Conform asociației, o primă modificare nefericită este emiterea de autorizații de construire fără a fi obținute avizele, acordul de mediu, chiar fără studii sau proiect tehnic. „Ne întrebăm retoric ce va executa constructorul în teren dacă nu are aprobate soluțiile tehnice. Va lucra pe bâjbâite.
Aberația este „justificată” printr-o procedură similară de obținere a autorizației de construire în caz de calamităti naturale și situații de criză. Dar noi vorbim aici de autostrăzi care trebuie temeinic pregătite, nu de intervenții pompieristice”, spune asociația.
O altă prevedere se referă la posibilitatea de schimbare a soluțiilor tehnice fără a fi necesară modificarea acordului de mediu. „Așadar, dacă acesta impune un ecoduct (pasaj pentru animale), el poate fi eliminat fără a fi notificată ANPM. Practic, așa se pot eluda cerințele acordului de mediu.
Chiar mai grav, se include posibilitatea de a se construi drumuri de viteză în orice arii naturale, inclusiv zonele de protecție integrală, adică în inima parcurilor naționale. Nu urșii, liliecii ori ariile protejate stau în calea autostrăzilor, ci incompetența crasă, fuga de răspundere și lipsa de viziune a ageamiilor care conduc CNAIR și MT”, spune Pro Infrastructură.
Asociația spune că vrea autostrăzi, „dar nu cu orice preț, nu distrugând natură. Ea trebuie să fie ocrotită prin norme stricte, iar noi să facem drumurile respectând infrastructura verde în care locuim”.
„Proiectul legislativ propus este un dezastru total inoportun. „Soluțiile” prevăzute nu rezolvă cauzele blocajelor, ba dimpotrivă, le adâncesc. În plus, avem toate șansele că Uniunea Europeană să ne suspende (sau să tăie complet) plătile din fonduri nerambursabile dacă aceste măsuri disruptive vor fi adoptate, ba chiar poate fi pornită procedura de infringement contra României”, încheie Pro Infrastructură.
În 21 martie, Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică „Proiectul de Ordonanță de urgență a Guvernului pentru modificarea și completarea unor acte normative”, pentru care așteaptă observații până la 1 aprilie.
Foto: Pro Infrastructură/ Facebook