Surse: Andrei Muraru ar putea va fi numit ambasador al României în SUA
Andrei Muraru, consilier prezidențial, ar putea fi cel va reprezenta România la Washington. Surse oficiale citate de Digi24 susțin că Andrei Muraru îl va înlocui pe George Maior, care va fi numit ambasador în Iordania.
În prezent, Andrei Muraru este consilier prezidențial la Departamentul Relații cu Autoritățile Publice și Societatea Civilă, fiind numit pe 22 decembrie 2014.
Acesta s-a născut în 1982 și a absolvit Faculttea de Istorie (2005), programul de master „Românii și Europa” (2007). În 2011 a obținut titlul de doctor în Istorie la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, potrivit informațiilor publicate pe site-ul Administrației Prezidențiale.
Andrei Muraru, viitorul ambasador la Washington
Încă din timpul masteratului acesta a lucrat în cadrul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER), de la înființarea acestuia în 2006. A ocupat diferite poziții, de la expert-cercetător la președinte executiv (2012-2014).
De asemenea, a fost consilier la Cancelaria Primului-ministru şi consilier al directorului general al Arhivelor Naţionale ale României, în perioada 2006-2009. În 2014, a fost membru al Consiliului de Administrație al Societății Române de Televiziune (2014).
În prezent, Andrei Muraru este lector universitar în cadrul Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (Departamentul de Relaţii Internaţionale şi Integrare Europeană) şi cercetător ştiinţific III la Institutul Naţional pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”.
„Este autor al cărții «Vișinescu, torționarul uitat. Închisoarea, crimele, procesul», Polirom, 2017, coordonator al volumelor «Dicţionarul penitenciarelor din România comunistă (1945-1967)», Polirom, 2008, «Regele, comuniștii și Coroana. Adevărata istorie a abdicării lui Mihai I» (împreună cu Alexandru Muraru), Polirom, 2017, «Revoluția din 1989. Învinși și învingători» (împreună cu Anneli Ute Gabanyi, Alexandru Muraru, Daniel Șandru), Polirom, 2020, şi coautor al volumului «O istorie a comunismului din România. Manual pentru liceu», Polirom, 2008; ediţia a II-a, 2009; ediția a III-a, 2014. A fost decorat de Regele Mihai pentru contribuția adusă la cunoașterea istoriei monarhiei din România cu medalia «Regele Mihai I pentru loialitate» (2008) și pentru activitatea în fruntea IICCMER cu Ordinul «Coroana României» în grad de Ofițer (2015). În 2019, Andrei Muraru a fost decorat de Președintele Italiei, Sergio Mattarella, cu Grande Ufficiale Ordine al Merito della Repubblica Italiana”, mai arată sursa citată.
Evoluția relațiilor bilaterale româno-americane
Cu o istorie de 140 de ani de relații diplomatice permanentizate și cu aproape 180 de ani de contacte comerciale, relațiile româno-americane au evoluat în funcție de circumstanțele istoriei. Timpul și istoria și-au pus amprenta în evoluția relațiilor bilaterale română americane. Aceste relații pot fi împărțite în mai multe perioade ce țin de împrejurările istorice din acele vremuri. O împărțire cronologică ne poate evidenția tendința istorică. relațiilor româno-americane.
Prima perioadă sau cea timpurie o putem marca în istorie între anii 1843-1880. Anul 1843 este anul în care o primă ambarcațiune comercială americană a atins porturile românești și anume portul Galați. În acele vremuri Statele Unite ale Americii erau în plină expansiune teritorială și economică iar comerțul era un pilon fundamental în dezvoltarea statului american. Cucerirea Munților Stâncoși a reprezentat nașterea unei noi națiuni și a unui viitor imperiu.
A doua perioadă o putem situa între anii 1880-1940 sau perioada oficializării și a dezvoltării relațiilor româno-americane. Această perioadă are doi ani cardinali, anul 1880 oficializarea relațiilor prin numirea primului reprezentant diplomatic american în România și anul 1918 prin înființarea Legației României de la Washington D.C. Trebuie să subliniem că în perioada Primului Război Mondial, România și Statele Unite ale Americii au fost aliați fără să aibă un act juridic oficial, un tratat sau un pact. Am fost Aliați fără Alianță, cum spunea istoricul Ion Stanciu, notează istoricul Alexandru Cristian pe site-ul usro.ro.
Anul 1940 a însemnat întreruperea relațiilor bilaterale datorită stării de beligeranță
Anul 1940 a însemnat întreruperea relațiilor bilaterale datorită stării de beligeranță. Relațiile au fost suspendate până când regimul comunist a redeschis legația română iar Statele Unite ale Americii au recunoscut România comunistă prin numirea unui reprezentant diplomatic în data de 28 iulie 1947, în persoana lui Rudolf E. Schoenfeld.
A treia perioadă situată între anii 1947-1989 a fost perioada marilor provocări ale relațiilor bilaterale. În anul 1964 ambele state și-au ridicat legațiile la rang de ambasade. Relațiile dintre România comunistă și Statele Unite ale Americii au fost privite ca un paradox, un stat în siajul Moscovei cu o relație normală și bună cu marele inamic. Anumiți cercetători au denumit perioada 1967-1975 un adulter în familia comunistă. Anii aceia au fost simbolizați de prodigioasa activitate a ambasadorului Corneliu Bogdan.
