„Evenimentele din ultimele săptămâni au reprezentat un șoc total, iar din perspectiva mea sunt folosit drep țap ispășitor atât de Facebook, cât și de Cambridge Analytica, deși noi credeam că făceam ceva normal”, a declarat Kogan pentru postul BBC 4.
„Am fost asigurați de Cambridge Analytica, ne-au spus că totul este perfect legal și că face parte din munca noastră”, a adăugat acesta.
Un activist pentru transparență, Christopher Wylie, a dezvăluit pentru publicațiile The New York Times și Observer că firma Cambridge Analytica a folosit o aplicație creată de Kogan, numită „thisisyourdigitallife”, pentru a colecta date personale a peste 50 de milioane de utilizatori Facebook și pe care le-ar fi folosit ulterior pentru a influența alegerile prezidențiale din SUA, în anul 2016.
În acest context, compania Cambridge Analytica a susținut că Aleksandr Kogan a propus această idee. Kogan neagă acuzațiile și susține că a fost solicitat de compania britanică.
Întrebat dacă este posibil ca datele să fii fost folosite în campania lui Donald Trump, Kogan a răspuns: „Cu siguranță este posibil. Nu cunosc acest lucru”.
Acesta a menționat că valorile sale nu sunt compatibile cu cele ale actualului președinte american.
„Una dintre cele mai mari greșeli pe care le-am făcut a fost că nu am pus suficiente întrebări”, a concluzionat Kogan.
Potrivit activistului Christopher Wylie, firma Cambridge Analytica a utilizat date sustrase în 2014 din conturile Facebook pentru a stabili profilurile alegătorilor americani și a le trimite reclame politice personalizate. El a explicat că Steve Bannon și Robert Mercer au avut ideea de a utiliza printr-o metodologie militară megadate și rețele de socializare online pentru „operațiuni informaționale” asupra electoratului din Statele Unite.