Taxa de primă înmatriculare auto va fi înlocuită cu un „timbru de mediu” pentru care proprietarii de vehicule vechi și poluante vor plăti mai mult, iar deținătorii de vehicule noi vor plăti mai puțin sau chiar deloc în cazul mașinilor hibride electrice, a anunțat premierul Victor Ponta.
El a precizat, în ședința de vineri, că plata pentru acest timbru de mediu va fi calculată în funcție de emisia de noxe și capacitatea cilindrică a vehiculului. Premierul a precizat că timbrul va fi calculat după principiul că mașinile mai noi și mai puțin poluante vor plăti o taxă mai mică.
Taxa de primă vânzare auto, suspendată de fostul Guvern doar până la începutul acestui an, este din nou obligatorie începând cu 1 ianuarie, Executivul urmând însă să analizeze această situație.
Premierul Victor Ponta a asigurat, în luna decembrie, că Guvernul va reglementa situația taxei auto în prima ședință din 2013, precizând atunci că taxa de primă înmatriculare va fi înlocuită cu o taxă de mediu raportată mult mai strict la gradul de poluare al unui vehicul.
Taxa de primă vânzare auto, introdusă de Guvernul Boc la sfârșitul anului 2011, trebuia percepută cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate în România asupra unui autovehicul rulat și pentru care nu a fost achitată taxa de poluare.
În ianuarie 2012, pe fondul protestelor organizate atunci în București și alte orașe ale țării în care una dintre revendicările formulate viza eliminarea taxei auto, coaliția guvernamentală PDL-UDMR a decis să suspende pentru un an, până la 1 ianuarie 2013, taxa de primă vânzare, cu explicația că proprietarii de mașini vechi trebuie să beneficieze de timp suplimentar pentru a vinde autovehiculele.
În luna octombrie, premierul Victor Ponta a anunțat că sistemul de taxare a proprietarilor de autovehicule va fi modificat începând cu anul viitor, prin înlocuirea actualei taxe de primă înmatriculare cu o taxă de mediu, calculată în funcție de nivelul de poluare, dar care să nu fie mai mare decât prețul autoturismului.
El a precizat atunci că un grup de lucru format la nivelul ministerelor Finanțelor și Mediului analizează în prezent variantele pentru noul sistem de taxare, care să încurajeze achiziționarea mașinilor noi și nepoluante, și că va fi solicitat acordul Comisiei Europene astfel încât noua taxă care să fie introdusă de la 1 ianuarie 2013.
Săptămâna trecută, la audierile din Parlament pentru validarea în postul de ministru al Mediului, Rovana Plumb a spus că taxa auto este o problemă sensibilă asupra căreia se vor aduce precizări noi după finalizarea bugetului, ea susținând ca aceasta să fie o taxă de mediu, stabilită în funcție de nivelul de poluare.