Studenții acuză Ministerul Educației că schimbă legea educației în interes personal
„Studenții sunt consternați de modul total nedemocratic și lipsit de responsabilitate în care Guvernul alege să trateze sistemul educațional din România, în contextul în care trecem prin al treilea an consecutiv în care este emisă o Ordonanță de Urgență care modifică Legea Educației Naționale (după OUG 92/2012 – în vigoare de la 19 decembrie 2012 și 117/2013 – în vigoare de la 30 decembrie 2013) la final de an, în timpul vacanței de iarnă, fără o consultare prealabilă cu actorii din sistem. Amintim că aceeași problemă a fost semnalată de studenți și în această vară, odată cu celebrul OUG 49/2014 care a introdus, printre altele, doctoratul la frecvență redusă sau posibilitate înființării de universități private de persoane fizice”, se arată într-un comunicat de presă al ANOSR transmis, marți, agenției MEDIAFAX.
Studenții susțin că nemulțumirea lor este cu atat mai mare cu cât motivarea emiterii acestui act normativ este legată de dorința prim-ministrului Victor Ponta de a renunța la titlul de doctor, și nu de problemele reale cu care se confruntă sistemul eucațional.
„Studenții consideră că acest lucru reprezintă un abuz de putere extrem de nociv pentru România din partea Guvernului României, care nu doar măcelarește Legea Educației prin Ordonanțe de Urgență fără sfârșit, dar le și folosește în interes personal. Mai mult decât atât, ANOSR a înaintat de-a lungul timpului numeroase propuneri de modificari legislative către reprezentanții Ministerului Educației care nu au fost soluționate pe motiv că «nu se poate justifica urgența schimbării» (cum ar fi participarea studenților în procent de 25 la sută la alegerea rectorului), însă din explicațiile oferite ieri de Ministerul Educației a reieșit că dorința prim-ministrului de a renunța la titlul de doctorat (fiind singurul care a depus o cerere în acest sens) este un motiv suficient de bun pentru ca Guvernul să schimbe «de urgență» legea”, precizează ANOSR.
Reprezentanții ANOSR îi aduc la cunoștință noului ministru al Educației și Cercetării Științifice, Sorin Cîmpeanu, că sistemul educațional românesc are alte probleme mult mai grave care necesită măsuri de urgență, printre acestea fiind subfinanțarea cronică a educației și lipsa unei metodologii stabile de finanțare a universităților, abandonul mare în mediul preuniversitar și universitar și lipsa de măsuri eficiente care să sprijine tinerii din medii defavorizate sau probleme de neconcordanță a sistemului educațional cu realitățile din prezent.
Studenții se întreabă care este „societatea civilă” cu care s-a consultat Ministerul Educației referitor la prevederile OUG, în condițiile în care Consiliul Național al Rectorilor nu a avut nicio poziție critică la adresa Ministerului în ultimii doi ani, acuzând de lipsă de reacție și sindicatele din mediul universitar.
ANOSR îi transmite noului ministru că din societatea civilă și comunitatea academică fac parte și studenții, ei fiind cei care resimt cel mai mult multiplele modificări ale Legii Educației.
„Se pare că Guvernul și-a făcut un obicei din a schimba Legea Educației după bunul plac, chiar dacă într-un sistem democratic funcțional legile sunt responsabilitatea Parlamentului și se schimbă după dezbateri publice. Așteptăm textul integral al OUG pentru a ne putea pronunța asupra prevederilor sale, pentru că de multe ori am avut surprize legate de ce au comunicat reprezentanții Guvernului și ce s-a regăsit în document, însa ceea ce este clar pentru noi e că modul în care Guvernul operează când vine vorba de educație este unul total iresponsabil și dăunător pentru viitoarele generații. Ne vine greu să credem că toate urgențele din sistemul educațional se întâmplă mereu în perioada vacanțelor și nu putem decât să constatăm că momentele alese sunt de așa natură încât să împiedice reacțiile virulente venite din partea studenților, singurii care au mai rămas critici la atrocitățile care se întâmplă în sistemul educațional”, a declarat președintele ANOSR, Cristi Popescu.
Acesta îi recomandă lui Sorin Cîmpeanu să urmărească în istoria ultimilor 25 de ani ce s-a întâmplat cu miniștri care nu au respectat parteneriatul cu studenții. „Altfel o să ne pregătim noi să îi amintim”, a adăugat Popescu.
Guvernul a modificat luni, prin ordonanță de urgență, Legea educației, pentru a permite oricărui deținător de titlu ștințific să renunțe la acesta.
Legea Educației a fost modificată pentru renunțarea la titlul de doctor deoarece există o solicitare din partea „beneficiarilor” unor titluri științifice, a societății civile și a presei, a spus ministrul Educației, adăugând însă ulterior că el nu cunoaște decât un singur solicitant, premierul Ponta
În urmă cu două săptămâni, premierul Victor Ponta a anunțat că a trimis o scrisoare către rectorul Universității București în care îl notifică asupra faptului că renunță la titlul de doctor în drept acordat în 2003.
O altă modificare a Legii Educației se referă la faptul că lectorii și asistenții universitari, fără titlu de doctor, vor putea lucra cu un contract pe perioadă nedeterminată în universități până la 30 septembrie 2015, sfârșitul actualului an universitar, nu doar până la 9 februarie 2015 cum prevede legislația actuală.
Guvernul a mai stabilit ca, în sensul asigurării autonomiei universitare, sumele pe categorii de cheltuieli în cadrul bugetelor universităților să nu se mai fie alocate prin hotărâre de Guvern.
O altă modificare adusă Legii educației a fost ca taxa de abilitare pentru conducerea de doctorate să fie încasată de universități.
Guvernul a redus totodată numărul membrilor Consiliului General al Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS), de la 25 la 21 posturi, stabilind ca din acest consiliu să facă parte obligatoriu doi reprezentanți ai studenților și câte un reprezentant al sindicatelor, respectiv al patronatelor.