STATISTICI NEGRE. La fiecare 4 ore, un român a murit într-un accident de mașină, în 2012. Cum arată legislația rutieră din Franța, modelul pe care premierul Ponta l-ar vrea în România
Premierul Victor Ponta vrea înăsprirea legislației rutiere. Șeful Executivului cere inclusiv confiscarea mașinilor șoferilor indisciplinați, după cum se întâmplă în alte state europene. „Avem o mare problemă de implementare a autorității legii rutiere. Să încercăm o înăsprire a legislației, e inadmisibil să mă uit câți oameni și-au pierdut viața așa”, a declarat Ponta la ședința USL.
Îngrijorat de numărul ridicat de accidente rutiere și de victime înregistrat în perioada Paștelui, Ponta vorbește de înăsprirea legislației rutiere, pe de o parte, și întărirea autorității polițiștilor care aplică legea, pe de altă parte. Cu toate acestea, declarațiile premierului vin în contextul în care numărul victimelor accidentelor rutiere este în scădere, susțin reprezentanții Poliției Rutiere. Avem mai puține victime, arată cu cifre polițiștii de la Rutieră, în timp ce Lucian Diniță spune că – prin afirmațiile făcute – ” Victor Ponta promovează proiectul de modificare a legislației rutiere”, aflat acum în dezbatere publică.
Îngrijorat de cele 88 de accidente rutiere petrecute în România în ceea ce ar fi trebuit să fie „o săptămână fericită” (1- 5 mai), Victor Ponta se uită către vecinii din Europa și cere înăsprirea legislației rutiere. Premierul nu exclude adoptarea unor norme care se aplică în alte țări. „Există o inițiativă a Federației Internaționale de Automobilism care prevede o strategie de politici publice pentru diminuarea accidentelor rutiere. Nu e problema României, e a omenirii, a Europei. Dar nu vreau să trăim cu minciuna că totul e de la infrastructură. Nu poți avea reguli ca Franța și Germania neavând aceeași infrastructură, dar în România avem o problemă de implementare a regulilor, o problemă de autoritate”, a spus Ponta.
El a arătat că nu există o sigură măsură prin care să se reducă numărul de accidente rutiere, cum ar fi dublarea amenzilor, ci este vorba despre implementarea unor strategii întregi, așa cum au făcut alte țări, ca, de exemplu, Franța. „E o strategie din alte țări, sunt hotărât să încercăm implementarea în România. Rezultatele nu vin peste noapte, ci în niște ani”, a mai spus Ponta.
În cinci zile 22 de persoane au murit în accidente rutiere
Potrivit datelor Direcției Rutiere din cadrul IPGPR, numărul accidentelor este în scădere. Anul acesta au fost înregistrate 88, cu 92 mai puține comparativ cu perioada similară a anului trecut. Mai mult, între 1 și 5 mai a.c. și-au pierdut viața 22 de persoane, față de 30 anul trecut.
Contactat de gândul, șefului Direcției Rutiere din IGPR, Lucian Diniță a declarat că afirmațiile premierului vin în susținerea proiectului de lege privind înăsprirea Codului Rutier, proiect care se află în dezbatere publică de aproximativ o lună pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne. „Ideea ne aparține, iar prim-ministru nu a făcut nimic altceva decât să promoveze proiectul. Premierul a discutat atât cu noi, cât și cu reprezentanții din cadrul Ministerului Afecerilor Interne noile modificări Codului Rutier”, a declarat Diniță.
Potrivit viitorului act normativ, șoferii pot rămâne fără permis dacă nu își plătesc amenzile la 90 de zile de la data comunicării procesului verbal de contravenție. Mai mult, odată cu adoptarea proiectului, șoferii nu vor trebui doar să achite amenda, ci să și facă dovada plății. Ei vor fi nevoiți să o transmită Poliției, în caz contrar riscând să devină pietoni.
Întrebat dacă confiscarea mașinii – invocată de premierul Ponta – ar reprezenta o metodă eficientă de a mai cuminți șoferii care încalcă legislația rutieră, Diniță spune că e nevoie din nou d emodificarea legislației. „Atunci când Curtea Constituțională o să își modifice decizia din 2008, potrivit căreia confiscarea unei căruțe este neconstițuțională, atunci probabil că va fi posibil”, precizează șeful Poliției Rutiere pentru gândul.
România, fruntașă la capitolul accidente mortale
Potrivit datelor Comisiei Europene, media europeană de accidente mortale în 2012 este de 55 de persoane la un milion de locuitori. România ocupă locul 2 în top 5 al țărilor unde se produc cele mai multe accidente mortale.
Astfel, Lituania ocupă primul loc cu 100 de persoane la un milion de locuitori care își pierd viața într-un accident rutier, urmată de România cu 94 de persoane la un milion de locuitori, Polonia cu 93 de persoane la un milion de locuitori, Grecia cu 92 de persoane la un milion de locuitori și Letonia cu 86 de persoane la un milion de locuitori.
