Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” avertizează asupra intenției Ministerului Educației Naționale (MEN) de a transforma peste 500 de clase teoretice din învățământul liceal în clase de școală profesională și cere sprijinul premierului Viorica Dăncilă, pentru anularea ordinelor emise de minister, potrivit unui comunicat remis marți MEDIAFAX.
Numai în București numărul acestor clase supuse procesului de transformare este de peste 170, ceea ce reprezintă 47% din totalul claselor de început de nivel liceal și profesional, atrag atenția sindicaliștii. Ei spun că nu se opun existenței unui număr mai mare de clase de învățământ profesional și profesional dual dar atrag atenția că această transformare „trebuie realizată în condiții de legalitate și la momentul oportun”.
„(…) în municipiul București, procentul absolvenților de gimnaziu care au obținut sub nota 5 la evaluarea națională în anul 2018 este de 15%. Și, atunci, ne întrebăm firesc unde este oportunitatea transformării a 170 de clase de învățământ în învățământ profesional? Să înțelegem că un număr suplimentar de peste 5.000 de absolvenți de gimnaziu (170 de clase x 30 elevi/clasă) din municipiul București vor fi forțați să intre în învățământul profesional, în condițiile în care mediile la evaluarea națională ale multora dintre aceștia sunt peste 5?”, se întreabă sindicaliștii de la „Spiru Haret”.
Ei atrag atenția că procedurile privind planurile de școlarizare la nivelul unităților de învățământ și inspectoratelor școlare s-au încheiat de mult timp, conform calendarului aprobat de minister și că încadrările cu personal au fost realizate la nivelul unităților de învățământ, mișcarea personalului didactic fiind în plină desfășurare cu etape deja finalizate.
Un alt impediment împotriva intenției ministerului, materializată prin cele două ordine, o reprezintă și lipsa resursei umane calificate, maiștri-instructori, necesară pentru a acoperi toate clasele de învățământ profesional nou înființate, mai spun sindicaliștii.
De asemenea, vor exista numeroase restrângeri de activitate la liceele tehnologice, ca urmare a reducerii drastice a catedrelor de cultură generală, mai spun aceștia.
Ei reclamă și lipsa unor acorduri și parteneriate încheiate cu agenții economici, care să susțintă respectivele clase de învățământ profesional, și a agenților economici dispuși să primească elevi de la clasele de învățământ profesional în practică.
De asemenea, spun aceștia, nu există condiții propriu-zise pentru desfășurarea orelor de parctică: ateliere, laboratoare, utilaje și aparatură.
Sindicaliștii de la „Spiru Haret” atrag atenția și că până la data de 13 mai ar fi trebuit să fie deja tipărită broșura privind procedura de admitere pe anul în curs și calendarul acesteia, cu rețeaua unităților de învățământ și planurile de școlarizare, pentru ca absolvenții de gimnaziu să-și cunoască din timp opțiunile.
„Potrivit aceluiași ordin, admiterea în învățământul liceal debutează în perioada 13-14 mai cu înscrierea la probele de aptitudini, respectiv pentru verificarea cunoștințelor de limbă modernă/maternă, iar începând cu data de 20 mai ar trebui să aibă loc ședințele de instruire cu părinții și elevii pentru prezentarea procedurilor de admitere și a planului de școlarizare. Despre ce ar putea fi instruiți părinții și elevii, în condițiile în care planurile de școlarizare aprobate de consiliile de adminsitrație ale unităților de învățământ și inspectoratului școlar sunt date peste cap de către minister?”, se întreabă sindicaliștii de la „Spiru Haret”.
Tot în 13 mai, spun aceștia, ar trebui să aibă loc afișarea ofertei de școlarizare și a ofertei de formare profesională, concretizată în profiluri, domenii și calificări profesionale pentru învățământul liceal, filiera tehnologică și stabilirea codurilor pentru fiecare unitate de învățământ liceal sau profesional.
Prin ordinele emise, ministerul decalează chiar și cu 2 săptămâni etape ale calendarului admiterii în învățământul liceal și etape ale ocupării prin concurs unic a posturilor didactice și a catedrelor declarate vacante sau rezervate în învățământul preuniversitar, atrag atenția sindicaliștii din educație.
Ei spun că niciunul dintre aceste ordine nu a fost discutat cu federațiile sindicale reprezentative – nici la nivel de comisie tehnică, nici în cadrul Comisiei de Dialog Social – și nici nu au fost consultate asociațiile de părinți și de elevi.