Sindicatul „Viitorul Mineritului” (SVM) a solicitat, miercuri, Curții de Apel București suspendarea și anularea deciziei Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) de marți, de oprire de la difuzare a spoturilor de promovare a proiectului minier de la Roșia Montană.
„Oamenii din Roșia Montană au dreptul să-și facă vocea auzită și, doar pentru că unora nu le place ce aud, nu înseamnă că nu putem să ne apărăm dreptul la opinie și la muncă”, se arată într-un comunicat al sindicatului.
SVM mai spune că, „în calitate de titular al spoturilor publicitare suspendate”, atacă această decizie în instanță „pe baza a cinci argumente esențiale: nu există o motivare a acestei decizii, în afara enumerării generale a unor articole de lege pe care este evident că nu le-am încălcat, luarea unei decizii cu privire la spoturile publicitare în cauză nu era inclusă pe ordinea de zi a ședinței CNA din 15.10.2013, luarea unei decizii cu privire la spoturile publicitare s-a făcut cu încălcarea unui elementar drept la apărare al nostru, neavând în niciun fel posibilitatea să ne exprimăm punctul de vedere în respectiva ședință care a precedat decizia, decizia atacată a fost adoptată cu încălcarea normelor de ordine publică privitoare la procedura de vot, nefiind întrunit un cvorum valabil, și decizia contestată a fost luată în absența punctului de vedere al Consiliului Român pentru Publicitate”.
„Am solicitat instanței să constate că decizia CNA este evident nelegală, pentru că e revoltător cum o instituție a statului încalcă dreptul elementar la apărare și la opinie”, mai spune SVM, care se recomandă drept „o organizație non-profit care apără dreptul la muncă al oamenilor din zona minieră Roșia Montană și împrejurimi” și susține că acești oameni vor fi lipsiți, în virtutea deciziei CNA „de o modalitate legală și democratică de manifestare a propriilor opinii și a voinței lor cu privire la proiectul minier în dezbatere”.
CNA a analizat, marți, 11 spoturi de promovare a proiectului de exploatare minieră de la Roșia Montană, difuzate între 1 septembrie și 6 octombrie la principalele televiziuni naționale, constatând că acestea încalcă legislația audiovizualului și hotărând oprirea lor de la difuzare.
Subiectul Roșia Montană a fost analizat în ședința de marți a CNA în absența membrilor Narcisa Iorga, Florin Gabrea și Valentin Jucan. La dezbaterea pe această temă au participat Laura Georgescu, președintele CNA, Viorel Vasile Buda, vicepreședintele CNA, și membrii Consiliului Lorand Turos, Monica Gubernat, Christian Mititelu, Cristina Trepcea, Răsvan Popescu și Radu Călin Cristea, fiind întrunit cvorumul.
Prezent la ședința CNA de marți, avocatul companiei Roșia Montană Gold Corporation, Sergiu Crețu, a solicitat Consiliului amânarea luării unei decizii pe subiectul Roșia Montană.
„Este o campanie complexă și trebuie să aveți un punct de vedere al anunțătorului, a celui care a făcut campania, iar pe agenda de lucru de pe site-ul CNA nu era inclusă și problema spoturilor care promovează proiectul Roșia Montană. Anunțătorii au fost luați pe nepregătite, ar fi important pentru dumneavoastră să aveți și acel punct de vedere și cred că ar trebui solicitat și punctul de vedere al Consiliului Român pentru Publicitate (RAC)”, a spus Sergiu Crețu.
CNA a decis, însă, să continue discutarea subiectului, având în vedere că la Consiliu au fost primite peste 2.000 de reclamații privind modul în care radiodifuzorii au reflectat subiectul proiectului de exploatare minieră de la Roșia Montană și al protestelor celor care se opun acestui proiect.
La propunerea Laurei Georgescu, președintele CNA, Consiliul a hotărât să aplice o decizie de intrare în legalitate în privința celor 11 spoturi, fapt care presupune că acestea nu mai pot fi difuzate în forma actuală.
Decizia de oprire de la difuzarea pe TV a spoturilor de promovare a proiectului de la Roșia Montană (în forma în care au fost difuzate în perioada 1 septembrie – 6 octombrie) a fost luată de membrii CNA cu opt voturi „pentru” (Laura Georgescu, Lorand Turos, Monica Guberat, Viorel Vasile Buda, Christian Mititelu, Cristina Trepcea, Răsvan Popescu și Radu Călin Cristea).
Acești membri ai CNA au considerat că aceste spoturi au încălcat articolul 29, aliniatul 1, litera f din Legea audiovizualului, potrivit căruia „Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiții: să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătății sau siguranței populației”.
De asemenea, CNA a considerat că spoturile respective nu au informat corect publicul, încălcând articolul 93 din Codul de reglementare a conținutului audiovizual, potrivit căruia „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă și de durată, principiile de protecție a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnității umane, de asigurare a unei concurențe loiale”.
Totodată, Consiliul a considerat că spoturile respective au încălcat articolul 104 din Codul de reglementare ale conținutului audiovizual, potrivit căruia „Sunt interzise publicitatea și teleshoppingul în care se utilizează practici comerciale înșelătoare sau practici comerciale agresive”.
Potrivit monitorizării CNA, Antena 3 a difuzat 11 spoturi de promovare a proiectului de exploatare minieră de la Roșia Montană (88 de difuzări), B1 TV – 11 spoturi (135 de difuzări), Realitatea TV – 4 spoturi (15 difuzări), România TV – 11 spoturi (111 difuzări), TVR 1 – 10 spoturi (67 difuzări), TVR 2 – 10 spoturi (63 de difuzări), Acasă TV – 5 spoturi (25 de difuzări), Antena 1 – 9 spoturi (45 de difuzări), Kanal D – 5 spoturi (32 de difuzări), Prima TV – 8 spoturi (36 de difuzări), Pro TV – 4 spoturi (13 difuzări), Etno TV – 10 spoturi (45 de difuzări) și Taraf TV – 11 spoturi (47 de difuzări).
Prezenți la ședința de marți a CNA, reprezentanții principalelor televiziuni naționale au spus că au difuzat spoturile privind subiectul Roșia Montană cu respectarea legislației audiovizuale privind comunicările comerciale.
Pe de altă parte, potrivit monitorizării CNA, la postul B1 TV au fost trei emisiuni („Capital TV”, „Business B1” și „Prețul aurului”) sponsorizate de compania Roșia Montană Gold Corporation, în timp ce la România TV – 4 emisiuni („Excelența românească”, „România devreme”, „Salarii, economica” și „Știați că?”) sponsorizate de RMGC.
L