În luna octombrie, Ministerul Apelor, Pădurilor și Pisciculturii a lansat Radarul Pădurilor, un sistem informatic prin care orice cetățean poate face sesizări la numărul 112 privind transporturile de lemn care ar putea proveni din tăieri ilegale.
Toți cei care văd un camion plin cu lemne pot suna la 112 unde să transmită operatorilor numărul de inmatriculare al camionului. Aceștia vor verifica dacă transportul este legal. În cazul în care nu este legal, cel care face sesizarea va fi pus în legătură cu polițiștii care îl vor îndruma să facă sesizare.
Încă de la început, WWF a promovat și a contribuit cu amendamente la Radarul Pădurilor introdus în octombrie de Ministerul Apelor, Pădurilor și Pisciculturii.
Prin campania „Opriți tăierile ilegale!” WWF România vrea să-i determine pe români să participe la păstrarea pădurilor din țara noastră.
„WWF a promovat, a susținut și a contribuit cu amendamente la Radarul pădurilor, introdus in octombrie de Ministerul Pădurilor și Apelor. Fiecare transport de lemn primește automat un cod unic generat de un server central și astfel devine verificabil inclusiv prin apeluri la 112, în timp real. Beneficiarul lemnului nu se poate înregistra cu transportul dacă nu verifică acest cod unic și deci proveniența legală a lemnului”, susțin reprezentanții WWF.
Pentru această campanie, WWF a creat un afiș special prin care îi îndeamnă pe oameni să participe la campanie.
Cum funcționează Radarul Pădurilor
Radarul pădurilor este un sistem informatic care permite monitorizarea traseului lemnului de la plecarea din pădure și până devine mobilă sau iese din țară, în timp real.
Începând cu data de 8 octombrie 2014, s-a stabilit că toate transporturile de lemn, cu excepția lemnului „pentru foc”, în volum de până la trei metri cubi, transportat cu atelaje, să se facă obligatoriu folosind acest sistem informatic, potrivit Hotărârii de Guvern nr. 470/2014.
Astfel, la fiecare transport de lemn, lucrătorul silvic sau firma care a cumpărat lemnul respectiv trebuie să înscrie în sistemul informatic SUMAL, pe care îl accesează de pe smartphone.
Datele de pe avizul de însoțire a transportului vor fi verificate de sistem și, dacă sunt corecte (avizul a fost procurat legal, cantitatea respectivă de lemn a fost recoltată legal), sistemul va emite un cod unic, care trebuie înscris în avizul de însoțire. În cazul în care datele înscrise pe aviz nu sunt corecte, aplicația nu generează codul unic și serverul central emite un mesaj de avertizare pentru utilizator și o alertă către organele de control.
Odată plecat din pădure, în cazul unui control, transportatorul trebuie să prezinte avizul cu cod unic. Legalitatea transportului se poate verifica și fără oprirea mașinii, căutând datele avizului în sistemul informatic după numărul de înmatriculare.
Când ajunge la destinație, lemnul nu poate fi recepționat până când cei din depozit nu verifică în sistemul informatic corectitudinea codului unic. Oriunde pleacă mai departe lemnul, la un alt depozit, la fabrică sau la vamă, trebuie făcută aceeași verificare. Toate depozitele de lemn trebuie amplasate obligatoriu în zone cu semnal.