Studenții vor să continue protestele în amfiteatre, nemulțumiți de discuțiile cu ministrul Educației

Publicat: 07 05. 2015, 18:18
Actualizat: 18 05. 2015, 15:52

Ministrul Sorin Câmpeanu a spus, la finalul întâlnirii, că le-a explicat studenților, pe puncte, reglementările care pot fi adoptate în sistemul universitar.

„Au formulat o serie de opt puncte care sunt de interes pentru studenții din universitățile românești. Înainte de toate, aș vrea să vă spun că aceste consultări sunt absolut necesare și binevenite. Întotdeauna am fost promotorul ideii de reglementări sustenabile în domeniul educației. Aceste măsuri nu pot fi luate, nu pot fi adoptate decât în urma consultării tuturor actorilor din sistemul de educație: profesori, studenți, sindicate, asociația elevilor, asociații ale părinților și reprezentanți ai mediului socio-economic, care beneficiază de formarea din sistemul de educație. Un al doilea lucru este acela al principiului consolidării legăturilor dintre sistemul de educație și piața muncii. În acest context, aceste întâlniri sunt binevenite. Cât privește cele opt puncte propuse și acceptate de noi pe agenda discuțiilor, vă precizez că o educație de calitate nu se poate face fără resurse financiare. Am promovat întotdeauna acest aspect. În același timp, însă, față de anul 2012, avem un buget al educației cu două miliarde de euro mai mare. Bugetul educației pe 2015, raportat la bugetul educației pe 2012, când am avut 2,8 la sută din PIB, 2013 – 2,9 la sută, 2014 – 3,2 la sută și 2015 – 3,7 la sută din PIB. Referitor la solicitarea studenților de a avea o reprezentare de 25 la sută, și în momentul de față legislația prevede o reprezentare de minimum de 25 la sută a studenților în consiliile profesorale și de 25 la sută la senatele universităților. Sunt organismele de conducere ale fiecărei universități”, a precizat Sorin Cîmpeanu.

Referitor la reforma curriculară, ministrul Educației a spus că este nevoie de o schimbare la acest nivel.

„Am fost întotdeauna de părere, și ca reprezentant al rectorilor, că este nevoie de o reformă curriculară. Pe de altă parte, însă, avem autonomia universitară și avem ARACIS. ARACIS care analizează planurile de învățământ, deci analizează curricula, care sunt aprobate la nivelul consiliului fiecărei facultăți, în care studenții au reprezentativitate de minimum 25 la sută și aprobate în senatele universităților, în care de asemenea au reprezentativitate 25 la sută”, a mai spus ministrul.

În legătură cu respectarea statutului studentului, ministrul Sorin Cîmpeanu a spus că a fost interesat și a intervenit, ori de câte ori a fost nevoie, pentru rezolvarea problemelor apărute.

„Referitor la respectarea statutului studentului, referitor la respectarea libertății de exprimare a studenților, care de altfel este garantată prin Constituție, la fel ca și autonomia universitară, ministerul este dator să vegheze la respectarea acestora și, ori de câte ori au fost semnalate disfuncționalități, Corpul de control al ministrului a mers în universitățile în care au fost semnalate aceste lucruri”, a continuat Cîmpeanu.

În ceea ce privește sistemul de burse, ministru Educației a ținut să precizeze că susține instituirea unui sistem de proiecte prin care cuantumul și numărul acestora să crească.

„Referitor la burse, este un alt aspect reclamat. Sigur că ne dorim să avem instrumente cât mai eficiente de stimulare a calității educației în universitățile românești. Printre aceste instrumente se regăsește și sistemul de burse. Legea prevede acordarea de burse de performanță, burse de merit și burse sociale”, a spus ministrul Educației.

Liderul ANOSR, Cristi Popescu, a spus că este foarte nemulțumit de rezultatul discuției cu ministrul Educației și că studenții sunt hotărâți să-și continue protestele, mergând până la greva foamei și neparticiparea la examene.

El a adăugat că va participa la întâlnirea Federației Studenților din Europa și acolo vor cere federațiilor din alte țări să-i susțină și să li se alăture, pentru ca mesajul lor să fie auzit de cât mai multă lume.

Cristi Popescu a precizat că cea mai importantă revendicare a studenților este legată de participarea lor la alegerile rectorilor. Studenții cer includerea lor cu o pondere de 25 la sută din electori în alegerea rectorilor, a decanilor și includerea, în aceeași proporție, în consiliile departamentelor din facultăți, locul în care se iau decizii cu privire la curriculă și planuri de învățământ.

