Transportatorii protestează, miercuri, între orele 6:00 – 16:00, în Piața Victoriei din București, solicitând reîncadrarea diurnei ca venit salarial, dar şi faţă de impunerea carantinării şoferilor profesionişti şi de criza de pe piaţa RCA.
Potrivit COTAR, principalele probleme pe care trebuie să le rezolve Guvernul și Parlamentul României, pentru a salva Transporturile, sunt: eliminarea impozitării diurnelor retroactiv, pe ultimii 5 ani; despăgubirile care nu li s-au plătit miilor de șoferi care au ajuns în service-urile auto, în ultimul an, și stoparea creșterii nejustificate a prețurilor pentru polițele RCA.
„Acum 5 ani, fostul premier al României de la acea vreme, Victor Ponta, a dat amnistie fiscală pentru a rezolva aceeași problemă a diurnelor, tocmai pentru că era o scăpare din Codul Fiscal, dar nu s-a modificat nimic în legislație, iar astăzi avem din nou aceeași problemă. La începutul lunii august, toate organizațiile și asociațiile transportatorilor rutieri au cerut eliminarea acestei aberații fiscale care va avea ca rezultat eliminarea firmelor românești de transport de pe piața internă și internațională, dar politicienii au avut treburi mai importante de rezolvat, cu lupte interne din coaliția de guvernare și din interiorul partidelor. Îi invităm acum, după ce și-au rezolvat o parte din problemele interne, să ia decizii și pentru a stabiliza economia României”, se arată într-un comunicat transmis de Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).
„Domnule Chirițoiu, ați mai obținut un mandat, v-ați văzut visul împlinit, dar ce fac azi asiguratorii în piață nu vedeți? Ce legatură are falimemtul City Insurance cu dublarea prețurilor polițelor RCA de către toți asiguratorii, în numai o săptămână? Aveți o plăcere deosebită de a ne vedea protestând în stradă, ca să ne acuzați de „boicot”? Nu e mai bine să vă faceți treaba și să observați ce a văzut toată lumea, respectiv faptul că este o majorare concertată a tuturor asiguratorilor din piață? Unii au anunțat acum 60 de zile dublarea tarifelor, altii acum. Cert este că tarifele RCA au explodat și nu numai la transportatori, ci la toți cei peste 8,5 de milioane de asigurați. Treziți-vă și luați măsuri! Plafonați tarifele! În caz contrar, vom porni protestele în toată țara”, a declarat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.
România este singurul stat european care impozitează diurna, în timp ce state din Europa de Est, precum Polonia, Lituania sau Ungaria, adoptă în mod constant măsuri de protecţie a transportatorilor proprii. Efectele acestei decizii fiscale sunt devastatoare, cu atât mai mult cu cât taxarea se face retroactiv, penalităţile fiind imposibil de plătit de vreo firmă.
Totodată, Guvernul impune plasarea în carantină a şoferilor profesionişti care revin din ţări roşii şi galbene din punct de vedere al gradului de risc de contaminare cu COVID-19 dacă nu sunt vaccinaţi sau nu avut COVID-19 în ultimele 3 luni. Această constrângere stabilită de guvern este unică în Europa şi perturbă grav activitatea de transport rutier.
Şoferii profesionişti sunt exceptaţi de la măsura carantinei în toate ţările, cu scopul de a menţine lanţurile de aprovizionare cu marfă, aşa cum de altfel recomandă şi Comisia Europeană, care a creat în acest sens “culoare verzi” şi a indicat clar exceptarea de la carantinare a şoferilor profesionişti.