Prima pagină » Știri » Trei campanii care au făcut mai mult pentru România decât orice brand de țară

Trei campanii care au făcut mai mult pentru România decât orice brand de țară

Ce faci când 16 milioane de britanici se trezesc cu un rezultat neașteptat al referendumului care urma să decidă dacă Marea Britanie mai rămâne sau nu în Uniunea Europeană? Dar atunci când un rapper cunoscut, care se nimerește să fie chiar Snoop Dogg, își dă check-in în satul Bogata, din județul Mureș? Unde mai punem situația în care unul dintre cei care se luptă să fie desemnați candidați la președinția Statelor Unite, în acest caz Bernie Sanders, folosește drept argument de campanie viteza mult mai bună a Internetului din România față de a celui din America - „un lucru inacceptabil care trebuie să se schimbe"? Răspunsul l-au găsit echipele care s-au ocupat de exploatarea a ceea ce am putea numi momente-cheie. Gândul/GMP Advertising Webstyler, Kinecto Isobar și Publicis au dat viața unor campanii care, folosindu-se de contextele create de străini, au adus România în atenția presei internaționale, reușind să pună la temelia brandului de țară mult mai multe cărămizi decât orice „frunză" sau spot de mii de euro. Campanii care au reușit, fie și doar puțin, să schimbe părerea celorlalți despre români, ale căror calități au fost de prea multe ori puse în plan secund, surclasate de poveștile în care numele lor este alăturat unor cuvinte precum „cerșetor" sau „infractor". Oameni cu idei care au demonstrat o dată în plus că puterea de a pune România într-o lumină favorabilă și de a arăta că românii sunt oameni buni și primitori este în mâinile noastre și că nimeni nu o poate scoate la iveală mai bine decât o putem face chiar noi.

ROMANIANS ADOPT REMAINIANS a deschis mii de dialoguri între români și englezi care nu s-au cunoscut niciodată 

Imaginează-ți că într-o dimineață viața ta ar fi dată peste cap, că ai rămas singur, iar cei care ți-au fost alături până atunci nu mai există. Nu este doar un exercițiu, ci și o realitate. Li s-a întâmplat celor 16 milioane de britanici care au votat „REMAIN”, însă nu a fost suficient. Alți 17 milioane au ales să părăsească Uniunea Europeană, Marea Britanie devenind prima țară care ar părăsi Blocul Comunitar, în cele șase decenii de la înființarea sa. O decizie care a fost alimentată de retorica extremistă a acelorași politicieni care i-au prezentat pe românii din Regatul Unit ca pe un pericol uriaș. În urmă cu trei ani le-am răspuns și le-am demontat punct cu punct discursul, prin campania „Why don`t you come over?”. Într-un moment dificil pentru Europa, Gândul și GMP Advertising/Webstyler v-a provocat la un nou exercițiu de solidaritate și v-a invitat să vă arătați susținerea, adoptându-i simbolic pe britanicii care au votat „REMAIN” la referendum. În doar trei cuvinte: ROMANIANS ADOPT REMAINIANS.

Așa a început totul. O campanie care nu a rămas fără răsplată, atât în ceea ce privește premiile pe care le-a câștigat, dar și prin prisma faptului că, măcar puțin, percepția englezilor despre români s-a schimbat. Românii „au sărit” în ajutorul englezilor care s-au văzut aruncați fără voia lor în afara Uniunii Europene și le-au oferit șansa să rămână, în mod simbolic, în blocul comunitar. Astfel, prin intermediul site-ului special creat, orice englez din tabăra „Remain” a putut fi adoptat de un român cu suflet mare, care s-a alăturat campaniei „Romanians adopt Remainians”. 

