TOP 3 cele mai căutate licee din România
Cele mai căutate licee din țară rămân Colegiul Națonal „Gheorghe Lazăr”, Colegiul Național „Sfantul Sava” sau Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu”, toate din Capitală.
„Rețeta succesului nostru este că ne dorim ca elevii să vină cu plăcere la școală pentru că mulți elevi au o problemă în sensul că nu se simt apreciați sau li se spune că nu pot sau că nu vor.(…) Elevul trebuie să simtă că are libertate. Avem copii de o calitate deosebită. Vrem să îi responsabilizăm, să le oferim încredere, să înțeleagă că pot și că sunt în stare să facă ceva și sunt capabili de lucruri la care noi nici nu ne gândim. Vin cu niște idei de nici noi nu le putem concepe. Noi îi încurajăm să participe în proiectele pe care noi le avem în școală. Avem o relație aparte cu elevii”, a declarat pentru MEDIAFAX, Victor Nicolae, directorul Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” din București.
La Colegiului Național „Gheorghe Lazăr”, în 2016, cea mai mică medie de admitere a fost 9,56, iar anul acesta, conducerea liceului va pregăti nouă clase de boboci, dintre care trei de matematică-informatică, trei de științele naturii, două de științe umaniste și una de filologie. Conducerea liceului afirmă că, anual, aproximativ 40% dintre absolvenți devin studenți în universități din afara țării. Directorul colegiului susține că implicarea elevilor în cât mai multe proiecte atrage rezultate deosebite.
„De Ziua Europei, pe 9 mai, după o tragere la sorți, fiecare clasă reprezintă o țară a Uniunii Europene. În acest proiect, elevii se implică extraordinar de mult pentru a reprezenta cât mai bine țara respectivă, cu tradiții și costume populare.(…) Tezele pe care le dăm la română și matematică sunt cu subiect unic, pe modelul unui examen național sau unei olimpiade. Subiectele sunt făcute de profesori care nu predau, în acel moment, la clasele pentru care fac tezele. De ani de zile aplicăm rețeta asta, de la noi s-au mai inspirat și alte școli și bine au făcut. La bacalaureat, avem în fiecare an rezultate extraordinar de bune”, a adăugat Victor Nicolae.
Un alt liceu de top din Capitală este Colegiul Național „Sfântul Sava”. Aici, ultima medie de admitere a fost anul trecut 9,92. Pentru anul școlar 2017-2018, conducerea liceului pregătește opt clase de a IX-a, câte una de filologie, matematic-informatică bilingv engleză și științele naturii, iar celelalte cinci sunt doar de matematică-informatică. Directorul spune că succesul liceului se datorează , în primul rând, profesorilor.
„Rezultatele foarte bune sunt confirmate în fiecare an pentru și acest lucru atestă foarte buna lor pregătire. Însă pe primul loc este actul didactic pentru că elevii vin și pleacă, dar colegii mei de cancelarie sunt ceea ce rămâne. Lor li se datorează atractivitatea colegiului nostru. Este o atmosferă aparte în Sava în care profesorul este alături de elevi și ascultă care îi sunt dorințele și interesele, iar în felul acesta se construiesc proiecte și activități. Sunt foarte multe concursuri și olimpiade la care participă elevii noștri, prin care au confimat încă o dată calitatea actului didactic”, a explicat, pentru MEDIAFAX, Elena Crocnan, directorul Colegiului Național „Sfântul Sava” din București.
Specialiștii în educație sunt de părere că nu doar media de la bacalaureat califică un liceu ca fiind unul de top, ci trebuie luate în considerare și alte aspecte.
„Lumea se îngesuie la licee care au cifre foarte mari de absolvenți, care iau bacalaureatul, care intră la facultate fără să se uite și la condițiile de intrare. Multe dintre aceste licee nu au valoarea adăugată. Cu alte cuvinte, un liceu bun este cel care adăugă valoare, adică, îl iei pe copil la un anumit nivel și îl faci să progreseze. Dacă un liceu are cea mai mică medie de intrare 9,25 și media cu care absolvenții iau bacalaureatul este de 8, atunci trebuie să ne punem niște întrebări. Sunt licee unde cea mai mare medie de intrare este 5 și aceste licee reușesc să ducă cea mai mare parte dintre elevi până în clasa a XII-a. Dacă un copil a progresat, la matematică, de la 2 la 5, înseamnă că este o valoare adăugată. Eu am întâlnit profesori foarte buni în aceste licee defavorizate pentru că este mult mai greu să lucrezi cu copii care sunt mai puțin motivați și dornici pentru învățare”, a declarat, pentru MEDIAFAX, Șerban Iosifescu, directorul Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP), din cadrul Ministerului Educației.
Părinții sunt sfătuiți să fie foarte atenți la cum aleg liceul pentru copilul lor, lunând în considerare care ar fi vocația elevului, dar și o unitate școlară aproape de casă.
„Ideal ar fi ca elevul și părinții lui să știe la ce este copilul mai bun, ce i se potrivește. Matematica necesară pentru evaluare nu este, de exemplu, un indicator că este «bun la matematică», astfel că alegerea între real și uman este complicată și merită testată cu un profesor independent: are gândirea formată pentru profilul real? Între două licee comparabile, merită să fie ales cel care este mai aproape de casă, va avea mai mulți colegi din același cartier, există șanse mai mari sa fie în comunitatea care îl cunoaște și care îl va sprijini în adolescență. O altă provocare este modul de notare din gimnaziu, unde notele sunt importante și există șanse ca anumite discipline (fizica, chimie, biologie) să nu fi fost abordate adecvat, iar profesorii de liceu vor avea cerințe de la nivelul programei, adică mai inalte”, a afirmat pentru MEDIAFAX, Daniela Vișoianu, președintele Coaliției pentru Educație.