„CFR Marfă are de recuperat peste 600 de milioane (de lei -n.n.) de la diverse societăți ale statului și nu are posibilitatea să-și recupereze acești bani vreodată”, a afirmat președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă (FML), Iulică Măntescu.
„Jos mâna de pe CFR Marfă!”, „Unde sunt investițiile în calea ferată” și „Jos tăietorii de salarii”, scrie pe pancartele protestatarilor.
Potrivit FML, printre motivele pichetării se numără:
– situația conflictuală dintre CFR Marfă și Compania Națională CFR SA – „împingerea operatorului național de transport feroviar de marfă către faliment sau, mai grav, către dizolvare”;
– situația dezastruoasă a sistemului feroviar, cu impact asupra condițiilor de muncă și a salarizării
– adoptarea Statutului Personalului Feroviar – „proiect de lege care actualmente stagnează în Camera Deputaților”.
CFR Marfă are de plătit datorii de 835,8 milioane de lei către CFR SA (adinistratorul infrastructurii feroviare), dar are și de încasat creanțe de 650,5 milioane de lei de la diverși clienți, fiind prinsă într-un blocaj financiar periculos. Săptămâna trecută, sindicaliștii au cerut Președinției medierea conflictului generat de acest blocaj.
Pe de-o parte, CFR Marfă este somată să plătească o serie de facturi și are conturile blocate, iar de cealaltă parte are de încasat sume consistente de la clienți care se află ori în insolvență, ori în faliment, astfel că și conturile acestora sunt blocate.
„Din această cauză, a blocării conturilor inclusiv la clienții de la care trebuie să încaseze bani, societatea CFR Marfă riscă să nu poată plăti salariile celor 7.500 de angajați tocmai acum, în pragul Sărbătorilor de Paște”, a declarat, într-o conferință de presă din 3 aprilie, liderul sindical.
În Scrisoarea Deschisă adresată președintelui României, Klaus Iohannis, conducerea FML semnalează blocajul creat la CFR Marfă și solicită medierea acestui conflict. „Vă rugăm să interveniți, în calitatea constituțională de autoritate de mediere, pentru soluționarea situației conflictuale create, credem noi, de deciziile greșite ale decidenților politici cu privire la sistemul feroviar din România”, se arată în documentul citat.
Federația sindicală atrage atenția că societatea CFR Marfă are, pe lângă rolul comercial de transport, cu o cotă de 37,8% din transporturile feroviare de marfă, și un rol strategic, asigurând transporturi militare. „Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă – SNTFM – CFR Mafră SA este o entitate strategică a Statului Român, cu un rol foarte important în asigurarea transporturilor militare pe teritoriul României atât pe timp de pace, cât și în eventualitatea unui conflict armat. În acest context, evoluțiile majore ale societății sunt atent monitorizate de către Consiliul Suprem de Apărare a Țării. În ultimul timp, SNTFM CFR Marfă SA este supusă unor presiuni și constrângeri din partea gestionarului infrastructurii feroviare (Compania Națională CFR SA) din cauza unor datorii ale operatorului național de transport feroviar de marfă către CN CFR SA”, menționează sindicaliștii.
„Trebuie subliniat și faptul că acumularea datoriei către CFR SA este în mare parte consecința neplății de către o serie de societăți cu capital de stat a serviciilor prestate de CFR Marfă, nivelul actual al creanțelor operatorului național fiind de circa 350 000 000 lei. Deși au avut loc o întâlniri între conducerile celor două societăți începând cu data de 5 martie 2018, până la ora actuală nu s-a reușit să se găsească o soluție agreată de comun acord, opiniile expuse fiind chiar divergente și neconstructive pentru ambele părți”, au mai precizat liderii FML în Scrisoarea Deschisă adresată președintelui României.
Potrivit FML, activitatea CFR Marfă s-ar putea opri în orice moment, pentru că CFR SA poate interzice accesul trenurilor pe liniile pe care le administrează, dacă transportatorul întârzie plata taxei de utilizare a infrastructurii (TUI). Deocamdată, CFR SA nu a luat decizia de a uza de prevederile reglementării sus-menționate. Dar „această măsură, o dată pusă în aplicare, ar avea conecințe de neimaginat pentru CFR Marfă și ar genera importante perturbări ale economiei naționale, datorită faptului că CFR Marfă asigură aproximativ 37,85% din traficul feroviar de marfă și în special transportul mărfurilor de masă (cărbune, minereu, produse petroliere, etc), precum și a transporturilor militare (care în ultimii ani au înregistrat o creștere importantă) pentru care CFR Marfă are încheiată o convenție specială cu MApN. Totodată aplicarea acestei măsuri, de către CFR SA, a suspendării accesului la infrastructura feroviară a CFR Marfă până la achitarea datoriilor restante ar însemna practic oprirea activității acestei companii, și auto-blocarea parțială a activității gestionarului infrastructurii. Lucru care ar putea ridica unele acuzații privind intenția de afectare a economiei naționale (CFR Marfă deține totuși peste 37% din totalul traficului feroviar de marfă, la nivelul indicatorului tren km) și de favorizare a operatorilor de transport feroviar concurenți care vor putea astfel prelua contractele acesteia”, au mai arătat sindicaliștii.
Pichetul de azi deschide seria unor acțiuni mai ample de protest care va culmina, pe 23 aprilie (Ziua Feroviarului), cu un miting care va porni de la Ministerul Transporturilor și va ajunge la Palatul Victoria, au anunțat liderii sindicali.