„Așteptăm și alte centre să ni se alăture acțiunilor noastră, să ocupăm amfiteatrele. În Spania, studenții sunt reprezentanți în proporție de 30 la sută, în Serbia, 25 la sută, în Slovacia, între 30-40 la sută. Suntem foarte nemulțumiți, nu am primit niciun răspuns clar la solicitările noastre, nicio rezolvare la soluțiile pentru care noi am rămas în amfiteatre. La acest moment, suntem hotărâți să rămâne în amfiteatre. Nu există nicio asumare clară că problemele noastre se vor rezolva. Inițial, Ministerul Educației a evitat să vorbească de revendicarea noastră, cea legată de 25 la sută. Ministerul se eschivează, aruncă mingea în fileul Parlamentului și la fileul universităților. Rămânem în afiteatre, avem semnale că și alți colegi din țară ni se vor alătura. Discutăm, probabil, în zilele următoare, unii colegi vor intra în greva foamei. Ne gândim și să amenințăm derularea sesiunii de examene din acest an. Și dacă va fi nevoie, vom veni și în fața ministerului”, a mai spus Popescu.

Lista de revendicări a studenților cuprinde creșterea finanțării educației și asumarea reală de către Parlament și Guvern a alocării a 6% din PIB pentru educație, așa cum prevede legea; includerea studenților în pondere de 25% din electori în alegerea rectorilor, a decanilor și includerea acestora în aceeași proporție în consiliile departamentelor din facultăți – locul în care se iau decizii cu privire la curriculă și planurile de învățământ; creșterea investițiilor în servicii pentru studenți: creșterea burselor, în special a burselor sociale, investiții în construcții de noi cămine și cantine și investiții în repararea și modernizarea celor existente; implementarea reală a unui învățământ centrat pe student, profesorii nemaifiind simpli oratori ai unor cursuri prăfuite de timp, ci cei care creează medii de învățare pentru studenți pentru ca aceștia să dobândească abilități și competențe, învățând cum să folosescă informațiile de la curs, nu doar să le reproducă.

Pe aceeași listă se regăsesc reforma curriculară din universități, pentru a face programele de învățământ relevante pentru piața muncii și pentru nevoile și interesele studenților de azi; implicarea studenților în toate procesele de asigurare a calității, la nivel intern și extern, atât la evaluări ale instituțiilor de învățământ superior, cât și în evaluări ale programelor de studii; respectarea de către universități și Ministerul Educației și Cercetării Științifice a „Statutului Studentului”, care conține toate drepturile și obligațiile studenților, și depunerea de eforturi pentru sancționarea universităților care încalcă flagrant drepturile studenților; respectarea dreptului la liberă exprimare a studenților de către universități și Ministerul Educației, prin asumarea rolului de cultivator al spiritului critic în rândul noilor generații, în contextul în care tot mai mulți studenți care au curajul să spună problemele din universități sau mediul universitar românesc sunt sancționați.

Potrivit ANOSR, proteste ale studenților au loc la Universitatea Maritimă din Constanța, la Universitatea Dunărea de Jos din Galați, la Universitatea de Vest din Timișoara și la Universitatea din Suceava.

Șaptezeci de studenți de la Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) și-au petrecut noaptea de marți spre miercuri într-un amfiteatru al instituției, în semn de protest față slaba finanțare a educației. Studenții și-au adus pături, mâncare și apă în amfiteatru și au dezbătut toată noaptea probleme ale învățământului. Miercuri dimineață, aproximativ 50 de studenți s-au adunat în fața sediului Prefecturii Timiș pentru a protesta, ei având banderole negre la gură și afișând pancarte cu mesaje precum „Vrem 25%”, „Azi în Timișoara, mâine în toată țara” sau „Vorbim doar în amf. A13 din UVT”.

Ulterior, aproximativ o sută de studenți din Timișoara au continuat protestul față de slaba finanțare a educației, iar după dezbateri, în noaptea de miercuri spre joi, într-un amfiteatru al Universității de Vest, aceștia au ocupat, joi, un autobuz de transport în comun cu care au făcut un tur al orașului.

Aproximativ 70 de studenți ai Universității „Dunărea de Jos” din Galați au ocupat și ei, începând de marți seară, unul dintre amfiteatrele instituției, unde vor sta până la sfârșitul săptămânii și unde și-au adus pături, cafea și apă, reprezentanții universității spunând că îi sprijină în soluționarea problemelor.