Cele mai sigure străzi pe teritoriul Uniunii Europene sunt în Malta, unde anul trecut 26 de persoane dintr-un milion de locuitori și-au pierdut viața, urmată de Marea Britanie cu 28 de persoane la un milion de locuitori, Suedia cu 31 de persoane la un milion de locuitori, Danemarca și Țările de Jos care au înregistrat 32 de persoane la un milion de locuitori.
Potrivit ultimul raport al Ministerului Afacerilor Interne, anul trecut un român a murit la fiecare 4 ore într-un accident de mașină. Datele arată că în 2012 s-au produs 9.355 de accidente de circulație, soldate cu 2.040 de persoane decedate și 8.848 rănite grav, ceea ce comparativ cu perioada similară a anului 2011 reprezintă o creștere a numărului de accidente cu 65, a numărului persoanelor decedate cu 22 și a numărului persoanelor rănite grav cu 80.
Incidența accidentelor rutiere înregistrate pe teritoriul României este în scădere, potrivit datelor Poliției Rutiere.
FOTO: IGPR.ro
Dacă anul trecut s-au înregistrat 9.355 de accidente, în 2011 în România s-au înregistrat 9.290, în 2010 s-au înregistrat 9.253 de accidente rutiere, iar în 2009 s-au înregistrat 10.214 de accidente. Apogeul în ceea ce privește accidentele rutiere în ultimii 12 ani a fost înregistrat în 2008, atunci când s-au înregistrat 10.645 de accidente.
Modelul francez – inspirația lui Ponta
Modelul la care aspiră premierul Victor Ponta este cel al noului Cod Rutier Francez, guvernul de la Paris luând măsuri drastice pentru reducerea numărului de accidente. Printre penalitățile pe care conducătorii auto le pot primi se numără suspendarea permisului de conducere pentru o perioadă de câțiva ani, amenzi de peste 100.000 de euro sau chiar confiscarea mașinii.
În Franța sunt interzise aparatele de detectare a radarelor, amenda fiind de 1500 de euro ( 750 euro dacă se plătește amenda pe loc). Codul rutier francez prevede ca, în cazul refuzului de plată a amenzii, să fie reținut permisul de conducere, iar mașina să fie confiscată.
De anul trecut, din 1 iulie, toți conducătorii auto din Hexagon au obligația să dețină un aparat pentru verificarea alcoolemiei – etilotest, excepție făcând cei care conduc vehicule cu motor pe două sau trei roți, ar cu o capacitate cilindrică sub 50 cm cubi.
Dacă un conducător auto depășește cu mai mult de 50 km pe oră viteza legală, el primește pe lângă amendă și puncte de penalizare și sancțiuni suplimentare. Astfel, i se poate suspenda permisul până la trei ani, i se va impune, pe propria cheltuială, un curs de instruire de siguranță rutieră, dar se poate ajunge și la confiscarea vehiculului.
În cazul unui accident în urma căruia au decedat persoane, conducătorul auto poate primi o pedeapsă cu închisoare mai mare de zece ani, 150.000 euro amendă, șase puncte de penalizare și permisul suspendat pentru cinci ani.
Pentru un accident cu victime pedeapsa cu închisoare este de la trei ani, amenda de 45.000 de euro, iar permisul este suspendat trei ani.
Conducerea sub influența băuturilor alcoolice (0,8 g/l) sau refuzul testării pot fi pedepsite cu închisoarea până la doi ani, 4.500 de euro amendă, șase puncte de penalizare și trei ani de suspendare a permisului. În schimb, un conducător care recidivează în a conduce băut riscă până la patru ani de închisoare, 9.000 euro amendă, șase puncte de penalizare și tot trei ani de suspendare a permisului.
Fuga de la locul accidentului, poate duce ca un conducător auto să stea în spatele gratiilor până la doi ani și plata unei amenzi de 30.000 de euro. Permisul, în acest caz, este suspendat cinci ani.
Situația din Marea Britanie
În Marea Britanie se poate ajunge la confiscarea mașinii cu care s-a produs o infracțiune, dacă conducătorul auto ajunge în spatele gratiilor. De asemenea, oficialii englezi duc un veritabil război cu conducătorii auto pentru a-i convinge pe aceștia să-și încheie asigurarea obligatorie. Pentru a-i obliga pe aceștia să încheie astfel de asigurări s-a propus ridicarea și distrugerea mașinilor care nu au plătită asigurarea obligatorie.
Producerea unui accident în urma căruia au existat victime îl poate duce pe conducătorul auto în spatele gratiilor, pedeapsa maximă fiind de 14 ani, iar amenda nu este limitată.
Conducătorul auto care este prins fără centura de siguranță primește o amendă de 500 lire sterline. Un conducător auto aflat sub influența băturilor alcoolice sau a drogurilor riscă o amendă de 5.000 de lire sterline și închisoare până la 6 luni. Fuga de la locul unui accident sau neraportarea unui asemenea incident este penalizată cu 5.000 lire și până la șase luni de închisoare.
O a doua contravenție pentru un șofer prins băut la volan într-un interval de zece ani poate duce la pierderea pentru minim trei ani a permisului de conducere.