Studenții care au ocupat un amfiteatru al UBB Cluj timp de patru zile au încheiat protestul
„Am suspendat, luni, protestul și am părăsit amfiteatrul de la Facultatea de Psihologie pe care l-am ocupat începând de joi seară. Am transformat acțiunea în dezbateri săptămânale de câteva ore, împreună cu cadre didactice universitare, pe marginea noului proiect al Legii educației. Prima astfel de dezbatere va avea loc la sfârșitul acestei săptămâni, în același amfiteatru, care înseamnă un loc simbolic pentru noi”, a spus Onicaș.
Potrivit acesteia, amfiteatrul „Nicolae Mărgineanu” a Facultății de Psihologie a UBB a fost ocupat, pe durata weekend-ului, de zeci de studenți de la mai multe universități din Cluj-Napoca.
„Ocuparea a fost un început pentru a aduce educația pe agenda publică. Deja lumea privește cu alți ochi problemele din sistemul de educație”, a mai spus Oana Onicaș.
Acțiunea de ocupare a amfiteatrului de la Facultatea de Psihologie a UBB a început joi seară, la ea participând peste 50 de studenți.
Potrivit ANOSR, proteste ale studenților față de slaba finanțare a educației au avut loc și la Universitatea Maritimă din Constanța, la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, la Universitatea de Vest din Timișoara și la Universitatea din Suceava.
Lista de revendicări a studenților cuprinde creșterea finanțării educației și asumarea reală de către Parlament și Guvern a alocării a 6% din PIB pentru educație, așa cum prevede legea; includerea studenților în pondere de 25% din electori în alegerea rectorilor, a decanilor și includerea acestora în aceeași proporție în consiliile departamentelor din facultăți – locul în care se iau decizii cu privire la curriculă și planurile de învățământ; creșterea investițiilor în servicii pentru studenți: creșterea burselor, în special a burselor sociale, investiții în construcții de noi cămine și cantine și investiții în repararea și modernizarea celor existente; implementarea reală a unui învățământ centrat pe student, profesorii nemaifiind simpli oratori ai unor cursuri prăfuite de timp, ci cei care creează medii de învățare pentru studenți pentru ca aceștia să dobândească abilități și competențe, învățând cum să folosescă informațiile de la curs, nu doar să le reproducă.
Pe aceeași listă se regăsesc reforma curriculară din universități, pentru a face programele de învățământ relevante pentru piața muncii și pentru nevoile și interesele studenților de azi; implicarea studenților în toate procesele de asigurare a calității, la nivel intern și extern, atât la evaluări ale instituțiilor de învățământ superior, cât și în evaluări ale programelor de studii; respectarea de către universități și Ministerul Educației și Cercetării Științifice a „Statutului Studentului”, care conține toate drepturile și obligațiile studenților, și depunerea de eforturi pentru sancționarea universităților care încalcă flagrant drepturile studenților; respectarea dreptului la liberă exprimare a studenților de către universități și Ministerul Educației, prin asumarea rolului de cultivator al spiritului critic în rândul noilor generații, în contextul în care tot mai mulți studenți care au curajul să spună problemele din universități sau mediul universitar românesc sunt sancționați.