Prima pagină » Știri » TIMIȘOARA, primul oraș din România care are transport public pe APĂ

TIMIȘOARA, primul oraș din România care are transport public pe APĂ

Timișoara, primul oraș din România cu transport public pe apă. Vezi cât de ieftin este să traversezi orașul cu un vaporaș

Începând de joi, la transportul public cu autobuzele/minibuzele, troleibuzele, tramvaiele și bicicletele, în Timișoara s-a adăugat cel cu vaporașele pe râul Bega. Astfel, Timișoara a devenit primul oraș din România care are transport public pe apă.

„Totul este gândit în concept intermodal, adică sunt conexiuni cu diverse mijloace de transport, de la o stație a unui subsistem înspre stații ale altor subsisteme. Desigur că nu este realizată la scară globală această conexiune, dar ne preocupă să facem ca – într-un timp cât mai scurt – să avem astfel de conexiuni totale în orașul nostru. Vrem să încurajăm transportul public și profităm de faptul că Timișoara are o apă precum Bega. Vaporașele sunt foarte confortabile, au 50 de locuri, avem șapte astfel de vaporașe, dar începem transportul public doar cu trei dintre ele, pentru că este un experiment. În primul rând, vrem să vedem care este cererea, vom ține evidențe foarte clare cine, unde urcă și unde coboară. Vom face adaptări continue, la cerere. Evident că acum nu este perioada din an cea mai potrivită, pentru că în curând va veni iarna și vom întrerupe transportul pe Bega, dar vom relua în primăvară și vom fi în permanență preocupați să facem ajustări încât acest subsistem să funcționeze cât mai bine”, a declarat primarul Timișoarei, Nicolae Robu, care a participat la cursa inagurală cu vaporașul „Decebal” pe Bega.

Potrivit primarului Timișoarei, pentru o cursă completă, de la stația Ardealul la Uzina de Apă, un vaporaș consumă patru litri de motorină, adică aproximativ 20 de lei.

„Eu cred că este foarte rentabil. Va fi nevoie de timp până oamenii se obișnuiesc cu vaporașele. Aici nu există ambuteiaje, nu ai cu cine să intri în conflicte în intersecții, pentru că nu există așa ceva. Drept urmare, se circulă fluent, nu cu vitează foarte mare, în linie dreaptă aproape. Drept urmare, se ajunge foarte repede la destinație”, a afirmat Nicolae Robu.

Directorul Societății de Transport Public Timișoara, Nicu Bîtea, a declarat că, în acest moment, sunt angajate doar 26 din cele 67 de persoane necesare pentru efectuarea transportului în comun cu toate cele șapte vaporașe.

„Circulă șapte vaporașe, nu trei, dar prin rotație, pentru că avem nevoie un pic și de personal din punctul ăsta de vedere. Chiar în această săptămână am mai angajat un timonier, în cursul săptămânii viitoare, așteptăm un nou coleg timonier și atunci vom acoperi toate vaporașele cu tot ce înseamnă partea de căpitani și timonieri, și mai angajăm și marinari. Chiar discutam săptămâna trecută că vom face relocări din cadrul societății, din cadrul personalului, pentru a pregăti angajații noștri să devină marinari și să acoperim toate cele 67 de posturi necesare pentru transportul public în comun cu vaporașele. În acest moment avem 21 de marinari, trei timonieri și doi căpitani. Obligatoriu trei vaporașe sunt pe traseu în fiecare zi”, a explicat Nicu Bîtea.

Cele șapte vaporașe au fost cumpărate de Primăria Timișoara cu aproximativ două milioane de euro ca obligativitate în cadrul proiectului european de șase milioane de euro de reabilitare a malurilor Begăi. Transportul public de persoane pe Bega a fost reluat după 51 de ani de la sistarea lui.

Vaporașele vor circula în regim de transport în comun cinci zile pe săptămână, de luni până vineri, sfârșitul de săptămână fiind destinat curselor de agrement. Contravaloarea unei curse cu vaporașele va fi de un leu, iar în weekend cursele sunt gratuite. Biletele pot fi cumpărate de la un angajat al STPT pe vapor, fiecare ambarcațiune fiind dotată cu casă de marcat. Categoriile sociale beneficiare de gratuități pe transportul public local vor circula gratuit.

Traseul de la stația Ardealul și până la Uzina de Apă are 7,2 kilometri, iar o cursă este efectuată în aproximativ 50-55 de minute.

 

Autor

Citește și