Șoferii scapă de HINGHERII DE MAȘINI. Ridicarea vehiculelor, declarată ILEGALĂ de Curtea Supremă
Avocatul Poporului a arătat în sesizare că hotărârile de consilii locale care reglementează activitatea de ridicare a mașinilor sunt emise ilegal, pentru că vin să legifereze peste Codul Rutier – lege cu forță juridică mai mare, care nu prevede cum trebuie să se desfășoare ridicarea mașinilor. Practic, o hotărâre de consiliu local legiferează în locul unei Ordonanțe de Urgență a Guvernului, lucru ilegal.
Consiliile locale vin să stabilească regulamentul de ridicare a mașinilor parcate neregulamentar, lucru pe care ar trebui, conform Codului Rutier, să îl stabilească Regulamentul de aplicare al Codului Rutier (ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002), mai explică Avocatul Poporului în sesizarea sa. Acest lucru nu se întâmplă însă, Regulamentul nu abordează problema ridicării mașinilor, astfel că această pedeapsă administrativă, deși este prevăzută de Codul Rutier, nu ar trebui să aibă aplicare practică, pentru că nu este descrisă de lege.
Avocatul Poporului a cerut instanței supreme, în acest recurs în interesul legii depus la ÎCCJ în februarie 2015, să decidă asupra unui punct de vedere unitar, pe care instanțele din România să îl adopte în astfel de cazuri.
„În interpretarea și aplicarea dispozițiilor art.128 alin.(1) lit.d), art.134 alin.(2) și art.135 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, raportate la dispozițiile art.3 alin.(1), art.5, art.36 alin.(1), alin.(2) lit.d) și alin.(6) lit.a) pct.13 din Legea administrației publice locale nr.215/2001, republicată, cu modificările și completările ulterioare, art.21 lit.b) și art.24 lit.d) din Legea-cadru a descentralizării nr.195/2006, procedura de aplicare a măsurii tehnico-administrative constând în ridicarea vehiculelor staționate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă, prevăzută de art.64 și art.97 alin.(1) lit.d) și alin.(6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.195/2002, nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale”, se arată în decizia instanței, citată de Agerpres.
CITEȘTE AICI SESIZAREA AVOCATULUI POPORULUI
13.500 de mașini ridicate anul trecut în București
În sectoarele 1 și 6 ale Capitalei, singurele în care mai acționează încă firmele care se ocupă cu ridicarea mașinilor parcate neregulamentar, au fost ridicate anul trecut peste 13.500 de mașini. În sectorul 6, un șofer a cărui mașină ajunge să fie ridicată scoate din buzunar minimum 850 de lei, în timp ce în sectorul 1 costul ajunge la cel puțin 434 de lei. Astfel, din această activitate, cele două firme poreclite „hingheri de mașini” au încasat în 2014 cel puțin 8,5 milioane lei (peste 1,9 milioane euro), bani din care la primăriile care organizează această activitate ajunge doar o mică parte, după cum a arătat gândul aici.
Nu doar în București se ridică mașinile, ci și în orașe precum Constanța, Sibiu, Timișoara sau Cluj.
În 2014, firma Ilcor Auto Eco a ridicat 6.368 de autovehicule parcate neregulamentar în sectorul 6, conform unui răspuns al Primăriei Sector 6 pentru gândul. Tarifele practicate de această firmă sunt cele mai mari din București, un șofer căruia i se ridică mașina aici ajungând să scoată din buzunar cel puțin 850 de lei (100 de lei pentru „pregătire și fotografiere-sigilare”, 250 de lei pentru ridicare, 250 de lei pentru transport și 250 de lei pentru 24 de ore de depozitare). Acest tarif se aplică însă doar în cazul în care șoferul este atât de norocos încât are o mașină care nu cântărește mai mult de 2,5 tone și își recuperează mașina în primele 24 de ore de la ridicare. În caz contrar, tarifele sunt mult mai mari.
Astfel, în 2014, firma Ilcor a încasat din această activitate cel puțin 1,21 milioane euro (5,41 milioane lei), conform calculelor gândul bazate pe aceste tarife minimale. Din acești bani, la bugetul Primăriei sector 6, și deci al cetățenilor care teoretic se bucură de acest serviciu de fluidizare a traficului, s-a întors doar o mică parte: 10%, adică în jur de 120.000 de euro, cel puțin.
Zonele din sectorul 6 în care au fost ridicate cele mai multe mașini în 2014 au fost Bd. Iuliu Maniu, Calea Plevnei, Calea Crângași, Splaiul Independenței, str. Sibiu, str. Brașov, str. Valea Cascadelor, Bd. 1 Mai, Calea Giulești și str. Fabricii, conform răspunsului Primăriei sector 6 pentru gândul.
În sectorul 1, firma Transauto Servicii Ridicare a ridicat peste 7.200 de autovehicule în 2014, conform unui răspuns al Primăriei Sector 1 pentru gândul. Fiecare șofer a cărui mașină este ridicată în sectorul 1 trebuie să scoată din buzunar 434 de lei, iar dacă nu și-o recuperează după primele 24 de ore de depozitare, el mai trebuie să plătească 50 de lei pentru fiecare zi de depozitare.
Acestea sunt cele mai mici tarife practicate de „hingherii de mașini” din București, sectorul 1 având acest bun renume printre șoferi, însă chiar și așa, firma Transauto Servicii Ridicări a încasat de la șoferii care au parcat neregulamentar cel puțin 3,12 milioane lei în 2014, adică aproximativ 700.000 de euro, conform calculelor gândul bazate pe tariful minimal. Din acești bani, la bugetul Primăriei Sectorului 1 se întoarce cea mai mare redevență din București, în domeniul „hingherilor” de mașini: 20%, adică, în 2014, cel puțin 140.000 de euro.
În sectorul 1, zonele din care „hingherii de mașini” au ridicat cele mai multe autovehicule parcate neregulamentar în 2014 sunt Piața Domenii, Piața Dorobanți, Piața Victoriei, Bd. Ion Mihalache și zona centrală Victoriei – Romană – Universitate, conform unui răspuns al Primăriei Sector 1 pentru gândul. Firma acționează cu precădere asupra mașinilor parcate la colțurile intersecțiilor, pe trecerile de pietoni sau în stațiile RATB, conform municipalității.