Prima pagină » Știri » TOTUL DESPRE TAXA AUTO. Șoferii plătesc, de la 1 ianuarie, taxă de poluare la prima vânzare a mașinii

TOTUL DESPRE TAXA AUTO. Șoferii plătesc, de la 1 ianuarie, taxă de poluare la prima vânzare a mașinii

TOTUL DESPRE TAXA AUTO. Șoferii plătesc, de la 1 ianuarie, taxă de poluare la prima vânzare a mașinii
de la 1 ianuarie, toți posesorii de mașini care nu au plătit o taxă de primă înmatriculare sau de poluare, fie că mașina este cumpărată din România sau este adusă din străinătate

Un grup de lucru format din specialiști de la Ministerul Mediului și de la cel al Finanțelor lucrează în aceste zile la finalizarea formulei de calcul al noii taxe de mediu pentru autoturisme, așa numita taxă auto. Guvernul nu va avea însă gata o nouă lege până la 1 ianuarie, când efectele suspendate ale vechii taxe auto reintră în vigoare complet.

Astfel, de la 1 ianuarie, toți posesorii de mașini care nu au plătit o taxă de primă înmatriculare sau de poluare, fie că mașina este cumpărată din România sau este adusă din străinătate, vor plăti o taxă la prima vânzare a autovehiculului. Până acum, taxa auto era plătită doar pentru autovehiculele înmatriculate în străinătate, care erau aduse pentru a fi înscrise în circulație în România.

Surse din Ministerul Mediului au declarat pentru gândul că grupul de lucru va definitiva în aceste zile o formulă de calcul pentru noua taxă auto, astfel ca în prima ședință de Guvern, de pe 4 ianuarie 2013, premierul Victor Ponta să aibă în față un prim draft al noii legi.

„Acum nu știu câte mașini se vor vinde pe 1 și 2 ianuarie, totuși, adică nu mi se pare ceva foarte grav”, a declarat vicepremierul Liviu Dragnea, referindu-se la faptul că se va rata termenul de 1 ianuarie la care vechea lege intră complet în vigoare.

Legea 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante a fost suspendată parțial de guvernul condus de Emil Boc, în ianuarie 2012, în timpul protestelor din Piața Universității. Mai exact, a fost suspendată până la 1 ianuarie 2013 obligația tuturor posesorilor de autovehicule care nu au achitat vreo taxă de poluare sau primă înmatriculare (adică cei cu mașini înmatriculate în România înainte de 2007, când a fost introdusă prima formulă a taxei auto) să achite taxa la prima vânzare a autovehiculului.

În rest, legea și-a făcut efectele în continuare, iar cei care au înmatriculat mașini aduse din străinătate în România au plătit taxa.

Premierul Victor Ponta și ministrul Mediului, Rovana Plumb, au dat asigurări în acest an că Guvernul lucrează la un nou mod de a calcula taxa de poluare, astfel încât să nu se mai ajungă la situații în care taxa să coste tot atât sau chiar mai mult decât mașina.

Niciun oficial guvernamental nu a putut însă să explice până acum conceptul după care va funcționa noua taxă sau algoritmul după care va fi calculată.

Cât costă acum prima înmatriculare

În prezent, pe legea 9/2012, înmatricularea unei mașini cu motor de până în 1.600 de centimetri cubi, cu norma de poluare euro 4, vechime de 5-6 ani (fabricație 2006-2007) și emisii de dioxid de carbon de 200 de grame kilometru, taxa de poluare costă aproape 650 de euro.

Dacă motorul este de capacitate mai mare, taxa crește drastic. Astfel, pentru un motor de 2.000 de centimetri cubi, normă de poluare euro 4, vechime 5-6 ani și emisii poluante de 200 de grame la kilometru, taxa auto ajunge la 1.500 de euro.

În cazul mașinilor mai vechi, taxa ajunge să coste aproape cât valoarea de piață a mașinii. Pentru o mașină cu motor de 1.600 de centimetri cubi, normă de poluare euro 2, vechime de 11-12 ani (fabricație 2000-2001) și emisii poluante de 200 de grame, taxa auto se ridică la peste 2.250 de euro.

La motoarele mai mari și mașini vechi, taxa auto depășește valoarea de piață a mașinii. Taxa pentru o mașină similară cu cea de mai sus, dar cu motor de 2.000 de centimetri cubi ajunge să coste aproape 3.800 de euro.

Exodul către Bulgaria

Sumele exorbitante pe care românii trebuie să le plătească dacă vor să aibă o mașină la mâna a doua, adusă din străinătate, care poluează peste medie, au făcut ca zeci de mii de români să își înmatriculeze mașinile în Bulgaria. Conform Poliției Rutiere, în primăvara acestui an în trafic fuseseră oprite aproape 20.000 de mașini cu numere de Bulgaria, conduse de români. Statistica nu are însă valoare exhaustivă, pentru că Poliția poate să strângă aceste cifre doar bazându-se pe numărul autovehiculelor oprite în trafic.

Înmatricularea în Bulgaria are riscurile ei, însă costă mult mai puțin, în jurul a 500 de euro indiferent de mașină. Practic, proprietarul român trece mașina pe numele firmei bulgărești, care încheie un contract de comodat cu șoferul român, dându-i mașina în folosință. Cel mai adesea, firmele care se ocupă cu acest lucru sunt deținute de români sau au relații strânse cu România, prin intermediari. Riscul este că, în acte, mașina aparține firmei bulgărești, care poate face ce vrea cu ea.

Poliția Rutieră lua în calcul, în acest an, să înainteze o propunere legislativă care să limiteze dreptul autoturismelor înmatriculate în străinătate să circule mai mult de trei luni pe teritoriul României. Acest lucru ar elimina portița bulgărească de scăpare a șoferilor români din fața taxei auto. Inițiativa pune însă probleme din punct de vedere al legislației europene care garantează dreptul la liberă circulație prin statele UE.

Cât a câștigat statul de pe urma taxei auto

În perioada 2009-2012, estimările Guvernului arată că statul a încasat din taxa auto, indiferent de forma acesteia, venituri totale de circa 4,5 miliarde de lei, echivalentul a circa un miliard de euro. Banii s-au dus către Fondul de Mediu, pentru a fi folosiți la finanțarea unor programe și proiecte pentru protecția mediului, precum Programul Rabla, Casa Verde, dar și construcția de parcuri în zonele care duc lipsă de spații verzi.

Totodată, statul a și pierdut bani din cauza bâlbâielilor legislative ale Guvernului PDL și miniștrilor Mediului numiți de UDMR. Premierul Victor Ponta a declarat că statul trebuie să dea înapoi proprietarilor de autovehicule care au dat statul în judecată, din cauza taxei auto percepute ilegal, o sumă totală de 400 milioane euro.

Pe rolul instanțelor judecătorești sunt înregistrate aproximativ 80.600 dosare deschise în 2011-2012 pentru restituirea taxei de poluare auto, a mai spus premierul în luna octombrie.

Citește și