Tinerii care i-au convins pe profesorii de la Harvard și Stanford să se întoarcă în România în fiecare an. „Sunt pregătiți să facă o schimbare în lume”
This browser does not support the video element.
Academia Aspire a fost înființată la inițiativa unor tineri români plecați la studii la unele dintre cele mai bune universități din străinătate, unde au învățat cum ar trebui să arate educația pentru a forma o generație care să fie capabilă să aducă schimbare. Conceptul occidental de educație, pe care au încercat să-l realizeze și în România, se bazează pe învățarea prin motivare, prin crearea unor personalități autodidacte, care caută să se motiveze pe ei și pe cei din jur, care se implică la nivel social și dau înapoi comunității. Tinerii care se înscriu în acest program, liceeni, studenți sau tineri profesionițști la început de drum, petrec aproximativ o săptămână, în funcție de modulul la care s-au înscris.
„Studenții sunt extraordinari, au toate calitățile pe care le au și studenții mei de la Harvard și de la Stanford. Sunt implicați, activi și lideri în sensul în care sunt pregătiți să facă schimbare în lume, să aibă o carieră de succes. Sunt onorată să fac parte din viața lor”, a spus pentru MEDIAFAX unul dintre profesorii Aspire, Luciana Herman, care predă Public Policy la Universitatea Stanford și care a predat 20 de ani la Harvard, cursuri de retorică politică.
„Un manager bun este cineva care pune întrebări, care încearcă să înțeleagă care este punctul de vedere al celorlalți, ce cred ei despre cum trebuie realizat un obiectiv. Spre exemplu, cu studenții de la Aspire facem un exercițiu în grup prin care să descopere valorile pe care le au în comun, care sunt scopurile lor și să găsească ce au în comun”, explică Luciana Herman.
La rândul său, Phil Malone, profesor de Innovation and Intellectual Property la Stanford, a declarat pentru MEDIAFAX că tinerii cursanți sunt motivul pentru care se întoarce în fiecare an în România. „Motivul pentru care ne întoarcem în România în fiecare an sunt studenții. Studenții de aici sunt entuziasmați, vor să învețe, sunt ambițioși. Îi învățăm despre leadership, cum pot să devină lideri, să se înțeleagă pe ei și pe cei din jur. Printre calitățile pe care le are un lider se remarcă puterea de a motiva oamenii inspirându-i să realizeze un obiectiv, nu forțându-i să facă asta”, a spus profesorul.
Pentru tinerii care ajung în poziții de management destul de devreme în cariera lor, poate neavând încă suficientă experiență pentru acest rol, Phil are și câteva sfaturi: „Priviți în ansamblu, nu abordați rolul cu o atitudine de superioritate, dimpotrivă, trebuie să vă gândiți la oamenii din grup, la ce vor ei, de ce se află acolo, pentru a găsi soluții de a-i motiva să muncească. De asemenea, oamenii care lucrează pentru tine trebuie să simtă că și șefii fac parte din echipă și lucrează cot la cot cu ei. Încrederea este cel mai important factor, încrederea pe care o au angajații în șefi și invers. Studenții noștri chiar încearcă să aplice aceste principii în viața lor. Adevăratele lecții în viață nu sunt cele care îți intră pe o ureche și ies pe cealaltă, ci lecțiile pe care le ții minte și le pui în practică în viața ta și a celor din jur” .
Tinerii cursanți caută îndrumare și mentorat
Cursurile Aspire îi fascinează atât de mult pe participanți, încât unii se întorc ca organizatori, dorind să rămână implicați în acest proiect pe termen lung.
Spre exemplu, Alexandru Cosmin Buteică (29 de ani), care a terminat studiile la Școala de Management de la Rotterdam din cadrul Universității Erasmus, a participat la cursurile Aspire în urmă cu doi ani, iar acum face parte din echipa de organizare. „Aspire m-a cucerit încă de la bun început, a fost o experiență senzațională, aici am întâlnit, pe de o parte, un grup de tineri foarte bine selectați, lideri emergenți din varii sectoare și domenii din țară, iar pe de altă parte am întâlnit niște profesori excepționali, veniți din străinătate și care ne-au dat foarte multe lecții utile”, a povestit Alexandru.
Ce caută un tânăr care se înscrie la Aspire? „Caută îndrumare, mentorat e un cuvânt foarte potrivit și asta primesc de la profesori. Am întâlnit aici un grup de tineri convinși că pot genera o schimbare în societate, oameni de foarte bună calitate cu care am avut posibilitatea să colaborez și mai târziu”, spune Alexandru.