După căderea regimului comunist țara noastră a dorit să șteargă trecutul și a pășit spre viitor, un viitor ce se arăta dătător de speranță. Șansa istorică era să fim incluși în spațiul euroatlantic. Declarația de la Snagov din anul 1995 a fost o bornă istorică, toată clasa politică s-a unit în jurul unui ideal național, admiterea țării în spațiul euroatlantic.
Perioada postdecembristă a relațiilor bilaterale
Perioada postdecembristă a relațiilor bilaterale a fost marcată de câștigarea încrederii și de coagularea unei cooperări mai eficiente. Anul 1997 este emblematic pentru politica externă a României postdecembriste. La data de 11 iulie 1997 a fost lansat Parteneriatul Strategic dintre Statele Unite ale Americii și România. Un eveniment care a marcat întreaga istorie a relațiilor bilaterale româno-americane. Am fost aliați fără alianță, am avut relații complexe în perioada comunistă dar odată cu lansarea acestui Parteneriat Strategic am devenit în mod oficial parteneri relaționându-ne pe domenii diverse, potrivit sursei citate.
În data de 13 septembrie 2011 se semnează Declarația Comună privind Parteneriatul Strategic pentru secolul XXI între România și Statele Unite ale Americii. Un document cu valoare juridică ce va cimenta relația bilaterală prin asumarea unor domenii de cooperare în secolul XXI între cele două state. De asemenea în 26 septembrie 2016 la Washington D.C. s-a lansat Declarația comună privind implementarea Parteneriatului Strategic pentru Secolul XXI dintre România și Statele Unite ale Americii.
Ambasadorul Corneliu Bogdan – cel mai longeviv ambasador român în Statele Unite ale Americii
În data de 15 iunie 1976 se publica în Monitorul Oficial al României socialiste rechemarea din postul de ambasador extraordinar și plenipotențiar al României în Statele Unite ale Americii, cu reședința la Washington D.C. a lui Coneliu Bogdan ( 1921-1990) . Rechemarea fost un eveniment la care autoritățile americane au reacționat destul de dur. Corneliu Bogdan este recunoscut ca un diplomat care a depus un substanțial efort în câștigarea Clauzei Națiunii celei mai Favorizate pentru țara noastră.
Corneliu Grünberg, Corneliu Bogdan cum l-a consemnat istoria, s-a născut în data de 5 noiembrie în anul 1921. A absolvit Institutul de Științe Economice, A.S.E. în prezent, secția Relații Internaționale în anul 1945. A fost inițial cenzor de presă apoi a intrat în diplomație. A fost șeful de cabinet al ministrului de externe din aceea perioadă Ana Pauker, urcând pe scara ierarhică a ministerului. Datorită caracterului său și a seriozității oamenii politici ai vremii s-au apropiat de persoana sa și l-au recomandat pentru diferite poziții în Ministerul Afacerilor Externe. În anul 1962 a fost locțiitor al reprezentantului României în Consiliul de Securitate al O.N.U. moment ce a coincis cu criza rachetelor din Cuba dintre Statele Unite ale Americii și Uniunea Sovietică.
Mandatul lui Corneliu Bogdan a fost unul încununat de succes el reușind să obțină clauza națiunii cele mai favorizate. Istoria nescrisă ne spune că ambasadorul era un foarte bun prieten cu Ion Gheorghe Maurer, informează usro.ro.
Și totuși de ce a fost rechemat de Nicolae Ceaușescu, președintele Republicii Socialiste Române? Mircea Răceanu ne povestește în cartea să că motivul rechemării a fost faptul că una dintre fetele sale a vrut să se căsătorească cu un cetățean american de accea Ceaușescu l-ar fi rechemat. O altă variantă este popularitatea marea de care se bucura în Statele Unite ale Americii și de faptul că unele decizii le luase independent față de București, ghidându-se după interesul țării și dragostea față de țară. După 9 ani de mandat Corneliu Bogdan încetează să mai fie ambasador prin decretul nr. 178 din data de 11 iunie 1976 și totuși rămâne la Washington D.C.
Anterior decretului de nominalizare în funcția de ambasador în Statele Unite ale Americii este emis decretul, din data de 22 mai 1967, prin care Corneliu Bogdan este numit ambasador extraordinar și plenipotențiar al României în Republica Panama, cu reședința la Washington D.C. fiind ambasador până în data de 21 iunie 1978. Istoria a consemnat rechemarea sa ca voința unui lider autoritar care nu a analizat performanțele lui Corneliu Bogdan în funcția de ambasador. Un diplomat care a participat la negocieri între Henry Kisssinger și Zhou Enlai dar și la alte negocieri de culise în aceea perioadă tumultoasă a Războiului Rece.
În anul 1972 New York Times l-a desemnat printre primii 5 ambasadori din acel an, un clasament ce se referea strict la performanțele obținute și la activitatea sa, o mare onoarea pentru un ambasador al unui regim comunist.
Rechemarea sa a rămas neelucidată, cel mai longeviv și unul dintre cei mai performanți ambasadori români din istorie, acreditat la Washington D.C., este schimbat din motive obscure pe care istoria le va scoate la suprafață.