Situație incredibilă la primăria Rădăuți, care nu a avut conducere timp de o lună. Cum a ajuns un secretar dintr-o comună să se ocupe de treburile interne
Prefectul de Suceava, Constantin Harasim, a anunțat, vineri, că l-a numit printr-un ordin, prin detașare, pe Marinică Sofroni, secretar al comunei Frătăuții Noi, care să exercite atribuțiile de secretar al municipiului Rădăuți până la ocuparea postului prin concurs, dar nu mai mult de șase luni, transmite corespondentul MEDIAFAX.
El a arătat că a recurs la această numire întrucât problemele existente în Rădăuți impun numirea urgentă a unei persoane din afara Primăriei municipiului, care îndeplinește condițiile legale, întrucât în alte condiții era necesar avizul Agenției Naționale a Funcționarilor Publice, fapt ce ar fi condus la întârzierea emiterii ordinului.
Prefectul a precizat că Marinică Sofroni este membru în Comisia de disciplină pentru analizarea și propunerea modului de soluționare a sesizării referitoare la faptele secretarilor unităților administrative sesizate ca abateri disciplinare, fiind ales în această funcție prin vot, de către secretarii localităților din județul Suceava.
El va fi instalat în funcție sâmbătă, în prezenta prefectului.
Municipiul Rădăuți a rămas fără conducere după ce în 27 aprilie a expirat mandatul secretarului Consiliului Local, primarul este suspendat din septembrie 2014, fiind arestat preventiv și apoi plasat în arest la domiciliu, iar Consiliul Local a fost dizolvat în 31 martie prin hotărâre a Curții de Apel Suceava.
Guvernul a modificat Legea administrației locale permițând unui prefect să numească, temporar, un secretar de consiliu județean sau de primărie cu drept de semnătură pentru plăți curente, pentru cazurile în care conducerea consiliului județean sau primarul sunt arestați ori suspendați, iar postul de secretar este vacant.
Guvernul arăta că o astfel de situație concretă este în municipiul Rădăuți, unde mandatul de primar a fost suspendat până la încetarea arestării preventive (și, ulterior, a arestării la domiciliu), Consiliul Local a fost dizolvat prin hotărâre judecătorească (nemaiavând, astfel, nici viceprimar), iar funcția publică de secretar al municipiului este vacantă.
„Prefectul județului Suceava a semnalat la nivelul Guvernului această situație, precum și dificultățile de funcționare ce derivă din „vidul de putere”; concret, la nivelul municipiului, nu pot fi plătite salariile din învățământ, sănătate, administrație publică locală, siguranță publică, nu pot fi onorate unele angajamente ale municipalității”, informa Executivul.
În acest context, Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță de urgență, că, în situația excepțională în care primarul se află în imposibilitatea exercității atribuțiilor, iar funcția de secretar al unității administrativ-teritoriale este vacantă, prefectul numește, prin ordin, o persoană, prin detașare, în condițiile Legii funcționarilor publici, care să exercite atribuțiile de secretar al localității respective. Prefectul face această numire la propunerea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, iar persoana astfel numită va rezolva problemele curente ale comunei, orașului sau municipiului și va îndeplini funcția de ordonator principal de credite pentru activități curente până la ocuparea funcției publice de conducere de secretar, conform legislației privind funcția publică și funcționarii publici.
Persoana desemnată temporar trebuie să îndeplinească condițiile de studii și vechime în specialitatea studiilor. Totodată, prefectul trebuie să solicite cu celeritate Agenției Naționale a Funcționarilor Publici organizarea concursuluipentru ocuparea funcției de conducere de secretar al comunei, orașului sau municipiului.
Un mecanism temporar similar este instituit de actul normativ și în situațiile în care președintele Consiliului Județean se află în imposibilitatea exercitării funcției, iar funcția de secretar al județului este vacantă. Și în aceste situații, prefectul numește, prin ordin, o persoană care să exercite temporar, prin detașare, atribuțiile de secretar al județului, pentru a rezolva problemele curente, până la ocuparea funcției publice. Numirea se face potrivit acelorași proceduri urmate și în cazul numirii temporare a secretarului comunei, orașului, municipiului.
Guvernul arată că această completare a legii a fost făcută în condițiile în care o serie de unități administrativ-teritoriale se confruntă cu situația în care bugetul local pe anul 2015 nu a fost aprobat de către autoritățile deliberative (consilii locale, județene) din cauza faptului că acestea au fost dizolvate, iar autoritățile executive nu pot finanța cheltuielile.