„Am colaborat cu GMP Advertising/Webstyler pentru campania „Why don`t you come over?” care a reabilitat, prin umor inteligent, imaginea românilor din Marea Britanie, așa că era firesc să continuăm de această dată, mai ales că pericolul imigranților, inclusiv români, a fost folosit intens în retorica din campania pentru referendum. Totul a fost foarte rapid. Am vorbit cu chiar imediat după aflarea rezultatelor și am zis că o facem și de data asta. A doua zi i-am dat drumul, iar mobilizarea în regim „de urgență” a fost de bun augur. Campania „Romanians Adopt Remainians” s-a viralizat cu o viteză incredibilă, vorbindu-se despre România, de această dată de bine, așa cum nu s-a mai vorbit în ultimii ani în toată presa internațională”, a declarat Clarice Dinu, redactor șef al Gândul. Povestea nu s-a încheiat după ce a trecut emoția Brexit, românii și britanicii care s-au cunoscut cu ajutorul nostru păstrând legătura și legând prietenii de o viață. „Chiar de curând am scris în Gândul despre întâlnirea unui cetățean britanic cu familia sa „adoptivă” din România. Asta ne-a demonstrat că demersul nostru a fost unul corect și util și că ura nu poate câștiga atunci când oamenii se unesc”, a mai spus Clarice Dinu. 

„Nu ne așteptam să câștige tabăra Leave. Niciun moment. Aveam chiar pregătită  din timp o campanie care să sărbătoreasca o victorie a faptului ca Marea Britanie rămâne în UE. Am aruncat-o la coș în dimineața zilei de vineri, după referendum. Ne-am mobilizat și am răspuns în 48 de ore cu o campanie refăcută de la zero, alegând să nu răspundem urii cu ură, ci cu empatie. Și cu un strop de umor, așa cum le-a stat bine românilor dintotdeauna”, povestește Mihai Gongu, Creative Director la GMP, unul dintre oamenii care au stat în spatele campaniei.

Inspirația pentru numele acestei campanii a fost ascunsă în spatele asemănării fonetice dintre cuvintele „Romanians”, echivalentul englezesc pentru „români”, și „Remainians”, cum își spuneau cei din tabăra Remain. O coincidență poate, dar una câștigătoare.

„Ne-a inspirat asemănarea fonetică dintre cuvintele Romanians și Remainians – cum își spuneau cei din tabăra Remain și opiniile de pe twitter prin care milioane de Britanici își exprimau dezamăgirea de drumul pe care l-au ales concetățenii lor și dorința de a rămâne îm continuare cetățeni ai Uniunii Europene”, mărturisește Mihai. El și echipa din spatele Romanians adopt Remainians au pornit la drum cu un gând pe cât de simplu, pe atât de greu de demonstrat, acela „de a le arata încă o dată englezilor și Europei în general că românii sunt un popor solidar, prietenos și, ceva din ce în ce mai rar în Europa, un popor foarte încrezător în ideea unei Europe unite”, după cum spune chiar Mihai Gongu.

Și dacă „xenofobie” a fost desemnat cuvântul anului de către Dictionary.com, campania Gândul/GMP Advertising a contribuit la slăbirea manifestării acestui fenomen, fie doar și între două popoare, cel britanic și cel român. „Cea mai puternică armă în lupta asta e dialogul și cunoașterea. Poți urî doar ce cunoști insuficient. Campania aceasta a deschis mii de dialoguri între români și englezi care nu s-au cunoscut niciodată, și care au putut deveni prieteni în social media și povesti ce au pe suflet despre Europa, politicieni, emigrație și viitor”, așa cum explică Mihai.

 

 

Campania Gândul și GMP Advertising a obținut un aur și un argint la Golden Drum, principalul festival de creație al Europei Centrale și de Est și mai multe trofee la Internetics, principalul festival de creație digital din România, unde Webstyler a câștigat 7 titluri de Agenția Anului în ultimii 14 ani.

„Mai special decât orice premiu însă a fost momentul în care, prieteni din Marea Britanie, care nu știau că e opera noastră, ne-au scris să se laude cu noile lor buletine virtuale românești. Oamenii sunt expuși la mii de mesaje publicitare în fiecare zi și extrem de puține ajung cu adevărat să declanșeze o emoție suficient de puternică încât aceștia să devină ambasadori ai unei cauze”, încheie Mihai Gongu convins de faptul că miile de doctori români, de instalatori și ingineri, care muncesc din greu, plătesc taxe și se integrează fără probleme au schimbat percepția împinsă de tabloidele britanice și de partidele extremiste pentru a câștiga audiență și votanți în cel mai facil mod posibil.

