astfel că două treimi dintre cei care vor o astfel de afacere spun că utilizează cele două rețele sociale pentru promovare, în timp ce recomandările directe sunt considerate importante de aproximativ 60% dintre aceștia.
Peste două treimi (70%) din cei care vor să demareze o afacere pe baza unui hobby vor ca aceasta să devină principala lor sursă de venit, iar 16% au această intenție în în următorii cinci ani. Peste jumătate dintre aceștia vor lansa atât un website propriu pentru ca produsele sau serviciile oferite să devină accesibile unei baze de clienți mult mai mari, cât și o pagină pe social media pentru a-și consolida profilele, dar vor apela și la diverse acțiuni de publicitate.
Studiul a a fost realizat online în ultimul trimestru al anului trecut în nouă țări din Europa, respectiv Marea Britanie, Franța, Germania, Italia, Polonia, România, Spania, Suedia și Turcia, pe un eșantion de peste 18.000 de respondenți, dintre care peste 2.000 de români care câștigă sau le-ar plăcea să obțină venituri din propriile pasiuni.