Studenții români din Marea Britanie se așteaptă la datorii uriașe după terminarea studiilor. Cât te costă dacă vrei să faci școala în Anglia
Studiul „Sodexo Universitary Lifestyle Survey”, realizat în rândul studenților înscriși la universitățile din Marea Britanie, arată că aproximativ 6.000 de români au studiat acolo în anul universitar 2013- 2014, iar opt din zece studenți își doresc o diplomă de licență pentru a obține un loc de muncă mai bun în viitor.
În studiu au fost analizate motivațiile în alegerea unei universități, presiunile financiare și sociale ale studenților, atitudinea acestora față de educația superioară, precum și așteptările lor după absolvire.
Din document rezultă că studenții care urmează o facultate în Marea Britanie estimează că vor avea datorii financiare la momentul absolvirii.
„Aproape 1 din 5 studenți (17 la sută) se așteaptă să acumuleze datorii pentru studii mai mari de 50.000 de euro. În 2012, doar doi la sută dintre studenți estimau că se vor afla în această situație. În același timp, 58 la sută dintre studenți estimează că vor acumula datorii de peste 25.000 de euro. Aproape o treime din totalul studenților apreciază că sumele împrumutate pentru a-și finanța studiile universitare sunt prea mari”, se arată în studiu.
De asemenea, un sfert dintre studenți și-au consultat părinții înainte de a se înscrie la cursuri universitare, mai mult decât dublu față de anul 2012.
„În pofida sumelor pe care estimează că le vor avea de returnat la finalul studiilor universitare, numărul studenților care se arată îngrijorați de nivelul ridicat al datoriilor a scăzut în ultima decadă cu 10 la sută, până la patru la sută în 2014. Pe fondul creșterii datoriilor acumulate în anii de studii, în rândul studenților se înregistrează o creștere a nivelului de nemulțumire față de calitatea programelor și a cursurilor universitare. Peste un sfert dintre studenți (28 la sută) afirmă că nivelul datoriilor reprezintă o investiție prea mare în carieră. În urmă cu doi ani, doar 10 la sută dintre studenții din Marea Britanie erau de acord cu această afirmație. Gradul de îndatorare din prezent este responsabil și pentru reconsiderarea opțiunilor inițiale în ceea ce privește programele universitare în rândul a 23 la sută dintre studenți”, rezultă din studiul citat.
Investiția mai mare de-a lungul anilor universitari îi determină pe studenți să acorde o importanță sporită obiectivului final, iar îmbunătățirea șanselor de a obține un loc de muncă mai bun este motivul pentru care 76 la sută dintre studenți urmează cursuri universitare, în timp ce 62 la sută speră ca astfel să își asigure venituri mai mari.
În acest context, dorința de a obține note bune este foarte întâlnită: aproape nouă din zece studenți (84 la sută) afirmă că sunt preocupați să obțină notele pe care și le doresc, în creștere de la 72 la sută în 2012 și de la 61 la sută în 2004, când sondajul a fost realizat pentru prima dată.
„Această presiune suplimentară a contribuit la tendința observată de-a lungul ultimilor șase ani în rândul studenților de a se concentra pe activitățile școlare în detrimentul celor de socializare. Mai mulți studenți ca niciodată sunt acum preocupați să găsească echilibrul între viața academică, socială și obligațiile de serviciu – locul de muncă reprezentând a doua sursă de stres (cu 69 la sută dintre studenți nominalizând acest fapt, în creștere de la 41 la sută în 2004). Pentru 52 la sută dintre studenți, nevoia de a economisi este motivul unei activități scăzute de socializare”, rezultă din studiu.
Din documentul citat mai reiese că 76 la sută dintre studenți cheltuiesc săptămânal 25 de euro sau mai puțin pentru a se distra, în creștere de la 61 la sută în 2012, iar pentru a păstra cheltuielile în această limită, o jumătate dintre studenți aleg să rămână în casă atunci când se întâlnesc cu prietenii, iar o treime (33 la sută) nu consumă alcool când socializează, în creștere de la 26 la sută în 2010.
„A învăța reprezintă principala prioritate pentru majoritatea studenților înscriși în cadrul universităților din Marea Britanie. Aproape trei sferturi (74 la sută) petrec zilnic între două și cinci ore la cursuri, seminarii și laboratoare și 72 la sută alocă zilnic studiului individual între două și cinci ore. Aproximativ 18 la sută petrec între șase și opt ore pe zi la cursuri, seminarii și laboratoare, dublu față de procentul înregistrat în urmă cu doi ani. Nu este surprizător faptul că numărul celor îngrijorați că nu își pot organiza eficient volumul de muncă pentru universitate este în creștere de la 30 la sută în 2004 la 61 la sută în prezent”, spun inițiatorii studiului.
Interesul pentru studiu se reflectă și în diminuarea numărului de ore lucrate în regim part-time de studenți. Astfel, doar 36 la sută spun că lucrează săptămânal între 11 și 20 de ore, comparativ cu 55 la sută în 2004, în timp ce 53 la sută lucrează mai puțin de 10 ore într-o săptămână, în creștere de la 36 la sută în 2012.
Studiul „Sodexo University Lifestyle Survey” este publicat o dată la doi ani, începând din 2004, fiind realizat în parteneriat cu Times Higher Education, pentru a oferi o analiză detaliată a modului de viață al studenților, de la modalități de finanțare a studiilor, la obiceiuri alimentare.
Ediția din 2014 a fost realizată cu participarea unui eșantion de 2.000 de studenți, în cadrul a peste 144 de universități din Marea Britanie. Participanții la sondaj sunt studenți la zi din toți anii universitari.