Aceste premii nu au fost totul. Lansată duminică, 26 iunie, „Romanians adopt Remainians” a ajuns în doar o săptămână să fie citată de aproape 70 de publicații din întreaga lume. La doar două zile de la lansare, primii care au scris despre inițiativa Gândul și GMP Advertising/Webstyler, au fost jurnaliștii din Marea Britanie, mai precis cei de la The Guardian. I-au urmat îndeaproape publicații precum Reuters, Euronews, Daily Mail, CNN, The Telegraph, Washington Post, The Huffington Post sau Deutche Welle. 

VISIT BOGATA sau a deschis cum Snoop Dogg  drumul străinilor spre Bogata de Mureș

Ce faci când Snoop Dogg își dă check-in în România, într-un sat uitat de lume din Ardeal? Profiți și pui satul acela pe harta turiștilor din toate colțurile lumii. Bogata nu-i în niciun caz Bogota și Snoop Dogg n-a fost niciodată în România, dar greșeala lui din check-in-ul de pe Instagram le-a dat unor tineri o idee, ideea s-a transformat într-un site, iar site-ul s-a transformat într-un succes. O echipă a agenției de publicitate Kinecto a reușit să facă din Bogata o Bogota românească. O noapte. Atât le-a trebuit pentru a crea site-ul www.visitbogata.com, unde le-au oferit internauților destule motive pentru care ar trebui să-și planifice următoarea vacanță pe tărâmuri mureșene, unde liniștea le va aduce relaxarea, aproape de cascada Ciucaș și de biserica fortificată de la Biertan, unde-i pot întreba pe localnici dacă au un pat și pentru ei sau își pot instala corturile pe pajiștile cu iarbă verde. Iar străinii au acceptat provocarea și-au venit acasă la medicul Iuliu Moldovan, cel care-a descoperit și folosit reticulina în scop terapeutic în 1948. Primul grup de turiști străini a ajuns în satul transilvănean la doar câteva zile după viralizarea site-ului „Visit Bogata”.    

„La o simplă căutare pe internet am văzut că zona în care Snoop a dat check-in din greșeală este chiar una frumoasă, ca foarte multe din țara noastră”, mărturisește Silvia Marinescu, creative strategist la agenția de publicitate Kinecto. A fost suficient pentru ca ea și colegii ei să se pună pe treabă și să transforme greșeala unui star internațional într-o carte de vizită pentru un sat care poate oferi peisaje de neuitat și experiențe de amintit toată viața, dar care nu se poate „lăuda” singur cu frumusețea lui.

În luna martie, mai exact pe 14 martie, aflat la un concert în Bogota, rapperul american Snoop Dogg a publicat o fotografie pe contul lui de Instagram, căreia i-a adăugat și detaliile legate de localizare. Pe scurt, rapperul a vrut să-și dea check-in în Bogota, orașul capitală a Columbiei. Și cum concertele l-au obosit, Snoop n-a mai fost atent și-a selectat prima variantă de locație pe care i-a recomandat-o Instagramul. Și… surpriză! Snoop Dogg „a aterizat” în satul transilvănean Bogata, spre amuzamentul internauților care l-au taxat imediat. Fotografia și check-in-ul rapperului au fost distribuite de o mulțime de oameni din toate colțurile lumii.

Greșeala lui nu a rămas neexploatată de românii cu idei bune. Așa a apărut www.visitbogata.com, site-ul care promovează frumusețea satului în care internetul l-a adus din întâmplare pe Snoop Dogg.

„Idea ne-a venit chiar atunci când ‘gafa” lui Snoop Dogg a devenit celebră pe Internet. Am văzut și noi share-urile de pe Facebook și Instagram și, la o simplă căutare pe Internet, am văzut că zona în care Snoop a dat check-in din greșeală este chiar una frumoasă, ca foarte multe din țara noastră. Ne-am gândit să facem apoi repejor un site de campanie, similar celor create pentru marile orașe europene, în care să arătăm zona celor interesați din țară și nu numai”, spune Silvia, tânăra care-a pus umărul la treabă și a arătat, odată în plus, că România are locuri minunate care stau ascunse în spatele unei lipse de reacție sau de resurse care să ducă la promovarea lor.

