Patronatele din transporturile rutiere – UNTRR, APTE 2002, FORT, ARTRI, APULUM – au cerut Guvernului să intervină prin Ordonanță de Urgență și să înghețe tarifele RCA în urmãtoarea ședințã de Guvern la valorile medii din raportul Milliman.
„Actuala Ordonanță de Urgență, publicată pe site-ul Ministerului de Finanțe, este doar generalã și nu limiteazã tarifele RCA, transportatorii rutieri fiind nemulțumiți de forma acesteia, urmând ca în data de 15 septembrie 2016 să se organizeze un protest național împotriva creșterii tarifelor RCA”, se arată într-un comunicat de presă al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
Transportatorii au anunțat că nu vor renunța la protestul de amploare anunțat în toată țara pe data de 15 septembrie.
„Ordonanța de urgență pregătită de Guvern, similară proiectului de lege RCA dezbătut în Senat săptămâna trecută aduce îmbunătățiri sistemului actual de încheiere a polițelor RCA, însă nu rezolvă problema de bază adică nu aduce tarifele la valoarea prezentată în raportul Milliman, secretizat de către ASF”, se arată și într-un comunicat al Federației Operatorilor Români de Transport (FORT).
Se schimbă radical Legea RCA. Ce prevede ordonanța pusă în dezbatere de Finanțe
Ordonanța de urgență pentru modificarea regulilor jocului în piața asigurărilor auto obligatorii (RCA) urmează să fie dezbătută, săptămâna aceasta, în Parlament. Proiectul, aflat în dezbatere publică, prevede o serie de măsuri care permit o mai mare flexibilitate pentru șoferi în încheierea unei polițe obligatorii, o mai bună monitorizare a pieței, precum și posibilitatea unei compensări directe în cazul accidentelor care se produc pe teritoriul României, potrivit Mediafax.
Actualul proiect de O.U.G. a fost realizat în urma unor consultări cu asociațiile transportatorilor și cu societățile de asigurare. Majoritatea propunerilor formulate de transportatori se regăsesc în documentul promovat pe site-ul MFP, arată un comunicat al ministerului.
O propunere vizează posibilitatea încheierii contractelor RCA pe o perioadă cuprinsă între o lună și 12 luni, multiplu de o lună, în funcție de opțiunea asiguratului.
De asemenea, este permisă suspendarea contractului RCA la cererea asiguratului, pe perioada în care este suspendat dreptul de circulație sau vehiculul este imobilizat.
În cazul producerii unei daune pe perioada suspendării contractului RCA, asigurătorul este obligat la plata despăgubirii urmând să își recupereze suma de la persoana vinovată de producerea accidentului.
Tot la propunerea transportatorilor, a fost introdusă compensarea directă în cazul asigurărilor RCA. Persoana vătămată este despăgubită de propriul asigurător, iar acesta își va recupera banii de la asigurătorul persoanei vinovate.
În plus, procedura compensării directe se stabilește prin convenții multilaterale, încheiate între asigurătorii RCA. Convențiile compensării directe sunt convenite în mod voluntar între asigurat și asigurător.
Prin proiectul de O.U.G. sunt stabilite limite de răspundere acoperite prin asigurarea RCA, conform reglementărilor Uniunii Europene. Astfel, pentru prejudicii materiale produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite, limita este de 1.000.000 de euro. În cazul vătămării corporale și al deceselor, inclusiv pentru prejudicii fără caracter patrimonial produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite, limita se ridică la 5.000.000 de euro.
Pentru menținerea clasei bonus/malus, prin contractul RCA părțile pot conveni posibilitatea răscumpărării, respectiv suportarea de către asigurat a contravalorii despăgubirii corespunzătoare evenimentului. Plata se face după ce a fost achitată despăgubirea cuvenită persoanei prejudiciate. Despăgubirile pentru vătămare fizică se fac pe baza punctajului obținut prin însumarea punctelor comunicate de Institutul Național de Medicină Legală și prevăzute în reglementările ASF.
Tot la propunerea transportatorilor, asigurătorii trebuie să le pună la dispoziție asiguraților, la cerere, calculul pe baza căruia a fost determinată valoarea poliței. În caz contrar, asigurătorii pot fi sancționați.
O altă măsură prevede ca, pe lângă cererea de despăgubire, să fie precizate clar documentele necesare pentru plata despăgubirii. Dacă despăgubirea nu este plătită în termen, se percep penalități pentru fiecare zi de întârziere.
Transportatorii au mai solicitat și a fost inclusă în proiect posibilitatea ca ASF să le ceară asigurătorilor să notifice majorarea tarifelor, în cadrul sistemului general de control al prețurilor. Ordonanța de Urgență intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.