Prima pagină » Știri » Țara contrastelor: Românii nu au mașini de spălat vase, dar sunt „campioni” la televizoare color

Țara contrastelor: Românii nu au mașini de spălat vase, dar sunt „campioni” la televizoare color

Cele mai importante știri ale momentului

♦ În România aproape fiecare gospodărie are televizor color, gradul de dotare fiind chiar mai mare decât în Germania, cea mai puternică economie din Europa ♦ Acest indicator arată de fapt dependența românilor de televizor, văzut în continuare ca principalul canal de informare și divertisment ♦ La polul opus, nici 1% din gospodării nu au mașină de spălat vase, față de 70% în Germania ♦ Acest indicator arată subdezvoltarea economiei.

România și Cehia sunt țările cu cel mai mare grad de dotare a lo­cuin­țelor cu te­le­vizor color, de cel puțin 99%, pe când la toate celelalte produse electro-IT piața locală este codașă în Europa, fapt ce arată încă o dată subdezvoltarea economiei.

Pe piața locală, tele­vi­zorul a fost și rămâne cel mai important canal de informare și divertis­ment, iar acest lucru este vizibil atât în ceea ce privește gradul de dotare al locuințelor, cât și în modul în care este împărțită piața media. Mai exact, 65% dintre bugete merg către TV, ceea ce înseamnă că din totalul celor 407 mil. euro, cât s-a investit anul trecut în advertising, circa 268 mil. euro au mers către acest canal, restul împărțindu-se între radio, presă scrisă, OOH și online, potrivit datelor actualizate ale raportului Media Fact Book realizat de agenția Initiative.

Dacă la gradul de dotare a locuințelor cu televizoare color România este cam­pioa­nă, la toate celelalte produse analizate de ZF – aragaz, mașină de spălat va­se, frigider și mașină de spălat rufe – se află pe ultimul loc din Europa, fiind depășită chiar și de Bulgaria. De regulă, acești indicatori merg mână în mână cu salariul mediu și cu puterea de cumpărare. În România salariul mediu net lunar este de circa 550 de euro, de aproape două ori mai mic decât în Polonia sau Cehia și de 5-6 ori mai mic decât cel din Germania, spre exemplu.

Gradul de dotare a locuințelor cu anu­mite produse este influențat și de faptul că ju­mătate din populația țării locuiește în mediul rural, aceasta fiind cea mai mare pon­dere din Europa. De altfel, o serie de lo­cuin­țe din mediul rural nu sunt racordate la apă curentă, motiv pentru care doar 82,8% din gospodării au mașină de spălat rufe, pe când în Cehia ponderea se apropie de 100%. Aceste discrepanțe se pot observa și când vine vorba despre consumul de produse pentru îngrijire personală și a locuinței, România fiind și de această dată codașă, consumul fiind mai mic decât al statelor din regiune și mai ales al celor din Occident. De altfel, consumul de detergent sau balsam de rufe, spre exemplu, este corelat atât cu puterea de cumpărare, cât și cu gradul de dotare a locuințelor cu mașini de spălat rufe.

Cele mai mari discrepanțe se remarcă în ceea ce privește gradul de dotare a locuințelor cu mașini de spălat vase, un produs care în Occident este deja popular de mai mulți ani. În România acesta este aproape inexistent, mai exact doar 0,3% dintre locuințe au un astfel de produs, față de 10% în Bulgaria sau 30-40% în Cehia și Polonia. În Germania, cea mai dezvoltată economie de pe Bătrânul Continent, gradul de dotare sare de 70%.

Totuși, această subdezvoltare indică și faptul că există o singură direcție: în sus, iar acest lucru se poate observa din evoluția vânzărilor de produse electro-IT.

Piața de electro-IT s-a apropiat anul trecut de 3 mld. euro, o valoare istorică pentru România.  Piața locală de electro-IT a crescut cu aproape 14% anul trecut, continuând evoluția pozitivă a ultimilor ani. Aceasta a fost de altfel una dintre cele mai bune evoluții din Europa, susținută de consumul privat, care la rândul său a postat un avans de două cifre în 2017.

Mai mult, tot pentru prima dată, valoarea pieței locale a depășit-o pe cea din Cehia, o țară mai dezvoltată dar cu o populație mai redusă. România rămâne însă codașă la cheltuiala anuală per capita, care este direct proporțională cu puterea de cumpărare, semn că loc de creștere încă există.

Citește și