Într-adevăr, dacă ar fi să privim Aspire în ansamblu, unul dintre avantajele pe care le oferă indirect este posibilitatea de a întâlni personaje deosebite din diverse domenii, oameni cu care merită să rămâi în legătură și după ce se termină școala de vară. Este ceea ce în limbaj corporatist se numește „networking”, adică creearea unei structuri de contacte.
Stând de vorbă cu mai mulți tineri participanți de anul acesta, am putut observa o trăsătură generală pe care o au toți – optimism. Nu sunt tineri din categoria cinicilor, iar cei marcați într-un fel sau altul de sistemul educațional de stat din România, au fost transformați pozitiv de profesori și experiențe deosebite la cele mai bune universități străine. Așa au ajuns să aibă deschidere și încredere în puterea de schimbare în bine a omului.
Unul dintre cei mai entuziaști tineri de la școala de vară Aspire 2016 este Ștefan Alexandru Ghiță (26 de ani). Părinții săi lucrează în domeniul construcțiilor și, de mic, Ștefan a avut oportunitatea să învețe meserie direct de la profesioniști. Acum spune că dacă ar fi să-și contruiască propria casă, cel mai probabil ar putea să o facă singur cu mâinile lui. În prezent este consultant în management la o firmă prestigioasă, a studiat în România și Franța și are un masterat în Olanda.
„În facultate am studiat ingineria instalațiilor. Tata e inginer-constructor, nu prea am avut de ales”, a povestit Ștefan amuzat. „Am crescut pe șantiere și am prins acel „bug” de a mă duce și a face ceva concret. Am cărat găleți cu beton, am dat cu lopata, am făcut schele, am pus faianță, am făcut toată munca asta de pe șantier. Acum dacă ar fi să construiesc o casă, probabil că aș putea să o fac singur în proporție de vreo 80%, exceptând partea de proiectare de structură”, a povestit Alexandru. Exercițiul a prins bine, i-a modelat o minte care se concentrează pe practicabilitate și asta îi servește acum foarte bine în viața profesională. Este exact ceea ce nu deprindem în școală, unde educația se concentrează numai pe teorie.
Doctorandă la Oxford: „În Occident, lucrurile funcționează fiindcă oamenii nu se compromit”
Andra Necula (26 de ani) își realizează doctoratul în domeniul biologiei moleculare, la Oxford. Ea spune că a avut din start dorința de a deveni cercetător „M-am gândit la asta chiar din clasa a IX-a când am început să studiez biologia la școală. A fost curiozitatea mea să înțeleg cum funcționăm la nivel molecular și cum putem să folosim medicamente ca să vindecăm oamenii prin tratamente mai complete decât acum”, a povestit Andra. La Aspire participă de când era în facultate, iar cea mai importantă lecție învățată este redefinirea propriul sistem de valori. „E important să nu te compromiți în niciun fel. Când vii dintr-un sistem ca cel din România și vezi ce este afară, înțelegi că lucrurile merg în Occident, fiindcă oamenii nu se compromit. De asemenea, este important să dai înapoi celor din jur”.
Printre participanți sunt și mai mulți tineri veniți din străinătate, cum este Linda Benkaiouche, care lucrează ca Border Services Officer la aeroportul Pearson din Toronto. A studiat la Institutul de Științe Politice din Paris, specializându-se în securitate internațională.
„Lucrez la poliția de graniță a Canadei. Unul din motivele pentru care am ales să lucrez acolo este fiindcă nu este o muncă de rutină, nu știi niciodată la ce să te aștepți. Când ai pe cineva în față, nu știi nimic despre persoana respectivă, care e povestea lor, de unde vin și unde se duc și lucrul acesta este foarte atrăgător în meseria asta, să cunoști oameni noi în fiecare zi și să ai parte de surprize. Am întâlnit tot felul de situații, de la refugiați și imigranți, până la trafic de persoane și trafic de droguri”, a povestit Linda. De altfel, în meseria ei, Linda consideră că integritatea este un principiu esențial, disciplina muncii și etica meseriei, de asemenea.
Cam așa sunt tinerii care participă la școala de vară de la Brașov și, an de an, numărul lor este tot mai mare. Ei sunt românii care vor să se întoarcă și să schimbe societatea românească în mai bine și străinii care au venit aici și au descoperit o țară diferită față de imaginea negativă pe care presa străină a construit-o despre România în ultimii ani.