Sistemul de taxare pentru mașini din cetatea din Alba Iulia s-a blocat în prima zi de funcționare
Sistemul de taxare pentru autoturismele care intră în cetatea istorică din Alba Iulia a fost pus în funcțiune oficial luni, accesul făcându-se pe bază de carduri de tip abonament pentru riverani și tichete pentru turiști.
După mai puțin de două ore de la punerea în funcțiune, polițiștii comunitari și angajații Primăriei care supravegheau sistemul de taxare au fost nevoiți să îl oprească, pentru că se formase un blocaj, iar cozile de mașini se întindeau pe aproape 100 de metri.
Purtătorul de cuvânt al Primăriei Alba Iulia, Mihai Coșer, a declarat, corespondentului MEDIAFAX, că sistemul de taxare de la intrarea în Cetatea Alba Carolina s-a blocat după mai puțin de două ore de la punerea în funcțiune din cauza unei erori din softul sistemului, eroare provocată de faptul că unele carduri emise nu apăreau ca fiind înregistrate în sistem.
„Vă dați seama, este prima zi de funcționare a barierei și nimeni nu este obișnuit cu mecanismul, însă sperăm ca în scurt timp să eliminăm toate neajunsurile și împreună cu firma care a montat sistemul de acces cu bariere în cetate să restrângem timpii de așteptare pentru operațiunile intermediare de acces, de la accesarea primului cupon până la validarea plății”, a spus Coșer.
Mihai Coșer a adăugat că sistemul de taxare a fost repus în funcțiune după ce au fost corectate erorile apărute în prima parte a zilei, însă a precizat că va trebui îmbunătățit, astfel încât să se reducă timpii de acces și validare care generează cozi în punctul de intrare în cetate.
Sistemul de acces în interiorul fortificației din Alba Iulia a avut parte și de erori amuzante, una dintre acestea fiind determinată de faptul că raportul zilnic pe care îl eliberează aparatul de taxat era în limba spaniolă, iar legislația fiscală din România nu îl acceptă.
„Raportul zilnic care ne spune care sunt încasările într-o zi, practic acel Z, era eliberat în limba spaniolă, limbă în care este realizat acest soft, însă între timp s-a remediat și acest neajuns”, a spus Coșer.
În aceste condiții, mulți dintre șoferi au ales să își lase mașina în afara cetății, chiar dacă aveau carduri de acces de tip abonament.
„Sincer, nu am văzut prostie mai mare. Dacă te oprești cu mașina nu poți ajunge la sistemul de taxare pentru a apăsa butonul de acces sau pentru a valida cardul, apoi în interiorul cetății riști să nu găsești parcare liberă, chiar dacă ai plătit taxa de intrare și, dacă parchezi anapoda, vei fi amendat de polițiștii locali. E treabă în stilul românesc autentic”, a spus unul dintre șoferi.
„La primele ore ale dimineții circulația a fost infernală. S-a blocat atât intersecția din apropiere, iar coada de mașini de pe sensul de mers se întindea până la catedrala ortodoxă (o distanță de aproximativ 100 de metri – n.r.). Eu cred că probleme apar din cauză că plata se face la un singur automat la ieșirea din cetate”, a spus un alt șofer, care aștepta să iasă din cetate.
Administrația locală din Alba Iulia a introdus, începând de luni, un sistem de taxare pentru autoturismele care intră în cetatea istorică din municipiu.
Anterior, timp de o săptămână, reprezentanții administrației locale au testat și verificat sistemul pentru a putea corecta eventualele greșeli.
Accesul se face pe bază de carduri de tip abonament, în valoare de 30 de lei pe an, pentru riverani, iar pentru turiști și ceilalți șoferi care nu au astfel de carduri taxa de intrare și staționare în cetate este de 2 lei pe oră.
Sistemul de taxare a costat aproximativ 50.000 de euro.
În interiorul cetății se regăsesc aproximativ 250 de locuri de parcare pentru public și 10 locuri de parcare pentru autovehiculele persoanelor cu handicap.
În zona interioară a Cetății Alba Carolina se află Catedrala Reîntregirii, Catedrala Romano-Catolică, Muzeul Național al Unirii și Sala Unirii, Universitatea „1 Decembrie 1918”, un hotel medieval, precum și alte instituții sau spații cu destinație turistică.
Cetatea din Alba Iulia a fost construită la începutul secolului al XVIII-lea, între anii 1714-1738, fiind considerată cea mai reprezentativă fortificație bastionară de tip Vauban din România. Lucrările propriu-zise la fortificația de la Alba Iulia au început în 4 noiembrie 1715, când s-a pus piatra de temelie a bastionului Carol, dedicat împăratului și situat pe latura de nord a cetății.
Centrul militar al Transilvaniei și depozitul general pentru armament pe aceea vreme, cetatea are valoare arhitecturală datorită lucrărilor în piatră realizate de sculptori italieni, în urmă cu 300 de ani. Perimetrul zidurilor este de aproximativ 12 kilometri, acestea fiind ridicate cu ajutorul a 20.000 de iobagi.
Înainte de a se ridica fortificația de tip Vauban, pe acest loc a existat, începând cu anul 104, un castru roman, iar apoi o cetate medievală, cele trei fortificații fiind construite în timp, una peste alta.