Au avut nevoie de o singură noapte. Și-au lucrat non-stop. N-au vrut să rateze șansa ca mesajul lor să ajungă la cât mai multe persoane. „Site-ul l-am creat peste noapte – a fost un efort intens pentru că am dorit să nu pierdem cele 15 minute de celebritate pe care le avea știrea cu Snoop Dogg care a greșit orașul la check-in”, mărturisește Silvia. Iar efortul lor nu a rămas nesusținut. Primul care s-a implicat a fost chiar primarul din Bogata, despre care tânăra își amintește că era extreme de bucuros pentru că localitatea sa urma să fie celebră.

Și-a avut de ce să se bucure, după cum spune chiar Silvia Marinescu: „Știrea că s-a lansat visigbogata.com a fost iute preluată de site-urile din România, am dat interviuri pentru posturile TV românești și pentru atâtea publicații, că nici nu le mai știu numărul. Și reacțiile din afară au fost foarte multe – unul din cele mai interesante momente ale carierei mele de până acum a fost când ne-am trezit știre pe site-urile BBC, Time sau USA Today”.

Străinilor le-a fost ușor să înțeleagă unde este Bogata și care sunt bogățiile pe care acest sat din România li le poate oferi odată ce decid să cumpere un bilet până pe cel mai apropiat aeroport și-apoi să se urce într-un tren și să călătorească prin Transilvania până vor ajunge în așezarea mureșeană. Acolo îi așteaptă o cameră în casele tradiționale ale localnicilor sau nopți în natură, în cortul pe care-l pot instala pe pajiștile cu iarbă verde.

Silvia și colegii ei nu au uitat să le prezinte vizitatorilor site-ului lor și preparatul pe care nu trebuie să-l rateze odată ajunși în Bogata, gulașul tradițional zonei.

În apropiere de cascada Ciucaș sau de biserica fortificată de la Biertan, Bogata a strânit curiozitatea străinilor. Un grup de turiști spanioli, aflați în vizită în România chiar în perioada în care a fost lansat site-ul visitbogata.ro, a decis să meargă în satul din Transilvania, imediat ce au citit povestea acestui loc.

„Străinii vin în Bogata. Chiar a fost un grup de spanioli care, fiind deja în țară la momentul în care Visit Bogata a devenit viral, s-au decis să meargă acolo să vadă cum e”, spune Silvia și se bucură când își aduce aminte de reacția oamenilor din Bogata: „Oamenii sunt foarte fericiți. Au fost celebri, au ajuns la știri. Avem un fotograf ce locuiește în zonă care ne trimite mereu fotografii de acolo. Practic e un moment unic pentru ei – locuiești într-un sat mic și nu te aștepți vreodată să ai parte de 15 minute de faimă, darămite de luni întregi”.

De când Snoop Dogg le-a adus celebritatea, locuitorii din Bogata sunt mai încrezători și mai mândri de zona în care locuiesc, iar acest lucru poate însemna, din perspectiva Silviei, posibilitatea depunerii unui efort suplimentar pentru a face din satul lor „un loc în care chiar să vrei să dai check-in”.

 

Campania derulată de agenția de publicitate Kinecto a câștigat mai multe premii locale, printre care bronz la Fibra, silver la Internetics, Best Digital PR Campanign la IAB MIXX România, iar oamenii din spatele www.visitbogata.com cred cu tărie că astfel de initiative pot pune România pe harta internațională a turismului: „Atunci când contextul este favorabil, cum am zis, se pot face rapid lucruri minunate. Nu e nevoie decât să ținem ochii larg deschiși, mintea la fel și să ne urmăm instinctul. România are o mulțime de zone absolut spectaculoase și mi-aș dori ca pentru fiecare dintre ele să existe un „visitx.com”. Oamenii știu că România este frumoasă, dar nu știu câte alte mici diamante există, în afara orașelor deja atât de bătute de turiștii străini și locali”.

