Ordonanța de urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice a fost modificată și completată printr-o ordonanță publicată în Monitorul Oficial din 29 august.
Una dintre completările aduse legislației rutiere aduce sancțiuni pentru șoferii care nu transportă copiii în condiții de siguranță.
Astfel, va fi sancționată cu trei puncte de penalizare „nerespectarea obligației conducătorului de autovehicul de se asigura că persoanele minore poartă centuri de siguranță sau sunt transportate în dispozitive de fixare în scaune pentru copii omologate”.
„La asta se adaugă patru sau cinci puncte de amendă, care înseamnă, în bani, 360 sau 450 de lei, ținând cont că un punct de amendă este 90 de lei în prezent. Amenda se reduce la jumătate dacă este plătită pe loc. Practic, noutatea o reprezintă sancționarea șoferului care transportă copii fără respectarea regulilor de siguranță. Regulile existau și până acum – scaun special pentru copiii până în trei ani și centură de siguranță pentru cei de până la 12 ani -, însă nu exista posibilitatea de a sancționa direct șoferul autovehicului”, a precizat, pentru MEDIAFAX, șeful Direcției Rutiere a Poliției Române, comisarul șef Florin Brăcea.
Aceeași sancțiune o vor primi șoferii care transportă copii în vârstă de până la trei ani în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranță, cu excepția celor destinate transportului public de persoane, precum și a taxiurilor, dacă în acestea din urmă ocupă orice alt loc decât cel de pe scaunul din față.
„Copiii cu vârsta de peste 3 ani, având o înălțime de până la 150 cm, pot fi transportați în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranță doar dacă ocupă, pe timpul transportului, orice alt loc decât cel de pe scaunul din față”, mai prevede noul act normativ.
Mai mult, șoferii autovehicule având locuri prevăzute prin construcție cu centuri de siguranță trebuie să informeze pasagerii cu privire la obligația legală de a le purta în timpul circulației pe drumurile publice.
Potrivit inițiatorului proiectului (Ministerul Afacerilor Interne), clarificarea procedurii de sancționare pentru nerespectarea obligației de a purta centura de siguranță, în cazul persoanelor minore transportate, este necesară întrucât actuala normă nu permite sancționarea conducătorului de vehicul pentru săvârșirea faptei de către o persoană minoră, în realitate acestuia revenindu-i obligația de a se asigura că minorul este transportat în condiții de siguranță.
„Norma propusă instituie un mecanism concret de responsabilizare a conducătorului auto care transportă persoane minore, acestea neavând reprezentarea necesară a pericolului la care se expun în situația implicării vehiculului într-un eveniment rutier. Modificările referitoare la minori sunt conforme cu directivele europene”, spun reprezentanții MAI.
Conform acelorași surse, prin intermediul Directivei 2014/37/UE, se urmărește reglementarea unitară la nivel european a obligațiilor privind transportul copiilor și tipurile de dispozitive de fixare în scaune pentru copii utilizate, astfel încât protejarea acestora să fie mai eficientă în cazul unei coliziuni. Directiva de punere în aplicare 2014/37/UE are termen de transpunere 20 septembrie 2014.
În ordonanță se precizează că prevederile privind transportul copiilor și sancțiunile aferente intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea actului normativ în Monitorul Oficial, ceea ce înseamnă sfârșitul lunii septembrie.
Probele biologice vor putea fi recoltate și la locul accidentului
Ordonanța aduce noutăți și în ceea ce privește locul unde se poate face recoltarea mostrelor biologice. Astfel, acestea vor putea fi recoltate și în ambulanțe având echipaj cu medic ori autospeciale cu această funcție aparținând Serviciului Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMURD).
„Medicul, asistentul medical sau persoana cu pregătire medicală de specialitate din echipajul ambulanței sau autospecialei aparținând SMURD, care intervine la evenimentele în legătura cu traficul rutier, poate recolta mostre biologice în măsura în care prin aceasta nu se afectează acordarea asistenței medicale de urgență sau de prim ajutor, precum și în situația în care persoana implicată într-un accident de circulație refuză transportul de urgență la o unitate sanitară sau starea sa de sănătate nu impune acest transport”, prevede ordonanța.
Potrivit inițiatorilor actului normativ, această noutate a avut ca rațiune logică și practică următoarele considerente: situațiile practice în care la locul unui eveniment rutier se prezintă echipajul ambulanței pentru a acorda îngrijiri medicale, fără a mai fi necesară deplasarea ulterioară a victimei la spital (inclusiv în situația în care aceasta refuză internarea); norma juridică din Codul de procedură penală [art.190 alin.(8)] potrivit căreia recoltarea trebuie făcută în cel mai scurt timp inclusiv de către o persoană cu pregătire medicală de specialitate.
„Apreciem că ambulanțele sunt spații în care se poate efectua recoltarea mostrelor biologice, reprezentând o parte constitutivă a instituțiilor medicale. În plus, în mod practic o astfel de reglementare are drept rezultat reducerea costurilor asociate operațiunii de recoltare, simplificarea procedurii în sine și asigurarea celerității desfășurării activității, cerută în mod expres de art.190 alin.(8) din Codul de procedură penală. Menționăm faptul că, în mediul rural, de exemplu, există situații în care recoltarea se poate face la o stație de ambulanță (aflată în aceeași localitate) fără a mai fi necesară deplasarea 30-40 km pentru efectuarea aceleiași operațiuni la o unitate medicală în primul oraș”, explică reprezentanții MAI.
Pe de altă parte, noua ordonanță prevede că o persoană careia i-a fost anulat permisul auto, ca urmare a condamnării pentru o infracțiune care a fost dezincriminată, se poate prezenta la autoritatea competentă pe raza căreia își are domiciliul sau reședința, pentru eliberarea unui nou permis de conducere, fără a mai susține examen și cu prezentarea documentului care atestă o astfel de situație.
„În situația în care anularea permisului de conducere nu a fost dispusă până la depunerea cererii de restituire de către titularul permisului de conducere, condamnat definitiv pentru o infracțiune care a fost dezincriminată, în conditiile art. 4 din Codul penal, șeful serviciului rutier competent dispune restituirea acestuia, în baza documentului care atestă o astfel de situație”, se mai precizează în actul normativ.
Potrivit MAI, această propunere este fundamentată pe considerentul lipsei unui cadru legal adecvat în materie de contencios administrativ, în sensul inexistenței unei prevederi care să confere autorității posibilitatea reexaminării actului administrativ (dispoziția de anulare a permisului de conducere) după intrarea acestuia în circuitul civil și producerea de efecte juridice (anulare permis, distrugerea documentului, comunicarea măsurii către alte autorități etc.). „În acest context, precizăm că mai multe persoane s-au adresat instanțelor de contencios pentru anularea actelor administrative și restituirea permiselor de conducere, interpretarea prevederilor art. 4 din Codul penal fiind foarte diferită cu privire la întinderea efectelor în materia altor acte sau sancțiuni decât cele penale”, mai spun inițiatorii ordonanței.