Șova: Pe taxa de 7 eurocenți s-a construit bugetul Departamentului de proiecte de infrastructură pe autostrăzi și drumuri naționale
Ministrul Dan Șova a declarat, vineri, că bugetul instituției pe care o conduce preia banii suplimentari obținuți prin majorarea accizei pe combustibil la 7 eurocenți, fonduri care vor fi alocate jumătate pentru construcția de autostrăzi, iar cealaltă jumătate pentru drumuri naționale.
„Taxa de 7 eurocenți, așa cum am spus, merge în bugetul Departamentului de proiecte de infrastructură pe autostrăzi și drumuri naționale (…) Nu ai cum să afectezi un anumit venit unei anumite cheltuieli, e împotriva legii din 1991, de la prima lege a finanțelor publice. Dar dincolo de treaba asta, normal că putem discuta principial pentru ce se pune o taxă. Această taxă s-a pus pentru a se finanța autostrăzi și drumuri naționale. (…) Bugetul a crescut cu aproximativ un miliard de lei, deci banii se regăsesc, dacă are cineva buna credință să se uite la cifre”, a susținut ministrul.
Șova a fost întrebat ce pondere din taxa de 7 eurocenți se va aloca pentru autostrăzi și cât pentru drumuri naționale.
„Din total buget, cam 50% se duce pe autostrăzi, 50% drumuri naționale și variante ocolitoare. Nu s-a făcut un asemenea calcul, că e un singur buget care trebuie să finanțeze toate obiectivele”, a replicat Șova.
În ședința comisiilor de buget-finanțe în care s-a discutat bugetul pe 2014 al instituției pe care o conduce, Dan Șova a avut o serie de dispute cu deputații PDL Gheoghe Ialomițianu și Andreea Paul în legătură cu veridicitatea afirmației că toți banii din majorarea accizei se regăsesc la instituția pe care o conduce.
Ministrul a susținut că bugetul departamentului pe care îl conduce este construit pe taxa de 7 eurocenți. „Bugetul față de anul trecut este mai mare cu un miliard de lei la CNADNR, la departament la noi, și bugetul se bazează tocmai pe existența acestei taxe”, a susținut Șova.
Ialomițianu a replicat că suma prevăzută din bugetul de stat este mai mică, suplimentarea fiind din alocările de fonduri europene.
„Efortul bugetului de stat, dând la o parte BEI, dând la o parte fondurile europene, efortul efectiv al bugetului de stat este mai mare cu 688 de milioane de lei”, a susținut Șova.
În discuție a intervenit și ministrul pentru Buget, Liviu Voinea, care a susținut că în bugetul de stat sunt incluse fondurile europene, fonduri rambursabile și nerambursabile.
Voinea a precizat că majorarea accizei la carburanți determină sume care sunt distribuite din bugetul de stat pe o serie de priorități.
„În ceea ce privește bugetul SGG pe partea de transporturi, bugetul total depășește semnificativ încasarea din creșterea accizei cu 7 eurocenți cu 1,4 miliarde”, a mai spus Voinea, după ce Ialomițianu l-a acuzat că ar minți.
Ulterior, deputatul PDL Andreea Paul l-a întrebat pe Dan Șova care sunt proiectele prioritare ale Guvernului pentru anul viitor.
„Sunt în proiectul de buget înșirate toate, e o anexă acolo, e suficient să o citiți”, a replicat Șova.
Ulterior, ea a întrebat care sunt primele trei proiecte prioritate.
„Primele trei de pe listă”, a afirmat ministrul. În cele din urmă, la insistențele deputatului PDL, Șova a citit din lista invocată.
„Și fii-mea preferă să-i citesc eu: autostrada Lujoj – Deva, reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Simeria și construcția autostrăzii Sebeș – Turda”, a continuat Șova.
„Nu aș vrea să vă fiu student, că aș pleca repetent la viață de la dumneavoastră”, i-a mai spus Șova Andreei Paul.
Deputatul PDL i-a replicat lui Șova că îl roagă „să-și cumpere primii șapte ani de acasă”.
Un alt schimb de replici a pornit de la amendamentul susținut de către deputatul PDL Gheoghe Ialomițianu, care propunea suplimentarea bugetului instituției cu 1,2 miliarde de lei pentru proiectul autostrăzii București – Brașova, cu „sursa de finanțare cei 7 eurocenți”.
Deputatul PSD Viorel Ștefan a intervenit spunând că este vorba despre „un amendament făcut la mișto”, solicitând ca acesta să nu fie supus votului.
Ulterior, Dan Șova a afirmat că „autostrada Comarnic – Brașov nu se finanțează din bani de la bugetul de stat, se finanțează din bani privați”. „Ca atare, în bugetul de stat există un buffer de 400 de milioane de lei care acoperă ceea ce se poate face ca stadiu fizic în anul 2014”, a explicat ministrul.
Ialomițianu l-a acuzat că nu ține minte de la un minut la altul minciuna, deoarece proiectul este prevăzut în legea bugetului cu finanțare integrală de la bugetul de stat.
Șova a revenit precizând că îi pare rău că trebuie să facă cu deputatul PDL anul II de la ASE.
„O concesiune se finanțează din bani privați după ce se finalizează construcția și începe operarea pe cei 26 de ani cât au rămas până la 30, se acoperă ceea ce nu recuperează din exploatarea autostrăzii respective din plăți de disponibilitate. S-a pus acest buffer de 400 de milioane de lei, care acoperă până la momentul în care Eurostatul va da o scrisoare care va stabili dacă această autostradă se află pe deficit sau în afara deficitului”, a mai spus ministrul.
El a mai spus că amendamentul lui Ialomițianu trebuie respins „ca fiind paralel cu bugetul”.