Autoritățile din România au solicitat reprezentanților Bechtel din Statele Unite ale Americii contractul original încheiat în 2003 pentru Autostrada Transilvania, iar aceștia și-au dat acceptul să îl trimită, a declarat joi, la Realitatea TV, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Național și Investiții Străine, Dan Șova, scrie Agerpres.
„Acest contract se afla la Ministerul Transporturilor. Eu am fost doar petentul care l-a cerut. Nu sunt autoritate polițienească sau de Parchet să caut contractul. Este dat dosarul la Parchet. Am solicitat celor de la Bechtel din Statele Unite să ne trimită originalul lor. Și-au dat acceptul. Înțeleg că o să-l primim.(…) Pe site s-a desecretizat și publicat contractul în forma lui din 2006, cu toate modificările care au fost. Ce nu s-a găsit a fost forma inițială din 2003. Nu s-a găsit originalul, că noi avem, normal, copia contractului. De asta nu l-am putut desecretiza. Eu aștept să apară odată, să îl trimită americanii să îl putem publica pentru a se liniști toți cei care au spus prostii pe marginea acestui lucru, pentru că nu vor afla nimic nou din contractul din 2003. Cine are răbdare să se uite la contractul din 2006 și la actele adiționale, care sunt și ele publicate și care spun foarte simplu cum se modifică contractul din 2003, și vrea să muncească puțin, are forma contractului din 2003 în față făcând un efort de maximum un sfert de oră”, a explicat Șova, întrebat fiind dacă a găsit contractul original încheiat cu Bechtel.
Contractul încheiat de statul român cu compania Bechtel International Inc. a fost publicat pe 30 iulie, pe site-ul Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine, lipsind însă forma inițială, cea din 2003.
Dan Șova anunța la acea dată că nu a fost găsită varianta originală, ci doar copii.
‘Nu s-a reușit la Ministerul Transporturilor să se găsească varianta originală, originalul semnat. Sunt copii, dar desecretizarea trebuie făcută pe contractul original. Colegii de la Ministerul Transporturilor mi-au spus: îl căutăm și când îl avem îl punem pe site. Contractul desecretizat publicat, din 2006, este cel din 2003, updatat cu actele adiționale din 2005 și publicat în 2006. Noi am spus că trebuie să se vadă exact contractul din 2003, actele adiționale separate și contractul refăcut. Nu s-a găsit încă varianta originală din 2003. Avem zeci de copii. Dar desecretizarea ca să o faci, ca procedură, trebuie contractul original”, spunea Șova.
Ulterior, pe 21 august, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine anunța că a depus la Direcția Națională Anticorupție plângere penală pentru lipsa exemplarului original al contractului cu Bechtel.
Construcția tronsonului Brașov — Borș al Autostrăzii Transilvania a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 milioane de euro, încheiat cu compania Bechtel.
Lucrările au fost întrerupte la jumătatea lui 2005, atunci când s-a declanșat o acțiune de reanalizare a contractelor încheiate de guvernarea anterioară. Ulterior, lucrările au fost reluate. Compania a finalizat până în prezent 52 de kilometri de autostradă între Turda și Câmpia Turzii din totalul de 415 cât prevedea contractul.
Termenul inițial de finalizare a fost stabilit pentru anul 2011 și prelungit cu un an din cauza întreruperilor lucrărilor în 2005. Între timp, Bechtel a renunțat la partea de autostradă între Târgu Mureș și Brașov.
După 11 ani de la semnarea contractului, statul român avea 52 de kilometri de autostradă în funcțiune și 1,4 miliarde de euro deja plătite.
În data de 30 mai, DPIIS a anunțat că a fost semnat acordul de tranzacționare și încetare cu privire la contractul de construire a Autostrăzii Brașov — Cluj — Borș (Autostrada Transilvania — n.r.) între Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România și compania americană Bechtel International. Prin semnarea Acordului au fost stinse complet pretențiile Bechtel International Inc pentru suma de 37,2 milioane euro, TVA inclus.