SOLICITARE. Navigatorii români cer să fie recunoscuţi ca „lucrători cheie” pentru economie
Navigatorii cer autorităţilor să fie recunoscuţi drept „lucrători cheie” pentru economie, să fie exoneraţi de carantină şi să le fie permisă deplasarea la nave prin curse charter, în condiţii de siguranţă.
Navigatorii blocaţi pe nave sunt nevoiţi să lucreze până la 18 ore pe zi deoarece nu există posibilitatea schimbului de echipaj. Colegii lor, rămaşi acasă, sunt în carantină instituţionalizată şi nu pot pleca la nave pentru a-şi ajuta colegii. Printre cei lăsaţi la urmă în ordonanţele militare, sunt navigatorii, scrie Mediafax.
Cristian este timonier fluvial. Numărul zilelor de muncă pe navă s-a dublat faţă de planurile iniţiale. De la 21 de zile, astăzi se află în ziua 45 de muncă.
„În momentul de faţă, colegii noştri sunt blocaţi, acasă, în carantină instituţionalizată şi nu se pot deplasa la bordul navei. Noi trebuie să rămânem extra pentru că nu avem zboruri către casă. Nu sunt oameni care să vină la bord, nu sunt oameni care să ne schimbe pe noi şi nu sunt oameni care să facă în continuare posibil acest transport”, spune Cristian Obreja, timonier fluvial.
Ovidiu Vasilescu, marinar fluvial, spune că fiind forțați să stea mai mult timp la serviciu, marinarii vor fi supuși la un stres suplimentar.
„Fiind forţaţi să stăm mai mult timp la seviciu, vom fi supuşi la un stres suplimentar, care poate duce la accidentări. De multe ori suntem nevoiţi să muncim 12 ore, chiar şi 18 ore, foarte multe nopţi nedormite, să nu mai vorbim despre starea mentală precară, fiind practic inchişi pe vapor”, spune Vasilescu.
Liviu Carp este căpitan fluvial la o societate franceză. Acesta stă acasă, deşi este dispus să muncească. Ordonanţa Militară Numărul 8 i-a anulat zborurile spre navă.
„Nu am mai putut pleca la navă şi, implicit, colegii noştri nu au putut veni acasă. Pe când celelalte state europene au lucrat şi au ajuns la un acord comun pentru a sprijini personalul navigant şi a-l considera ca personal cheie pentru motorul economiei europene”, a spus Liviu Carp.
Ovidiu Vasilescu, marinar fluvial, ar fi trebuit să facă schimbul de tură cu colegii blocaţi pe vas de o săptămână.
„Vrem să obţinem catalogarea navigatorilor ca muncitori cheie pentru economia globală şi să ne fie facilitate schimburile de echipaje”, a spus Vasilescu.
Cristian Obreja, timonier fluvial, cere să se deblocheze zborurile pentru marinari.
„Să deblocheze aceste zboruri pentru navigatori. Având în vedere că noi suntem aceeaşi echipaj pe o perioadă lungă de timp şi nu avem acces în locurile publice. Noi nu ar trebui să fim instituţionalizaţi deoarece suntem deja într-o carantină la bordul navei. Să deblocheze aceste zboruri pentru navigatori”, spune el.
Conform Autorităţii Navale Române, în 2019, erau peste 30.000 de navigatori atestaţi pentru sectorul maritim şi peste 14.000 de navigatori, pentru cel fluvial.