Taxi contra Uber. Cum se poate rezolva acest conflict în România
De la nivelul clienților, diferența dintre Uber și taximetria clasică nu este prea mare, pentru că ambele sisteme respectă pasagerul și practică tarife comparabile. Doar la nivelul prestatorilor există diferențe care au generat conflictul dintre cele două „tabere”, taximetriștii având un regim mult mai drastic de licențiere și avizare decât șoferii Uber.
Ca tarifare, cele mai frecvente curse comandate – centru-periferii – au prețuri asemănătoare (10-15 lei) în ambele variante. „Ar putea apărea o mică diferențiere la prețuri, pentru că Uber practică tarifarea dinamică; pasagerul plătește mai mult în perioadele cu trafic de vârf, după principiul că dacă din trei producători pleacă doi, al treilea va crește automat prețurile”, a explicat pentru MEDIAFAX Dumitru Dicu, președintele Uniunii Naționale a Conducătorilor Auto Liber-Profesioniști. El a mai arătat că și calitatea transportului este impusă deopotrivă de Uber și de companiile de taxi, „doar cu unele excepții în cazul taximetriștilor, în rândurile cărora s-au strecurat și persoane care nu au ce căuta în domeniul transportului public de persoane”.
Cum s-ar putea stinge conflictul dintre„taberele” taxi și Uber? „Cea mai bună soluție ar fi liberalizarea pieței și relaxarea normelor de avizare-licențiere, astfel încât să poată participa mai mulți prestatori și astfel calitatea serviciului să crească datorită competiției”, a spus specialistul. El a arătat că „totuși, în taximetrie există acele norme de examinare și atestare a șoferilor, care conferă companiilor mai multă încredere din partea clienților”.
Câteva sute de taximetre au participat miercuri la un protest în fața Guvernului, nemulțumiți de „pirateria online” din domeniu și de aplicații precum Uber. Ulterior, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), Vasile Ștefănescu, a declarat, pentru MEDIAFAX, că protestatarii au ajuns la o înțelegere cu Guvernul, în acest sens fiind semnat un protocol care prevede că, în maximum 30 de zile, va fi promovat proiectul de Ordonanță de Urgență cu privire la modificarea legii nr.38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere. „Din cadrul legii 38 se vor scoate cele două sintagme: «în mod repetat» și «în mod permanent». Astfel, polițiștii, organele abilitate ale statului vor putea să ia toate măsurile legale împotriva celor care pe teritoriul României vor mai face transport neautorizat, nelicențiat”, a declarat președintele COTAR.
Dar premierul Sorin Grindeanu declarat, joi, că Guvernul nu va da o ordonanță de urgență pentru a rezolva nemulțumirile taximetriștilor, soluțiile urmând a fi adoptate numai în urma unor dezbateri, prin proiect de lege.