Prima pagină » Știri » STUDIU. Cheltuielile casnice pe un segment popular de consum s-au majorat semnificativ în trimestrul I 2020

STUDIU. Cheltuielile casnice pe un segment popular de consum s-au majorat semnificativ în trimestrul I 2020

STUDIU. Cheltuielile casnice pe un segment popular de consum s-au majorat semnificativ în trimestrul I 2020

Din cauza panicii generate de pandemia de COVID-19, cât și a primelor măsuri impuse de autorități în acest context, cheltuielile pentru bunuri de larg consum s-au majorat semnificativ în primul trimestru al anului în curs până la un procent de 14%, în comparație cu perioada similară a lui 2018.

Potrivit concluziilor studiului GfK Consumer Panels & Services care monitorizează comportamentul de cumpărare al familiilor din România pe baza unui eșantion reprezentativ național, stocurile făcute de români s-au tradus printr-o majorare cu 11% a cantităților de bunuri de larg consum cumpărate.

Chiar dacă nivelul inflației a scăzut ușor față de primul trimestru al lui 2019, românii au continuat să se îndrepte către segmente inferioare de preț.

Din perspectiva canalelor de cumpărare, în condițiile în care înaintea restricțiilor de deplasare românii s-au orientat către magazinele mari, după instaurarea acestor măsuri au existat mai multe oportunități pentru comerțul de proximitate.

Chiar și în contextul în care, la noi în țară, inclusiv hipermarketurile joacă în proximitate din perspectiva poziționării lor, magazinele mici, moderne, dar și discounterii au înregistrat cele mai mari creșteri în primul trimestru al anului.

Vânzările s-au majorat mult și în hipermarketuri și supermarketuri, în timp ce comerțul tradițional a înregistrat o creștere ceva mai moderată”, au adăugat specialiștii sursei citate.

Cheltuielile casnice pe bunuri de larg consum cumpărate online este încă la început

În condițiile în care românii au intrat în autoizolare, iar restricțiile de deplasare au devenit mai stricte, nevoia de livrare la domiciliu a crescut.

„Acest fapt a generat o nouă serie de provocări pentru retailerii alimentari”, au afirmat specialiștii.

În comparație cu alte piețe, comerțul online de bunuri de larg consum de la noi din țară se află încă într-un stadiu incipient.

Experții susțin că acesta acoperă mai puțin de 1% din vânzări, din cauza unui nivel redus de penetrare.

Chiar și așa, 13% mai multe familii și-au făcut cumpărăturile de larg consum online în primul trimestru din acest an față de trimestrul I al lui 2019.

Mai mult, au fost cu 43% mai multe familii care au achiziționat în mod repetat din online.

Mărcile proprii revin

Un alt efect generat de pandemia de COVID-19 asupra retail-ului alimentar a fost consolidarea mărcilor private, unul de altfel obișnuit în perioadele critice din punct de vedere economic.

Conform rezultatelor cercetării GfK, în primele trei luni ale anului, mărcile private au câștigat teren în fața mărcilor naționale și au ajuns să acopere 21% din vânzările totale de bunuri de larg consum.

„Românii au cumpărat astfel de produse mai des decât anul trecut și au cheltuit sume mai mari la vizita în magazin.

Vânzările de mărci private s-au majorat cel mai mult în magazinele moderne de proximitate și în discounteri”, susțin specialiștii.

Ca exemple de categorii în care mărcile private au reușit să-și crească cel mai mult numărul de cumpărători sunt apa, vinul, șampania și băuturile spirtoase, dar și detergenții de rufe, produsele pentru curățenie, produsele de hârtie, produsele pentru bebeluși sau produsele pentru animalele de companie.

Am evitat recesiunea

Studiul GfK arată că, din punct de vedere macroeconomic, în raport cu cele mai proaspete estimări oficiale, cel puțin momentan, țara noastră a reușit să evite recesiunea.

PIB-ul României a avut un avans de 2,7% în primul trimestru al acestui an, în condițiile în care PIB-ul UE a înregistrat un declin de 3,2% față de perioada similară a anului trecut, cea mai mare scădere din 2019 și până în prezent.

Cu toate acestea, evoluția include doar primele săptămâni de criză.

Fondul Monetar Internațional (FMI) a revizuit previziunea pentru economia României de la +3,5% la începutul anului la minus 5%.

Citește și