Prima pagină » Știri » STRUCTURA NOULUI AN ȘCOLAR. Ce trebuie să știe părinții și profesorii despre schimbările din învățământul românesc

STRUCTURA NOULUI AN ȘCOLAR. Ce trebuie să știe părinții și profesorii despre schimbările din învățământul românesc

STRUCTURA NOULUI AN ȘCOLAR. Ce trebuie să știe părinții și profesorii despre schimbările din învățământul românesc
STRUCTURA NOULUI AN ȘCOLAR. Fără manuale școlare pentru clasele I și a II-a, fără codul etic promis de Ministerul Educației și cu o posibilă a treia sesiune de bacalaureat, așa începe luni, 15 septembrie, un nou an școlar în școlile din România.

STRUCTURA NOULUI AN ȘCOLAR. Profesorii așteaptă la clase peste 3 milioane de elevi. Cei din clasele I și a II-a trebuiau să primească manuale noi, în variantă pe hârtie și digitală, așa cum Ministerul Educației a promis încă de anul trecut, însă acest lucru nu se va întâmpla. Cauza unei astfel de neplăceri este întârzierea nemotivată a începerii licitației pentru manuale foarte târziu și modul de organizare al licitației, motiv pentru care Ministerul Educației a fost reclamat înclusiv la DNA, după cum gândul a scris aici.

După ce a primit răspunsul la contestație de la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor, Ministerul Educației va trebui să reevalueze procedura prin care au fost desemnați câștigătorii licitației.

Fără cod etic al profesorilor

Codul etic a rămas în aceeași formă în care a fost pus în dezbatere anul trecut. Nu există însă vreun orizont de timp la care să fie adoptat, cu toate că Ministerul Educației promitea că va fi adoptat până la 15 iunie 2014.

Prin acest cod etic sunt pedepsite activități care generează corupție precum: fraudarea examenelor de orice tip contra bani, obiecte sau servicii; solicitarea de către personalul didactic a unor sume de bani sau cadouri în vederea obținerii de către elevi a unor rezultate școlare incorecte; traficul de influență și favoritismul în procesul de evaluare; colectarea de fonduri de la elevi sau de la părinții acestora pentru cadouri sau pentru protocolul destinat cadrelor didactice antrenate în organizarea și desfășurarea unor activități de evaluare (examene și evaluări naționale, olimpiade, alte concursuri școlare etc.);  interzicerea meditațiilor cu propriii elevi, contra unor avantaje materiale.

Noul regulament școlar

În schimb, școlile vor avea un regulament școlar, în  care sunt incluse atât prevederi privind conduita cadrelor didactice și a elevilor, cât și obligații ale părinților. Acesta nu a fost adoptat deocamdată, fiind pus în acest moment în dezbatere publică.

Prin noul  proiectul de regulament școlar, părinții trebuie să asigure frecvența elevilor la școală cel puțin în învățământul obligatoriu și să ia măsuri pentru școlarizarea acestora, până la finalizarea studiilor. În cazul în care părinții nu-și trimit copiii la școală,vor fi sancționați cu amenzi cuprinse între 100-1.000 de lei, în funcție de numărul absentelor nemotivate. Sancțiunile vor fi reglementate prin contractul educational pe care părinții îl vor semna cu școlile la care sunt înscriși copiii lor. 

În noul regulament, există prevederi prin care profesorii trebuie să aibă o ținută morală demnă, în concordanță cu valorile pe care trebuie să le transmită elevilor, o vestimentație decentă și un comportament responsabil, fiindu-le interzis să desfășoare acțiuni care pot afecta viața intimă, privată și familială a elevilor. Regulamentul mai prevede că elevii nu vor mai putea folosi telefonul mobil în timpul orelor. De asemenea, elevilor le va  va fi interzis să dețină, să consume sau să comercializeze, în școli și în afara acestora, droguri, substanțe etnobotanice, băuturi alcoolice, țigări și să participe la jocuri de noroc.

Proiectul de regulament școlar mai stabilește că părintele are dreptul să se intereseze numai referitor la situația propriului copil și are acces în incinta unității de învățământ preuniversitar numai în anumite situații:  dacă a fost solicitat/a fost programat pentru o discuție cu un cadru didactic sau cu directorul uniății de învățământ preuniversitar, desfășoara activități în comun cu cadrele didactice, depune o cerere/alt document la secretariat sau daca participă la întâlnirea lunară cu dirigintele clasei/profesorul pentru învățământ prescolar/primar.

Ce obligații au părinții

În plus, potrivit proiectului Ministerului Educatiei, părintele are obligația ca cel puțin o dată pe lună să ia legătura cu profesorul pentru învățământul preșcolar/profesorul pentru învățământul primar/profesorul diriginte pentru a cunoaște evolutia copilului/elevului. Prezența lui va fi consemnată în caietul profesorului cu nume, data și semnatura.

De asemenea,  prin noul document părinții sunt cei care răspund material pentru distrugerile bunurilor din patrimoniul școlii, cauzate de elev. Documentul prevede și drepturi pentru părinți, printre care posibilitatea constituirii în asociații cu personalitate juridică.

36 de săptămâni de cursuri

Ministerul Educației a decis că anul școlar 2014-2015 va avea 177 de zile de cursuri și 34 de zile de vacanță. Potrivit calendarului, anul școlar 2014-2015 va avea 36 de săptămâni de cursuri, însumând 177 de zile lucrătoare. Excepție fac clasele terminale din învățământul liceal, pentru care anul școlar are 37 de săptămâni, din care durata cursurilor este de 33 de săptămâni, 4 săptămâni fiind dedicate desfășurării examenului național de bacalaureat.

