Prima pagină » Știri » Surpriza din manualul de Educație Civică pentru clasa a VII-a. Ce învață elevii despre UE și despre următoarele alegeri

Surpriza din manualul de Educație Civică pentru clasa a VII-a. Ce învață elevii despre UE și despre următoarele alegeri

Chiar dacă, potrivit unei completări aduse ordinului de ministru referitor la programele școlare pentru disciplina Cultură Civică, sunt prevăzute modificări care să aducă informațiile transmise elevilor la realitatea actuală, în manualele de pe care învață aceștia totul a rămas cu cel puțin 15 ani în urmă. Potrivit unei analize a Centrului de Resurse Juridice - „Analiză comparativă a manualelor de Cultură Civică" -, într-unul dintre manualele de clasa a VII-a, tipărit în anul 1999 și retipărit cel mai recent în anul 2013, însă fără a fi revizuit, copiii află că „În prezent, Uniunea Europeană numără 15 membri".

Chiar dacă pe 5 aprilie 2016 Ministerul Educației a aprobat un nou plan-cadru pentru învățământul gimnazial, care prevede înlocuirea disciplinei Cultură Civică, din trunchiul comun, cu disciplinele pentru educație socială, acest plan se va aplica începând cu anul școlar următor. Astfel, în acest an, elevii vor studia tot Cultură Civică și vor avea pe bancă tot manualele vechi, neactualizate, după cum au recunoscut chiar reprezentanții Ministerului Educației. 

Centrul de Resurse Juridice a analizat manualele de Cultură Civică pentru gimnaziu, respectiv clasele a VII-a și a VIII-a, manuale care nu au mai fost niciodată reeditate și actualizate după prima tipărire. Ele au fost doar retipărite, după cum recunoaște chiar Ministerul Educației în răspunsul trimis la solicitarea CRJ.

Potrivit analizei CRJ, nici măcar unul dintre manualele analizate nu respectă normele metodologice propuse în Anexa 3 la ordinul ministrului educației, care stabilește, încă din 2009, anumite modificări care trebuie aduse în ceea ce privește materia Cultură Civică și actualizarea informațiilor care le sunt predate elevilor în cadrul acestei ore. Alcătuirea acestor manuale este făcută în conformitate cu normele existente înainte de aderarea României la Uniunea Europeană și sunt neactualizate de mai bine de 10 ani. 

Astfel, într-unul dintre manualele de clasa a VII-a, tipărit în anul 1999 și retipărit cel mai recent în anul 2013, însă fără a fi revizuit, copiii află că „În prezent, Uniunea Europeană numără 15 membri”.  

Tot referitor la Uniunea Europeană și la statutul României în raport cu acest bloc comunitar, din unul dintre manualele de clasa a VIII-a, în capitulul „Patriotismul și Uniunea Europeană”, aflăm că „România – țară asociată UE – a fost invitată la summitul de la Helsinki din decembrie 1999 să înceapă negocierile de aderare la UE. Acestea vor dura câțiva ani și vor avea ca rezultat alinierea legislației românești la cea europeană”, potrivit informațiilor din analiza CRJ. 

Într-un alt manual, de data aceasta pentru clasa a VII-a, scris în 1999 și republicat în 2015 fără modificări elevii află că „următoarele alegeri locale și generale vor avea loc în anul 2000″ și că partidele care își vor disputa întâietatea sunt CDR, USD și PDSR. 

Pe lângă aceste aspecte, în manualele de cultură civică sunt cuprinse și informații referitoare la conceptele de discriminare. În ciuda misiunii pe care o au aceste lecții, de a elimina orice comportament discriminatoriu, într-un manual de clasa a VII-a se vorbește despre „negri”, deși acesta este un termen considerat peiorativ și care conduce la discriminare. 

„La pagina 61 (Fig. 17), descoperim, abia inteligibilă, o fotografie cu tema relevantă pentru discriminarea persoanelor de culoare în Statele Unite. Subtitrată fără atenție la termenii derogativi, „Negri linșați în sudul Statelor Unite, între cele două războaie mondiale”, fotografia reprezintă două persoane de culoare spânzurate în timpul unei manifestații „pro-albe” – generând, de facto, o explicație imagistică puternică (de dincolo de laconismul explicației) noțiunii de rasism”, potrivit analizei CRJ. 

Citește și