BERNIE SPEED TEST – „Un răspuns elegant” care a demonstrat cât de dezvoltat este simțul umorului la români

„Astăzi, oamenii care trăiesc în București, România au acces la Internet mult mai rapid decât majoritatea celor din Statele Unite. Acest lucru este inacceptabil și trebuie să se schimbe”, scria senatorul Bernie Sanders pe Twitter pe 3 martie, în mijlocul cursei interne din Partidul Democrat pentru desemnarea candidatului care avea să se confrunte cu republicanii la alegerile prezidențiale din Statele Unite ale Americii. 

8 ore, trei oameni, o sclipire creativă și câteva coduri de programare. De asta a fost nevoie pentru ca românii să-i dea lui Sanders cea mai bună replică, una care a devenit rapid virală, răspândindu-se în peste 172 de țări cu un singur click. Pe scurt, Bernie Speed Test, un site prin care oricine poate să testeze viteza Internetului pe care îl utilizează, comparând-o cu cea din București, considerată una dintre cele mai bune din lume. 
 
 
„Internetul extrem de rapid din România pare să-l fi șocat pe domnul Bernie Sanders în această dimineață. Dar ce ar crede Bernie despre conexiunea ta la Internet? Fă testul de viteză de mai jos”. Așa te întâmpină Mihnea Gheorghiu (Creative Director la agenția Publicis), Bogdan Savonea și Mihai Pocorschi (cofondatorii Rageapp), pe site-ul www.berniespeedtest.com, răspunsul românilor la mesajul senatorului american care pentru mulți ar putea părea chiar o ofensă.
 
„De când am văzut tweetul și până l-am lansat au fost vreo 8 ore. Eu unul nu m-am supărat, ci m-au distrat reacțiile diferite. De-aia ne-am și gândit să facem site-ul ăsta, să vadă omul cu cât exact e mai slow/rapid netul oriunde în lume față de București, având în vedere că în București ai o viteză medie de 50 mbps”, a declarat pentru Gândul Mihnea Gheorghiu, Creative Director la agenția Publicis. 
 
Concret, ca să afli cât de rapid e Internetul pe care îl utilizezi, trebuie doar să dai click pe butonul „CHECK YOU SPEED”, iar apoi să aștepți „reacția lui Bernie” la numărul de Mbps pe care îi ai la dispoziție. În funcție de cât de rapid sau de leneș e Internetul tău, va apărea o poză „de consolare” cu senatorul american sau, dimpotriva, una în care Sanders se mai miră o dată de cum pot fi depășiți americanii la acest capitol „până și de români”.
 
 
De ce le-a plăcut oamenilor atât de tare ideea? Pentru că umorul și inteligența întotdeauna prind bine, mai ales atunci când la mijloc e și un strop de autoironie. Între revoltă, indignare și enervare, cei trei români au ales cea mai eficientă soluție pentru a-i arăta lui Sanders că nu sunt deloc ranchiunoși. 
 
„A fost un răspuns elegant la tweetul lui Bernie care, în loc să-l acuze de orice, mai mult i-a demonstrat cum sunt românii și ce simț al umorului au. Plus că scoate în evidență Bucureștiul”, a explicat Gheorghiu. La ce s-a gândit senatorul american atunci când replica românilor a ajuns și la urechile lui, n-ar putea să spună, dar concluzia lui Mihnea Gheorghiu este că, până la urmă, totul a fost chiar „fun”, mai ales că ideea a devenit rapid virală și, ulterior, a câștigat și câteva premii importante: Silver la categoria PR-Response/ Real-time Activity la Cannes Lions 2016, Gold la PR-Corporate Communication și Silver la secțiunea Digital-Web la Premiile FIBRA și Gold la categoriile Viral Non Video și Online PR Special Projects la Internetics. 
 
Până acum, peste 200.000 de oameni din 172 de țări au intrat pe site pentru a-și testa viteza Internetului, iar pagina a fost distribuită de aproape 15.000 de persoane. 
 

 

Citește și