De asemenea, cursurile claselor terminale se încheie în 29 mai 2015, iar pentru clasa a VIII-a, anul școlar are 36 de săptămâni, din care durata cursurilor este de 35 de săptămâni, o săptămână fiind dedicată desfășurării evaluării naționale. Cursurile claselor a VIII-a se încheie la 12 iunie 2015.

Discipline opționale noi: șahul, arhitectura și istoria jazz-ului

Ministerul Educației a anunțat că elevii vor putea alege materii opționale dintr-o listă mai mare de discipline. Astfel, elevii din clasele a III-a și a IV-a vor putea învăța despre arhitectură și mediul construit, iar elevii din liceele de muzică vor putea studia istoria jazzului. La disciplina  „De-a arhitectura. Educație pentru arhitectură și mediu construit”, elevii vor învăța timp de  o oră pe săptămână elemente minimale de arhitectură.

Tot la capitolul discipline noi, elevii din  clasele IX – X vor putea alege  „Muzică vocală de jazz – muzică ușoară”, iar cei din clasele a XI-a și a XII-a  vor putea opta pentru. „Istoria jazzului”.  Elevii care aleg „Muzică vocală de jazz – muzică ușoară” vor aprofunda genurile și formele muzicale specifice: ragtime, blues, boogie -woogie, bebop, jazz afro-brazilian etc. În plus, elevii vor învăța să interpreteze vocal și să realizeze acompaniamente vocal – instrumentale solo sau în grup pentu acest gen.

Tot la capitolul schimbări, elevii și profesorii trebuie să se aștepte la o nouă lege a educației, anunțată de parlamentarii PSD încă din vară. Prin noua lege elevii și profesorii trebuie să se așteăpte la programe școlare și la un alt tip de examene.

Matematica după model PISA la Evaluarea Națională

În privința modului în care se dau examenele de la finalul clasei a VIII-a și de la clasa a XII-a nu sunt schimbări față de anii trecuți. Elevii vor fi supraveggeați de camere video în sălile de examen. În schimb, Ministerul Educației a modificat programa de examen la matematica pe care o vor susține elevii de clasa a VIII-a. Programa este   după model PISA și are în vedere adaptarea limbajului matematic la situații concrete. 

Ministerul Educației a publicat calendarul de la Evaluare Națională 2015 și de la Bacalaureat 2015.

Calendar Evaluarea Națională 2015

13 iunie 2015 – Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a

15-17 iunie 2015 – Înscrierea la Evaluarea Națională

22 iunie 2015 – Limba și literatura română – proba scrisă

23 iunie 2015 – Limba și literatura maternă – proba scrisă
24 iunie 2015 – Matematică – proba scrisă

26 iunie 2015 – Afișarea rezultatelor (până la ora 16.00)

26 iunie 2015 – Depunerea contestațiilor (între orele 16.00 – 20.00)

27 – 29 iunie 2015 – Rezolvarea contestațiilor

30 iunie 2015 – Afișarea rezultatelor finale după contestații

Calendarul de la Bacalaureat 2015

25 – 29 mai 2015     Inscrierea candidatilor la prima sesiune de examen

29 mai 2015            Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a

8 – 10 iunie 2015     Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orala in limba romana – proba A

10 – 12 iunie 2015   Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orala in limba materna – proba B

15 – 19 iunie 2015   Evaluarea competențelor digitale – proba D

22 – 26 iunie 2015   Evaluarea competențelor lingvistice intr-o limba de circulatie internationala – proba C

29 iunie 2015          Limba si literatura română – proba E)a) – proba scrisa

30 iunie 2015          Limba si literatura materna  proba E)b) – proba scrisa

1 iulie 2015             Proba obligatorie a profilului – proba E)c) – proba scrisa

3 iulie 2015             Proba la alegere a profilului si specializarii – proba E)d) – proba scrisa

6 iulie 2015             Afițarea rezultatelor (pana la ora 12:00)

6 iulie 2015             Depunerea contestațiilor (orele 12:00 – 16:00)

7 – 9 iulie 2015        Rezolvarea contestațiilor

10 iulie 2015           Afișarea rezultatelor finale

STRUCTURA AN ȘCOLAR 2014/2015

Semestrul I

15 septembrie 2014 –  19 decembrie 2014 -cursuri

1 – 9 noiembrie 2014 – vacanță pentru clasele din învățământul primar și grupele din învățământul preșcolar

20 decembrie 2014 –  4 ianuarie 2015 -vacanța de iarnă

5 ianuarie 2015 –  30 ianuarie 2015 -cursuri

31 ianuarie 2015 –  8 februarie 2015 – vacanța intersemestrială

Semestrul al II-lea

9 februarie 2015 –  10 aprilie 2015 – cursuri

11 aprilie 2015 –  19 aprilie 2015 -vacanța de primăvară

20 aprilie 2015 –  19 iunie 2015 -cursuri

20 iunie 2015 – 13 septembrie 2015- vacanța de vară

Tezele din semestrul I al anului școlar 2014-2015 se susțin, de regulă, până la data de 19 decembrie 2014, iar cele din semestrul al doilea până la data de 22 mai 2015.
 

Citește și